ویدئو/ دوباره می‌سازمت وطن! دکلمه‌ای از داریوش در حضور سیمین بهبهانی (بمناسبت زادروز سیمین بهبهانی شاعر بزرگ معاصر)

جمعه, 29ام تیر, 1397
اندازه قلم متن

دوباره می‌سازمت وطن!

دکلمه‌ای از داریوش در حضور سیمین بهبهانی شاعر بزرگ معاصر

۲۸ تیر زادروز سیمین خلیلی، معروف به سیمین بهبهانی، نویسنده و غزل‌سرای معاصر، و شاعرِ «دوباره می‌سازمت وطن»، «مردی که یک پا ندارد»، «کولی‌واره‌ها»، «دلم گرفته ای دوست» و «چرا رفتی؟» است.

او در ۲۸ تیر ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمد و در ۲۸ مرداد ۱۳۹۳، بعد از روزها در کما بودن، در بیمارستان پارس تهران درگذشت.

پدرش روزنامه‌نگار بود. مادرش معلم زبان فرانسه و مدتی هم سردبیر روزنامه آینده ایران بود. او که با متون نظم و نثر الفت داشت و خود شاعر بود نخستین کسی بود که سیمین را به شعر گفتن تشویق کرد.

سیمین در ۱۳۲۵ با حسن ملاک بهبهانی ازدواج کرد و از آن زمان به نام خانوادگی همسرش شهرت پیدا کرد. او از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۶۰ به تدریس اشتغال داشت. از ۱۳۴۴ برای رادیو ترانه سرود. چند بار برای برگزاری شب شعر به کشورهای دیگر دعوت شد. همچنین جایزه‌های متعددی به او اهدا شد. سیمین عضو کانون نویسندگان بود.

اولین مجموعه شعر او در سال ۱۳۳۰ منتشر شد. او در طول این سال‌ها بیش از بیست اثر منتشر کرد. همچنین آثاری نیز درباره او منتشر شده است.

زبان شعر او بی‌پرده و عریان است و ویژگی شعرش فریاد و اعتراض. عاطفه در شعر او موج می‌زند و شعرهای اجتماعی او هم‌دلانه است. سیمین بهبهانی غزل و آهنگِ غزل را نو کرد و به‌دلیل سرودن غزل در وزن‌های جدید و بی‌سابقه به «نیمای غزل» و «بانوی غزل» معروف شد.

یادش گرامی

@shahrvandyar


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.