تشکیل گروه کاری ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا

جمعه, 26ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن

رسانه‌های آمریکا بعضا از برایان هوک تحت عنوان منتقد سیاست‌های آقای ترامپ در برابر ایران یاد کرده‌اند

مایک پومپئو، وزیرخارجه آمریکا طی کنفرانسی خبری اعلام کرد یک کارگروه ویژه در وزارت تحت ریاست او برای رسیدگی به مسایل ایران تشکیل شده است.

آقای هوک پس از مراسم معارفه گفت ماموریت او و کارگروهش پیگیری سیاست‌های دولت در ارتباط با ایران خواهد بود و تلاش خواهد کرد با رفتارهای به زعم او “مخرب رژیم ایران” چون برنامه هسته‌ای، حمایت از تروریسم و بی‌ثبات کردن منطقه” مقابله کند.

برایان هوک که به خبرنگاران حاضر در کنفرانس خبری وزارت‌خارجه پاسخ می‌داد تاکید کرد: “ایران باید رفتارش را عوض کند. اگر آنها خواستار مذاکره باشند، رئیس‌جمهور (ترامپ) علنا اعلام آمادگی کرده است و ما آماده‌ایم.”

او همچنین گفت که چند روز پیش در اروپا با همتایان خود درباره ایران گفتگو کرده و یکی از اهداف گروه‌کاری او تضمین اجرای تحریم‌های ایران و هماهنگی با متحدان واشنگتن در این باره است.

آقای هوک در پاسخ به سوالی درباره صادرات نفت ایران به چین گفت: “هدف ما به صفر رساندن صادرات نفت ایران تا چهارم نوامبر آینده است.”

چهارم نوامبر آینده موعد آغاز مرحله دوم بازگشت تحریم‌های ایران است که تحریم‌های نفتی این کشور از سوی وزارت دارایی آمریکا را هم شامل می‎شود.

آقای هوک درباره ساختار این کارگروه گفت بنا دارد از کارمندان و خبرگان فعلی وزارت خارجه برای حضور در این کارگروه دعوت کند و تمامی منابع لازم برای این کار را در اختیار دارد.

او از اهداف اصلی این کارگروه “همکاری با جامعه بین‌المللی برای تغییر رفتار ایران” را برشمرد و در پاسخ به همزمانی تشکیل این کارگروه با سال‌گرد کودتای ۲۸ مرداد گفت که این “تقارن کاملا اتفاقی” است.

در ادامه یکی از خبرنگاران از احتمال تشابه ماموریت کارگروه ایران با کارگروهی که در سال ۲۰۰۱ تحت عنوان “آینده عراق” در وزارت خارجه تشکیل شده بود پرسید که آقای هوک با رد این فرضیه مدعی شد که کارگروه ایران با “پروژه عراق” تشابهی ندارد.

پروژه “آینده عراق” که در اکتبر سال ۲۰۰۱ ( دو سال پیش از لشکرکشی آمریکا به عراق و سرنگونی صدام حسین) در وزارت خارجه آمریکا کلید خورد به برگزاری جلسات و کنفرانس‌هایی با حضور متحدان آمریکا و مخالفان دولت عراق می‌پرداخت و آنها در مورد آینده عراق پس از صدام حسین گفتگو و هم‌اندیشی می‌کردند.

برایان هوک در زمان ریاست رکس تیلرسون به وزارت خارجه ملحق شد و به عنوان مدیر برنامه‌ریز سیاست‌گزاری مشغول به کار شد. و وبسایت دست راستی دیلی‌وایر او را از مخالفان انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری بوده است.

آقای هوک پیش از این سمت به عنوان مشاور جان بولتون، در زمانی که او سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بود و همچنین به عنوان مشاور میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات سال ۲۰۱۲ فعالیت کرده است.

آقای هوک ماه آوریل گذشته و تنها چند روز پیش از علنی شدن تصمیم آقای ترامپ برای خروج از برجام، به شبکه رادیوهای ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) گفته بود به عنوان مدیر هماهنگی میان وزارت‌خارجه آمریکا با متحدان اروپایی واشنگتن، در تلاش است به جای خروج از برجام متمم‌های تکمیلی به آن بیفزاید؛ متمم‌هایی که “کاستی‌های مورد نظر آمریکا” را مرتفع کند.

با وجود این، او امروز در پاسخ به خبرنگاران از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرد و گفت: “ما از برجام خارج شدیم چرا که آن یک توافق‌نامه بد بود.”

آقای هوک می‌گوید بنا دارد با به کارگیری مشاوران و خبرگان مسایل ایران از کارگروه خود برای جلو بردن سیاست‌های دولت آقای ترامپ در قبال ایران بهره ببرد و همچنین مسئول هماهنگ کردن سیاست‌های ایران با سایر دستگاه‌های دولتی خواهد بود.

تشکیل این کارگروه در حالی است که ایران از زمان خروج آمریکا از برجام بارها با آغاز مذاکرات جدید با واشنگتن مخالفت کرده و همین چند روز پیش آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، ضمن اشتباه خواندن تصمیمش برای صدور مجوز آغاز گفتگوهای مستقیم با آمریکا در زمان مذاکرات هسته‌ای، تاکید کرد که مذاکره جدیدی میان تهران و واشنگتن روی نخواهد داد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که با وجود مخالفت متحدان اروپایی (آلمان، فرانسه و بریتانیا) و دیگر امضاکنندگان برجام (روسیه، چین و اتحادیه اروپا) بهار گذشته از این توافق خارج شد، چند هفته پیش اعلام کرده بود حاضر است بدون پیش‌شرط با مقام‌های ایران دیدار و بر سر مسایل میان دو کشور گفتگو کند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.