ضیاء مصباح: بمناسبت جنبش اجتماعی ۳۰ تیر

دوشنبه, 25ام تیر, 1397
اندازه قلم متن

رعایت حقوق شهروندی و اثر ان بر پیشرفت جوامع برای اولین بار بوسیله « توماس همفری مارشال » جامعه شناس انگلیسی رییس گروه اجتماعی یونسکو بین سالهای ۱۹۵۶و ۵۷ ۱۹همزمان با جنبش ملی ایرانیان به رهبری شادروان « دکتر محمد مصدق » مطرح شد که بر توسعه مدنی، سیاسی و اجتماعی تاکید داشت.

این اندیشه حکومتهارا به رعایت حقوق اجتماعی تشویق و از خودکامگی منع مینمود تا منافع بلندمدت سازمان و تشکیلاتشان را – که بقاء آنان را همراه با قانونمندی در پی داشت « با توجه به منافع و نقش جامعه در تصمیمات » در نظر گیرند

قبل از آن « جان مینارد کینز » اقتصاد دان ونظریه پرداز انگلیسی ( ۱۸۸۳ – ۱۹۴۶ ) برضرورت نقش فعال دولت در عرصه اقتصاد ملی، قدرت گیری دولتها در تامین آسایش مردم و دست یابی به رفاه و خلاقیت انسانها را مطرح ساخت تا « انحراف از اصول اخلاقی » بدلایل مالی و تامین نشدن نیازهای اولیه، به حداقل ممکن کاهش یابد و تدریجا با نظارت دولتها « رفاه اجتماعی » در جامعه مشاهده وبا رعایت فر مولهای مناسب اقتصادی، فقر و تنگناهای معیشتی از میان برداشته شود.

بررسی تاریخ سیاسی صد ساله اخیر کشورمان نشان میدهد بدون اغراق اثر گذار ترین چهره – در زمینه آشنا ساختن مردم به حقوق خود «که رعایت حقوق شهروندی نام گرفته» شادروان دکتر محمد مصدق میباشد که در ۶۶ سال قبل با حضور فعال توده مردم در صحنه ۳۰ تیر و تکیه بر نظر مردم از پایه گذاران دمکراسی در منطقه بشمار میرود بطوریکه جنبش عدم تعهد یکی از دست اوردهای این بینش میباشد.

این چهره ملی و ماندگار برنامه ها ی مناسب اینده این مرز و بوم را بشرح زیر که کماکان در پی ان مانده ایم درآ نزمان مطرح ساخت:

 استقرار حکومت بر مبنای قانون اساسی که دولت خود را ملزم به رعایت ان میدانست و میراث مشروطیت ایران شناخته میشد.

 رویکرد تحول سیاسی بدون نفی نظام حاکم ویا تحول ناگهانی که اغلب به شکست منتهی میشود.

 برنامه ریزی در چارچوب ضوابط مدون موجود.

 مبارزه برای ایجاد موازنه منفی در روابط بین المللی.

 حرکت در جهت رشد، توسعه صنعتی و اقتصادی برای فراهم سازی بستر مناسب سر مایه گذاری ملی که توانمند شدن را همراه و طبقات اجتماعی را به همکاری و احساس مسئولیت تشویق میکند.

 بیمه های اجتماعی یعنی تامین امنیت شغلی برای نیروی کار، توسعه عدالت اجتماعی و مبارزه با فقر.

 تشویق به حضور سیاسی و اجتماعی تشکل های مردمی ومشارکت مردم در اداره امورکشورشان و…
مصدق تلاش برای ملی کردن صنعت نفت را در مسیر نجات منابع کشور و در تعقیب ان استقلال واقعی را با جلوگیری از غارت منابع ملی بوسیله بیگانگان، اساس مبارزات قانونمند خود قرار داد.

 این بزرگ مرد نهادینه کردن نظام پارلمانی از طریق حرکت گام به گام در مواجهه با استبداد سیاسی با برگزاری انتخاباتی سالم و بدون دخالت در بار و دول خارجی – گزینش و پیشنهاد اعلام بهترین ها برای داوطلبی مجلس شورای ملی، برنامه ریزی در مسیر توسعه و رشد اقتصادی کشور، رویکرد فعال در عرصه سیاست گذاری اجتماعی و…. را مهمترین برنامه های دوران زمامداری خود میدانست.

 تشکیلاتی قوی ومردمی تحت عنوان « جبهه ملی ایران» را بنیان گذار ی نمود که در زمینه مشاورت گروهی و اتخاذ تصمیمات بر پایه اطاق فکر و اقدام بعد از تصویب اکثریت، احترام به حزب و تحزب گرایی، همراه با قبول مسیولیت و پاسخگویی نقش اساسی را ایفاء نماید.

 این تشکیلات سیاسی در مسیراعتلاء میهن و ارتقاء مقام و منزلت جهانی کشورمان، اعتدال، قانونمندی، عمران و ابادانی کشور و عزت هم میهنانمان با نگاه به اینده گام بر میدارد.

– در موقعیت فعلی و وضعیت خاص که «جبهه ملی ایران » این تشکیلات سیاسی دیرپا، معتبر و مبرا از آلودگیهای رایج با موانع غیرقانونی « بر مبنای همین قوانین ناقص » مواجه و از حضور رسمی و علنی در صحنه سیاسی کشور و اجتماع رو به تحول، دور نگه داشته شده…….

با همه اما و اگرها میکوشد مسیر فعالیت مناسب را با مشارکت همگانی و احساس مسیولیت ملی به امید خروج از نا بسامانی ها، تضادها و دخالتهای نهادهای غیر مسئول و غیر پاسخگو با اختیارات خلاف قانون و…….یافته وراههای جلوگیری از نابودی بیشتر روابط اجتماعی، زیر ساختها و سر مایه های ملی را از طریق « وسایل ارتباط جمعی داخلی » مطرح نماید.

این دلسوزان وطن معتقد اند هنوز امکان نجات کشورمان از سقوط به دره جهل و خود محوری برآمده از حفظ منافع فردی و گر وهی با همه موانع وجود دارد وبا اتکاء به علوم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و گرد هم آیی وطن دوستان مبرا از آلودگی « پراکنده در سطح جهان » میتوان با حد اقل هزینه ملک و ملت را از این وضعیت نگران کننده نجات داد.

با بزرگداشت یاد و خاطره «شهدای۳۰ تیر» این «حرکت ماندگارایرانیان مدافع استقلال و بزرگی کشورکه با تصویری دیگر شادروان عباس امیر انتظام ادامه دهنده راه آنان بشمار میرود » به روان پاک «همه مبارزان راه وطن» برای «پیشرفت میهن واعتلای ارزشها» درود فرستاده، کوشش ارزشمند آنان را گرامی میداریم و این روش، منش و باور را منشاء نجات کشور میدانیم.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.