قاضی پرونده نازنین زاغری: آزادی مشروط، مرخصی یا بخشودگی شامل او نخواهد شد تا زمانی که دولت بریتانیا بدهی خود را به ایران پرداخت کند

چهارشنبه, 3ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن

کمپین تلاش برای آزادی نازنین روز اول مرداد ۹۷ (۲۳ جولای ۲۰۱۸) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد قاضی در ملاقات با نازنین زاغری روز شنبه ۳۰ تیرماه اعلام کرده او شامل حال «آزادی مشروط، مرخصی یا بخشودگی نخواهد شد تا زمانی که دولت بریتانیا بدهی خود را به ایران پرداخت کند.» این اظهار نظر تصریح می‌کند که قوه قضاییه ایران از این زندانی که به صورت خودسرانه دستگیر و در دادگاهی که هیچ کدام از استانداردهای بین‌المللی دادرسی عادلانه در آن رعایت نشده محاکمه و محکوم شده است، به عنوان مهره‌ای برای معامله با دولت بریتانیا و بازپس گرفتن بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی خود استفاده می‌کند.

نازنین زاغری از ۱۵ فروردین ۹۵ در زندان است و دخترش از زمان بازداشت در فرودگاه نزد خانواده‌ نازنین در تهران نگهداری می‌شود.

نازنین زاغری پس از بازداشت در تاریخ ۱۵ فروردین ۹۵ بازداشت به پنج سال حبس محکوم شد و این حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد و حتی تقاضای اعاده دادرسی این حکم در دیوان عالی کشور نیز رد شد. او در حال حاضر با پرونده جدید دیگری نیز با اتهام تبلیغ علیه نظام مواجه است. این اتهام در زمانی به او وارد شده که در بند زنان زندان اوین بوده و عملا قادر به هیچ فعالیتی نبوده است.

ریچارد راتکلیف همسر نازنین زاغری به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «قاضی عباسی چیزی را که ما مدتی به آن مشکوک بودیم تایید کرد. او با حرف‌هایش تایید کرد که نازنین به عنوان مهره معامله در زندان نگه داشته شده است. اما مطرح کردنش به این شفافیت برای ما شوک‌آور است. من به سفیر ایران در لندن نامه نوشته‌ام. همچنین با وزیر امور خارجه دولت بریتانیا ملاقاتی خواهم داشت تا از وا بخواهم برای نازنین کاری بکند.»

راتکلیف گفت: «من نازنین را باور می‌کنم وقتی می‌گوید بیشتر از این نمی‌تواند این وضعیت را تاب بیاورد.»

کمپین تلاش برای آزادی نازنین طی بیانیه‌ای با شرح جزییات ملاقات نازنین با قاضی عباسی را توضیح داده و نوشته نازنین زاغری روز ۲۱ جولای (۳۰ تیرماه) از زندان اوین به دادسرای شهید مقدس زندان اوین برای ملاقات با قاضی عباسی که «تصمیم‌گیرنده تقاضای آزادی مشروط و مرخصی» اوست منتقل شده است.

در این ملاقات نیم ساعته، قاضی عباسی درباره علت عدم مرخصی یا موافقت با آزادی مشروط او با اشخاصی تماس گرفته که به گمان نازنین زاغری «عوامل سپاه پاسداران» بوده‌اند. قاضی عباسی پس از اتمام مکالمه و قطع گوشی به نازنین گفته است آنها نگران‌انند اگر به او مرخصی بدهند از کشور فرار کند.

کمپین تلاش برای آزادی نازنین در ادامه نوشته، نازنین این دلیل را رد کرده و گفته او هرگز این کار را نمی‌کند و پیش از این به مسوولان گفته که با یک دختر چهار ساله از کشور فرار نخواهد کرد و مرخصی ندادن به او به این دلیل بهانه است چون به دیگر زندانیان، حتی کسانی که قبلا سعی بر فرار از کشور را داشته‌ و دستگیر شده‌اند نیز مجددا داده می‌شود.

به گفته این کمپین، نهایتا قاضی عباسی به او گفته است: «آنها تو را به مرخصی نخواهند فرستاد، یا به تو آزادی مشروط نمی‌دهند و یا شامل بخشودگی نمی‌شوی تا اینکه دولت بریتانیا پولی را که به ایران بدهکار است پرداخت نکند.»

نازنین زاغری روز یکشنبه ۳۱ تیرماه در ملاقات با خانواده‌اش از جریان ملاقات و گفته‌های قاضی عباسی آنها را مطلع ساخته است.

براساس اطلاعات کمپین آزادی نازنین، ملاقات با قاضی عباسی براساس درخواست نازنین زاغری صورت گرفته است. او می‌خواسته متوجه شود چرا برخلاف قول‌هایی که از سوی مقامات در خرداد ماه برای مرخصی به او به مناسبت چهارمین سال تولد دخترش داده شد، نهایتا او از مرخصی محروم شد. طبق این اطلاعات ابوالقاسم صلواتی، قاضی پرونده نازنین زاغری، دادستان تهران و بازجویان سپاه پاسداران با دادن مرخصی به نازنین زاغری موافق بوده‌اند با این حال برخلاف قول‌ها او به مرخصی نیامده است.

نازنین زاغری برخلاف حقوق زندانیان، از زمان بازداشت تاکنون حتی برای یک روز هم به مرخصی نیامده است. او همچنین با درخواست آزادی مشروط او نیز موافقت نشده است. او از نوامبر ۲۰۱۷ از شرایط آزادی مشروط برخوردار است برای اینکه نیمی از دوران حکمش را گذارنده است.

موضوع مذاکره برای پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی دولت بریتانیا به ایران در آزای آزادی نازنین زاغری برای اولین بار در تاریخ ۲۴ آبان ۹۶ از سوی رسانه‌های دو کشور منتشر شد. با این حال مقامات وزارت امور خارجه هر دو کشور ارتباط بدهی را با پرونده نازنین زاغری بی‌ربط عنوان کردند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هفتم اسفند ۹۶ مدعی شد حکم نازنین زاغری و عدم آزادیش ربطی به بدهی دولت انگلیس به ایران ندارد و آن را «ادعا» خواند.

اما کمپین تلاش برای آزادی نازنین زاغری در بیانیه‌ای اطلاع داد معاون دادستان تهران روز ۲۹ بهمن (۱۸ فوریه) به وکیل نازنین زاغری گفته پرونده او اکنون در دستان وزارت امور خارجه ایران است. معاون دادستان همچنین با اظهار اینکه همه‌چیز بستگی به دولت انگلیس دارد به وکیل این زندانی گفته: «ما آمده هستیم که او را برگردانیم اما آنها نمی‌آیند تا او را ببرند.»

براساس گزارش‌های منتشر شده، «بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی دولت بریتانیا به دولت ایران مربوط به حکومت محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران در دهه ۱۹۷۰ است. در آن زمان این دو دولت قرارداد فروش تانک‌های «چیفتن» امضا شد که بر اساس آن باید دولت بریتانیا ۱۷۵۰ تانک چیفتن و خودروی زرهی به ایران تحویل می‌داد. شاه ایران مبلغ ۶۵۰ میلیون پوند برای این تعداد پرداخت کرد با این حال فقط ۱۸۵ تانک به ایران تحویل داده شد و پس از انقلاب و اشغال سفارت آمریکا در تهران و قطع رابطه دو کشور بقیه تانک‌ها به ایران داده نشد در حالی که دولت بریتانیا پول کامل را دریافت کرده بود.»

پیش از این یک بار خبر آزادی مشروط او پیش از سال جدید ۲۰۱۸ پیش آمد که مقامات ایرانی آن را تکذیب کردند. ریچارد راتکلیف در گفت‌وگو با رسانه‌های انگلیسی خبر داد وکیل ایرانی نازنین در ملاقات با او در زندان در روز ۲۹ آذر ۹۶ خبر داده که نام او در لیست زندانیان «واجد شرایط آزادی زودهنگام» قرار گرفته است. وکیل او به این زندانی گفته بود احتمالا به زودی آزاد خواهد شد و برای کریسمس به خانه‌اش برمی‌گردد. با این حال یک روز پس از انتشار این گفت‌وگو،غلامحسین اسماعیلی رییس کل دادگستری استان تهران در تاریخ اول دی ماه خبر آزادی نازنین زاغری را تکذیب کرد و گفت علاوه بر اینکه او در حال سپری کردن پنج سال حبس خود است با پرونده دیگری هم مواجه است.

طبق اطلاعات کمپین آزادی نازنین، وضعیت پرونده دوم او نیز همچنان نامشخص است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.