کلانتری: بالگردها دیگر قادر به خاموش کردن آتش هورالعظیم نیستند

یکشنبه, 14ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن


دود ناشی از آتش‌سوزی در هورالعظیم

همزمان با تعطیلی ادارات شهر هویزه به دلیل آتش‌سوزی در هورالعظیم، رئیس سازمان محیط زیست ایران گفت که بالگردهای آبپاش دیگر قادر به اطفای این آتش‌ نیستند و باید «با رضایت عراق» از زمین برای خاموش کردن آن اقدام شود.

تاکنون هزاران هکتار از این تالاب طعمه آتش شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز یک‌شنبه، ۱۴ مرداد، ادارات و بانک‌های شهرستان هویزه به علت دود ناشی از سوختن نیزارهای هورالعظیم تعطیل شدند.

در همین حال خبرگزاری مهر نیز خبر داد که از شامگاه شنبه دود غلیظ شهر اهواز را در برگرفته و تنفس برای شهروندان را دشوار کرده است.

بر اساس این گزارش، دود حتی به محیط های سرپوشیده نیز نفوذ کرده و مردم شهر را به سرفه های شدید انداخته است.

روز دوشنبه اول مرداد نیز تمامی بانک‌ها و اداره‌های حمیدیه، هویزه و دشت آزادگان به‌ دلیل «افزایش غلظت دود حاصل از آتش‌سوزی در هورالعظیم» تعطیل شده بود.

آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم چند روز پیش ابتدا در ده کیلومتری داخل خاک عراق آغاز و سپس به بخش ایران هم کشیده شد. قسمت مربوط به ایران طی یک هفته تا ۱۰ روز به حداقل رسیده است، اما در قسمت خاک عراق هنوز آتش‌ با شدت شعله می‌کشد.

در همین حال عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست، که به خوزستان سفر کرده خبر داد که آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم پس از دو بار خاموش شدن دوباره شعله‌ور شده است.

به گفته آقای کلانتری، احتمالا بالگردهای آبپاش دیگر نتوانند این آتش‌سوزی را مهار کنند و برای خاموش کردن آن باید با اجازه دولت عراق به صورت زمینی اقدام شود.

او با این حال اشاره نکرد که آیا در این باره اقدامی شده است یا خیر.

وی گفت که بخش ایرانی تالاب هورالعظیم آب دارد و در آن «مشکل آتش‌سوزی نخواهیم داشت».

به گفته احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیر محیط زیست استان خوزستان، بر اثر این آتش‌سوزی ۲۲ هزار هکتار از تالاب هورالعظیم سوخته است.

تالاب هورالعظیم در مرز ایران و عراق و در بخش‌هایی پایانی پایین‌دست رودهای دجله و فرات قرار دارد که از خاک ترکیه سرچشمه می‌گیرند.

خشک شدن این تالاب چه در ایران و چه در عراق، تعداد وقوع توفان‌های ریزگردی را افزایش داده و باعث شده استان خوزستان با گرد و غبارهایی حدود ۲۱ برابر حد استاندارد مواجه شود.

استان‌های جنوبی ایران علاوه بر دمای بالای هوا و کمبود آب و برق، سال‌هاست که از آلودگی هوا و ریزگردها رنج می‌برند.

این آلودگی به حدی جدی است که بر اساس گفته مقام‌های رسمی استانی، موجب ایجاد مهاجرت از استان خوزستان به استان‌های مجاور و شمال ایران شده است.

در همین حال مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان روز شنبه، ۱۳ مردادماه، اعلام کرد که تمام ادارات و بانک‌ها در این استان در روز چهارشنبه هفته جاری تعطیل خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم به نقل از این مقام استانداری دلیل تعطیلی کامل این استان را «افزایش دمای هوا» بر اساس اطلاعیه هواشناسی اعلام کرد.

هدف از این اقدام «مدیریت بهینه مصرف برق، کاهش پیک [اوج] باری شبکه برق، صرفه‌جویی در مصرف آب و برق و پیشگیری از بروز حادثه و قطع احتمالی برق» عنوان شده است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.