عیسی سحرخیز: گشوده شدن حلقه ی مسدود روابط ایران و آمریکا!

سه شنبه, 9ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن

 

دوستی می پرسید با توجه به تَاخُّر و تقَدٌم زمانی بین سخنان ترامپ و پمپئو در خصوص مذاکره آمریکا با ایران باید به کدام حرف اصالت و اهمیت داد؛ مذاکره “بدون پیش شرط” یا “مذاکره با ١٢ شرط”؟

پاسخ دادم : مسلما، مسلما به اظهارات رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه مطبوعاتی ایتالیا، تا حرف های از سرناچاری وزیر خارجه. چون ترامپ بارها اثبات کرده است که حرف آخر حرف اوست، نه مشاوران و دستیارانش در دولت!

بعد این گونه استدلال کردم:
یکم- ترامپ از پارسال، زمانی که در جریان نشست سألانه مجمع عمومی سازمان ملل در پی ملاقات با روحانی بود، این سیاست را دنبال کرده و بعید است تا رسیدن به مقصود چنین هدف مهمی را کنار بگذارد، به ویژه که ماه آینده باز روسای جمهور هر دو کشور راهی نیویورک خواهند شد، یکی از واشینگتن و دیگری از تهران!

دوم- تلاش موفق برای دیدار با رهبر کره شمالی، ترامپ را بیش از بیش ترغیب کرده است تا سیاست مشابهی را در خصوص سران جمهوری اسلامی بکار گیرد. به نظر من او این برنامه را به راحتی کنار نخواهد گذارد، به ویژه که گمان می کند تحریم های جدید و فشارهای مالی و اقتصادی در حال اثرگذاری بر حاکمیت و ملت ایران است؛ چه نشانه ای بهتر از تقویت روزانه دلار در برابر دلار و افزایش نارضایتی ها و اعتراض های فزاینده داخلی؟

سوم- ترامپ در پی مطرح کردن هر چه بیشتر شخص خود و حکومت آمریکاست. خروج از برجام قدیم، با هدف انعقاد برجام جدید- مستقیم بین واشینگتن و تهران -انجام شده است؛ در جهت اثبات برتری آمریکا نسبت به اروپایی ها.
مورد بعد اثبات برتری رئیس جمهوری کنونی به روسای جمهور پیشین است، به ویژه باراک اوبامایی که برجام را تائید کرده است.

ترامپ با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی کنونی جمهوری اسلامی و همچنین اثرگذاری بیشتر و بهتر حسن روحانی بر تصمیم گیری های آقای خامنه ای، به نحوی خوش باورانه امید دارد که چرخه ی معیوب روابط واشینگتن – تهران را که از زمان کارتر- ریگان بسته مانده، با دست های معجزه گر خویش بگشاید و تلاش های ناموفق پیشین را با سیاست های منحصر به فرد خود به سرانجام برساند، آن هم نه به صورت غیرمستقیم و مخفیانه بلکه مستقیم، آشکار و روشن! در جریان اقدامی سرسختانه برای شکستن چنین تلاش های ناموفقی: هاشمی‌رفسنجانی با جرج بوش پدر، سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد با باراک اوباما.

دوستم که تا اینجای صحبت های من سکوت کرده و شنونده ی کامل بود، بالاخره صبر و قرار از دست داد و لب از لب گشود؛ با طرح دو پرسش جدید؟ رهبر جمهوری اسلامی عاقبت به مذاکره ایران و آمریکا تن خواهد داد؟ روحانی و ترامپ دیدار خواهند کرد، احتمالا کی؟

این بار کوتاه پاسخ دادم؛ بله، من خیلی خوش بین هستم.

١- به گمانم همانند مذاکرات ۵+١ و توافقنامه برجام، روحانی موفق خواهد شد آقای خامنه ای را راضی کند که نرمش قهرمانانه جدیدی- این بار در چارچوب مذاکره مستقیم روسای جمهور ایران و آمریکا-  انجام شود؛ با این استدلال که ترامپ این بار پیمان شکن نیست. او بر روی تعهدهای شخصی خود خواهد ایستاد و توافق های جدید را اجرا خواهد کرد.

٢- بله، بسیار امید دارم که مذاکره روسای جمهور ایران و آمریکا در آینده نزدیک انجام شود، احتمالا در جریان نشست سألانه مجمع عمومی سازمان ملل؛ شهریور ماه، در نیویورک.
https://t.me/isaharkhiz

عیسی سحرخیز 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.