خامنه‌ای: جنگ نخواهد شد، مذاکره هم نمی‌کنیم

سه شنبه, 23ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن

رهبر جمهوری اسلامی موضع‌گیری آمریکا در مورد ایران را “بی‌شرمانه” خواند و گفت که در مذاکرات برجام “اشتباه” کرده است. آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کرد که مذاکره با آمریکا را ممنوع می‌کند.

    

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی عمومی روز دوشنبه خود با اشاره به پیشنهاد دولت آمریکا برای مذاکره گفت: «اینکه مسئله‌ی جدیدی نیست، از اول انقلاب بوده است.» او در ادامه تأکید کرد که ایران با آمریکا مذاکره نمی‌کند چون آمریکا “وقتی کار از کار گذشت و نقدها را گرفت، زیر وعده‌ها می‌زند”.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «مذاکرات برجام اشتباه بود. در موضوع مذاکرات بنده اشتباه کردم و به اصرار آقایان اجازه تجربه را دادم که البته از خطوط قرمز معین‌شده هم عبور کردند.»

او در ادامه افزود: «جمهوری اسلامی هر وقت به آن اقتداری برسد که فشار و هوچی‌گری آمریکا رویش تأثیری نگذارد، می‌تواند با آمریکا مذاکره کند. امروز چنین چیزی نیست. بنابراین امام مذاکره با آمریکا را ممنوع کرد و من هم ممنوع می‌کنم.»

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به موضع‌گیری آمریکا در مورد ایران گفت: «آمریکایی‌ها اخیراً درباره‌ی ما هم بی‌شرمانه حرف می‌زنند. غیر از تحریم دو چیز دیگر را مطرح می‌کنند: یکی مسئله‌ی جنگ و یکی مذاکره. شبح جنگ را مطرح می‌کنند تا ترسوها را بترسانند.»

او با اشاره به پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره بدون پیش‌شرط و سپس موضع‌گیری وزیرخارجه آمریکا برای تعدیل سخنان رئیس‌جمهور این کشور و تعیین پیش‌شرط برای مذاکره با ایران، گفت: «در مسئله‌ی مذاکره هم یک بازی پیش‌پاافتاده می‌کنند. یکی می‌گوید مذاکره با پیش‌شرط یکی می‌گوید مذاکره بدون پیش‌شرط. دو کلمه در این باره به مردم بگویم: جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد.»

“تقصیر عمده بحران ارز” 

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با انتقاد از “نحوه‌ی مدیریت و سیاست‌گذاری اجرایی” در بحران ارز “تقصیر عمده” را متوجه مسئولان دانست. او تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد را اندک خواند و خواستار برخورد با مفسدان شد.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی روز دوشنبه (۲۲ مرداد/ ۱۳ اوت) دلیل بحران ارز و سکه را “برخی بی‌تدبیری‌ها” خواند و تقصیر عمده را متوجه توزیع‌کنندگان ارز دانست. او  گفت: «در همین قضیه‌ی ارز و سکه بر اثر برخی بی‌تدبیری‌ها و بی‌توجهی‌ها ارز کشور رفت دست کسانی که از آن سوءاستفاده کردند. این مشکل، مربوط به نحوه‌ی سیاست‌گذاری اجرایی است.»

آیت‌االه خامنه‌ای تأکید کرد: « وقتی ارز و سکه را به‌صورت غلط توزیع می‌کنند، این توزیع دو طرف دارد: یکی که آن را می‌گیرد و یکی که آن را می‌دهد ما همه‌اش داریم دنبال آن کسی می‌گردیم که می‌گیرد، درحالی‌که تقصیر عمده متوجه کسی است که آن را داد؛ نمی‌گوییم خیانت، اما خطای بزرگی کرده است.»

در ماجرای توزیع ارز  احمد عراقچی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی از جمله افرادی بود که بازداشت و به زندان منتقل شد. احمد عراقچی برادرزاده عباس عراقچی معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی است.

سخنگوی قوه قضائیه  جمهوری اسلامی، غلامحسین محسنی اژه‌ای پس از بازداشت او گفته بود یک نفر از کارمندان یکی از معاونت‌های رئیس جمهوری به همراه چهار دلال و یک صراف روز یک‌شنبه ۱۴ مرداد با اتهام‌های اقتصادی بازداشت شده‌اند.

برخورد با فساداقتصادی برای مقابله با تحریم‌ها

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی روز دوشنبه خود با اشاره به مشکلات اقتصادی ایران گفت: «وقتی قیمت ریال این‌جور پایین می‌آید، آن کارمند روزمزد است که برایش چیزی نمی‌ماند. کارشناسان اقتصادی و بسیاری از مسئولین بر این مسئله متفقند که عامل این مسئله خارجی نیست، درونی است.»

رهبر جمهوری اسلامی بدون اشاره به نام کارشناسان با مسئولان مورد نظر خود تأکید کرد: «نه اینکه تحریم‌ها اثر نداشته باشد اما عمده‌ی تأثیر مربوط به عملکردهاست. اگر عملکردها بهتر و باتدبیرتر و بهنگام‌تر و قوی‌تر باشد، تحریم‌ها اثر زیادی نمی‌گذارد و می‌شود ایستاد.»

رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید ارز کشور به دلیل برخی بی‌تدبیری‌ها از دست رفت

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه به نامه‌ رئیس قوه‌ی قضائیه برای مقابله با فساد و مفسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: «مفسد باید مجازات شود. وقتی با فساد و مفسد مقابله صورت گیرد، جیغ‌ودادهایی بلند می‌شود. من چندین سال پیش نامه نوشتم به سران سه قوه و نوشتم که فساد یک اژدهای هفت‌سر است که باید به‌طور کامل با آن مقابله شود. این را بدانید بناست با مفسد بدون هیچ ملاحظه‌ای برخورد قاطع صورت گیرد.»

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی یک هفته پیش از سخنان رهبر جمهوری اسلامی دلیل نوسانات حاکم بر بازار ارز و سکه در ایران را “دخالت برخی دست‌های پشت پرده” دانسته و هشدار داده بود که دستگاه قضایی با سرعت و قاطعیت به تخلفات آنان رسیدگی خواهد کرد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.