گزارش مراسم بزرگداشت شاپور بختیار، به مناسبت بیست وهفتمین سالگرد قتل آخرین نخست وزیر نظام مشروطه‌ی ایران

دوشنبه, 22ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن


گزارش مراسم بزرگداشت شاپور بختیار
به مناسبت بیست وهفتمین سالگرد قتل
آخرین نخست وزیر
نظام مشروطه‌ی ایران

بر طبق دعوتی که از یک ماه پیشتر از سوی نهضت مقاومت ملی ایران اعلام شده بود در روز ۱۵ مردادماه ۱۳۹۷، برابر با ششم اوت ۲۰۱۸، به مناسبت بیست و هفتمین سال قتل فجیع شاپور بختیار به دست آدمکشان جمهوری اسلامی، مراسم بزرگداشت آخرین نخست وزیر نظام مشروطه‌ی ایران، با حضور جمع کثیری از هموطنان، مرکب از استادان و نویسندگان و هنرمندان و ایرانیان آزادیخواه، در گورستان مونپارناس پاریس برگذارشد.

مزار شاپور بختیار و سروش کتیبه با پرچم های سه رنگ شیروخورشید نشان ایران و تاج گل های زیبا آراسته شده بود.
مراسم با نواختن سرود ای ایران آغاز گردید و سپس به یاد شاپور بختیار و دستیار وفادار او سروش کتیبه و همه‌ی قربانیان جنایات سی‌ونه‌ساله‌ی جمهوری اسلامی یک دقیقه سکوت اعلام گردید.

سپس آقای حسن نقیبی رییس شورای نهضت مقاومت ملی ایران برنامه را اعلام کرد.

ابتدا آقای علی شاکری از سوی سرکار بانو شهین تاج بختیار، همسر دکتر شاپور بختیار، قدرشناسی ایشان از حضور هموطنان در این مراسم را به اطلاع حاضران رسانید و از طرف ایشان اعلام داشت که اگرچه از دل و جان مایل به شرکت در این مراسم و در میان دیگر هموطنان هستند امسال نیز به سبب گرفتاری های بزرگ خانوادگی قادر به انجام سفر و حضور در محل نبوده اند و امیدوارند که در سال آینده بتوانند در این کار توفیق یابند.

آنگاه آقای امیررضا امیربختیار پیامی کتبی از سوی بانو شهین تاج بختیار، به مضمون زیر را قرائت کردند:

متن پیام خانم بختیار

« خانم ها و آقایان !

من معتقدم که شاپور بختیار شخصیتی اسطوره ای است که به همه ی ملت ایران تعلق دارد.
میراث سیاسی دکتر بختیار نیز به تمامی ایرانیانی که به اصول تفکر او اعتقاد دارند و برای بستن پرانتز سیاه جمهوری اسلامی و برقراری حکومت ملی تلاش و جانفشانی می کنند تعلق دارد.

از اینرو هرگز نخواسته ام مراسم یادبود دکتر بختیار صورت خانوادگی بگیرد و از زحماتی که همرزمان دکتر بختیار هرسال برای برگذاری این مراسم متقبل شده اند همیشه و بی نهایت متشکرم.

به امید پیروزی ملت ایران
ایران هرگز نخواهد مرد
شهین‍تاج بختیار»

در این هنگام پیام آقای دکتر علی گوشه، یکی از دیرینه ترین مبارزان و فعالان ملی، رییس اولین کنگره ی جبهه ملی ایران در اروپا(۱۳۴۱ ـ۱۹۶۲)، که به علت ضعف مزاج ناشی از یک عارضه ی اخیر قادر به شرکت در مراسم نشده بودند، توسط آقای حسن نقیبی به سمع حاضران رسید.

پس از این پیام نوبت به سخنرانی آقای ﻣﺣﻣﺩ امینی، که مورد توجه حاضران قرار گرفت و متن آن باید جداگانه منتشرگردد، رسید.

سپس نوشته ای از خانم مِری عباسی به یاد شاپور بختیار توسط بانو گیتی کاوه قرائت گردید.

پیام جمعیت هواداران سوسیال دموکراسی که از سوی آقای دکتر مسعود نقره‌کار رسیده بود در این هنگام توسط آقای فرامرز فهیمی به سمع حاضران رسید.

پس از این پیام نوبت به پیام حزب مشروطه ی ایران(لیبرال دموکرات) رسید که توسط آقای حسن نقیبی قرائت گردید.
در این زمان دومین سخنران مراسم، علی شاکری زند، عضو شورای نهضت مقاومت ملی ایران و آخرین رییس هیأت اجرائی این سازمان در زمان حیات دکتر شاپور بختیار رشته ی سخن را به دست گرفت. در این سخنرانی ابتدا جایگاه استثنائی آخرین نخست وزیر نظام مشروطه ی ایران و بنیانگذار نهضت مقاومت ملی در تاریخ معاصر ایران مورد بررسی قرار گرفت و سپس درباره ی درباره ی مکانیسم انتقال قدرت از جمهوری اسلامی به دولت موقتی که باید جانشین آن گردد و اتحاد عمل لازم میان آزادیخواهان اصیل بدین منظور سخن رفت. مشروح این سخنرانی نیز، که تنها خلاصه ای از آن در مراسم اداگردید، به دنبال این گزارش منتشر خواهدشد.

پس از این سخنرانی مراسم با نواختن سرود نهضت مقاومت ملی ایران پایان یافت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.