محسنی اژه‌ای: صد مقام صاحب سمت ممنوع‌‌الخروج شده‌اند

دوشنبه, 22ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن

سخنگوی قوه قضاییه از دستگیری ۶۷ مجرم اقتصادی و تحقیق از د‌ه‌ها متهم دیگر خبر داد. سازمان تعزیرات پیش‌تر گفته بود شماری از واردکنندگان که ارز دولتی گرفته و جای دیگری هزینه‌ کرده‌اند، ممنوع الخروج یا دستگیر شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری یکشنبه ۲۱ مرداد از دستگیری ۶۷ مجرم اقتصادی و ممنوعالخروج شدن ۱۰۰ نفر از “افراد صاحب سمت” خبر داد. غلامحسین محسنی اژه‌ای گفت اینها افرادی هستند که با سودجویی، قاچاق، احتکار و گرانفروشی به مردم فشار می‌آورند و آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.

اژه‌ای اعلام کرد که از تعداد زیادی نیز تحقیق شده که با قرار تامین آزاد هستند. او افزود که چند بازپرس ویژه زیر نظر دادستان تهران سرگرم رسیدگی مستمر به مفاسد اقتصادی هستند و دادستان کل کشور، ترتیب هماهنگی همه دادسراها و ارجاع پرونده‌ها به تهران را داده است.

پیش‌تر، یاسر رایگانی، سخنگوی “سازمان تعزیرات حکومتی” از رسیدگی فشرده به پرونده شرکت‌هایی خبر داده بود که برای واردات دارو، گوشت یا مواد کشاورزی ارز دولتی گرفته اما جای دیگری هزینه‌ کرده‌اند. خبرگزاری ایسنا به نقل از رایگانی نوشت: «با هماهنگی دادستانی کل کشور بخش زیادی از این واردکنندگان ممنوع الخروج شده‌اند. ۵ پرونده در استان البرز بود که مدیران‌شان ممنوع الخروج هستند.»

سخنگوی سازمان تعزیرات اعلام کرده که چند پرونده ناقص با کمک بانک مرکزی و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کننده، در دست بررسی و تکمیل قرار دارند: «نگاه ما این است که واردکننده‌ای که ارز را از بودجه بیتالمال دریافت کرده باید جوابگوی افکار عمومی، محاکم قضایی و رسانه‌ها باشد که ارز دارو، خوراک، گوشت گوسفندی، روغن خوراکی، مواد غذایی و کشاورزی را در چه راهی هزینه کرده است.»

او در ارتباط با احتکارهای احتمالی نیز گفته است: «هفته قبل انبار یکی از برندهای بزرگ کشور در شهر ری را بازدید کردیم که ادعا می‌کنند احتکار نکرده‌اند اما نگاه اولیه ما این است که احتکار صورت گرفته است.»

“احتکار کاغذ در گاوداری”

بیشترین احتکار و سودجویی از ارز دولتی در بازار موبایل صورت گرفته است. برای ۴۰ شرکت تایید شده ۲۲۰میلیون یورو ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شده بود، اما معلوم شد که مجموع واردات این شرکت‌ها تنها ۷۵میلیون یورو بوده است. از بین ۴۰ شرکت ۱۰ شرکت هیچ کالایی وارد نکرده‌‌اند.

واردکنندگان کاغذ نیز ۲۶۰میلیون یورو ارز دولتی گرفته بودند اما کاغذ نایاب شد و بهای آن به نسبت پاییز ۹۶ جهش ۳۰۰درصدی کرد. اعتمادآنلاین در گزارشی نوشت که حدود ١٧٠ هزار تن کاغذ در گاوداری‌های اطراف تهران احتکار شده است.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران در واکنش به حساسیت افکار عمومی در برابر فساد دولتی گفته است: «گرچه در نظام جمهوری اسلامی فساد کم هم زیاد است اما این چنین نیست که بگوییم موریانه فساد به بدنه نظام افتاده و همه را از بین می‌برد».

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.