ظریف: ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد

سه شنبه, 26ام تیر, 1397
اندازه قلم متن


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران خبر داده که جمهوری اسلامی ایران از ایالات متحده آمریکا به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرده است.

دلیل این شکایت به گفته آقای ظریف تحریم های یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه ایران است.

آقای ظریف در توییتر خود نوشته “امروز ایران برای پاسخگوکردن آمریکا بدلیل تحریم‌های غیر قانونی یکجانبه، به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد. ایران در برابر بی‌اعتنایی آمریکا به دیپلماسی و تعهدات قانونی به حاکمیت قانون متعهد است. لازم است که با نقض قوانین بین‌المللی مقابله شود”.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که از زمان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری توافق هسته با ایران را بدترین توافق تاریخ خوانده بود، اواسط بهار امسال با امضای فرمانی از این توافق خارج شد و اعلام کرد که تحریم هایی که با این توافق رفع شده بود، دوباره علیه ایران از سر گرفته می شود.

قرار است این تحریم ها از نیمه تابستان آغاز شود اما تحریم های نفتی که از موثرترین تحریم های آمریکا علیه ایران است، از اواسط پاییز خواهد بود.

افزایش قیمت ارزهای عمده جهانی پس از خروج آمریکا از برجام شتاب گرفته و به اعتراضات در بازار تهران و چند شهر دیگر منجر شده است.

از زمان اعلام خروج آمریکا از برجام و پیش از برقراری تحریم ها، برخی از شرکت های خارجی فعال در ایران اعلام کرده اند که با شروع تحریم های آمریکا قادر به ادامه فعالیت با ایران نخواهند بود.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت ایران اخیرا اعلام کرده که “برنامه جامع مقابله با تحریم، پیش بینی شده” و از جمله “وزارت نفت برنامه ای را برای فروش نفت طراحی کرده است”.

تحریم های نفتی ایالات متحده علیه ایران در واقع جریمه و فشار به خریداران نفت و میعانات گازی ایران است. عمده درآمد دولت ایران حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی به کشورهای آسیایی و در رده بعدی به برخی کشورهای اروپایی است.

ایران در حال حاضر حدود ۲ میلیون ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز صادر می کند. پیش از توافق هسته ای و در زمان تحریم ها، صادرات ایران نفت ایران به کمتر از ۸۰۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده بود که دریافت پول حاصل از همین میزان فروش نفت هم قابل دریافت نبود.

برخی از مقام های ایران آن زمان از احتمال اجرای برنامه نفت در برابر غذا و خطرات ناشی از ادامه تحریم ها هشدار داده بودند.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.