تهدید روحانی در قم به “سرنوشتی مانند رفسنجانی در استخر”

شنبه, 27ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن

در تظاهرات اعتراضی طلاب حوزه علمیه قم علیه دولت پلاکاردی به چشم می‌خورد که تهدید صریح حسن روحانی تعبیر شده است. در این پلاکارد نوشته شده “استخر فرح” در انتظار حامیان مذاکره است و ظاهرا کنایه به مرگ مشکوک رفسنجانی دارد.

    
دو روز پیش (پنج‌شنبه ۲۵ مرداد) تجمعی اعتراضی در مدرسه فیضیه قم برگزار شد که شرکت‌کنندگان در آن “علما، اساتید و طلاب” و موضوع آن “مطالبه عدالت اقتصادی” اعلام شده بود.

این تجمع، به خصوص شعارها و پلاکارهای آن با حاشیه‌های زیادی همراه بود که واکنش به آن در فضای مجازی و رسانه‌ها همچنان ادامه دارد. بخشی از شعارهای حاضران در این تجمع به مخالفت با دولت حسن روحانی و پشتیبانی او از حل معضلات کشور از طریق مذاکرات مربوط می‌شد.

بر یکی از پلاکارها با کنایه به دوران تحصیل روحانی در انگلیس و استفاده نمادین او از کلید در مبارزات انتخاباتی سال ۹۲ نوشته شده: «محصل انگلیس، مذاکره کلید نیس.»

بر پلاکارد دیگری که بحث و جنجال بر سر آن پس از دو روز همچنان فروکش نکرده چنین نوشته شده است: «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت.»

مطابق ارزیابی برخی روزنامه‌ها نظیر اعتماد و جمهوری اسلامی و شماری از فعالان سیاسی مانند عیسی سحرخیز منظور از “استخر فرح” همان استخر در مجموعه سعدآباد است که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام ۱۹ دی ماه ۹۵ در آن غرق شد.

مجموعه سعدآباد به لیلا امامی، همسر امیر عباس هویدا تعلق داشته و رفسنجانی از بخشی از فضای آن به عنوان یکی از دفترهای کارش استفاده می‌کرد. ظاهرا کسانی که پلاکارد را تهیه کرده و در دست گرفته‌اند، به اشتباه استخر این مجموعه را که پس از انقلاب ساخته شده “استخر فرح” دانسته‌اد.

عیسی سحرخیز با اشاره به شایعاتی که درباره کشته شدن احتمالی رفسنجانی وجود دارد نوشته است: «متاسفانه این تابلو عملا تمامی شک و شبهه‌هایی که رسانه‌های خارجی بعد از فوت هاشمی ایجاد کرده بودند را زنده و تشدید می‌کند.»

حمام فین، امیرکبیر، رفسنجانی و روحانی

این فعال رسانه‌ای و سیاسی نوشته است: «این پیام و این دست نوشته را نباید شوخی گرفت، باید با عاملان آن برخورد حقوقی شود چون از یک سو نوشته‌ای بسیار خطرناک و تهدید‌آمیز است و از طرفی دقیقا به افکار عمومی این نکته را القا می‌کند که  این استخر یک حمام فین است.»

حمام فین در باغی به همین نام در کاشان قرار دارد و محل قتل میرزا تقی‌خان امیرکبیر، صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار است. رفسنجانی به این شخصیت علاقه زیادی داشت و برخی حامیانش او را “امیرکبیر زمان” می‌خوانند.

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به واکنش‌ها به پلاکارد یاد شده در فضای مجازی می‌نویسد: «کاربران، با دیدن این شعار گفتند این، علاوه بر آنکه تهدیدی علیه رئیس‌جمهور است، نوعی اعتراف به فعال‌بودن دست‌هایی در ماجرای جان باختن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در استخر است.»

به طور معمول تجمع‌هایی شبیه گردهمایی پنج‌شنبه در مدرسه فیضیه قم “خودجوش” خوانده می‌شود و اگر شعار و اقدامی در آن جنجال به پا کند به پای گروه‌های “خودسر” نوشته می‌شود.

شعار برنامه‌ریزی شده، حامیان خامنه‌ای

روزنامه جمهوری اسلامی با توجه به عبارت “بعد از مراسم تابلوها را برگردانید” که بر دسته چوبی این تابلوها به چشم می‌خورد می‌نویسد این عبارت “برنامه‌ریزی‌شده بودن این تجمع توسط یک جریان خاص” را برملا می‌کند.

روزنامه اعتماد نیز با طرح این پرسش که “سردادن چنین شعار‌هایی چه پیامی دارد؟” نوشته است: «بیش از یک سال از درگذشت مرحوم هاشمی‌رفسنجانی گذشته و همچنان رسانه‌های بیگانه تلاش دارند تا مرگ او را مشکوک جلوه دهند، آیا تهدید رئیس‌جمهور به وقوع اتفاقی در استخر صحه گذاشتن بر این ادعای کذب نیست؟»

گرچه مضمون پلاکارد یادشده الزاما به معنای تائید به قتل رسیدن رفسنجانی نیست، می‌تواند بیانگر این واقعیت باشد که نویسندگان آن چنین فرض می‌کنند و از تهدید آشکار رئیس جمهور و دیگر حامیان مذاکره ابایی ندارند.

تظاهرکنندگان ضد دولت در مدرسه فیضیه قم، خیلی صریح سیاست مذاکره برای حل مناقشه هسته‌ای و توافق بر سر برجام را نقطه مقابل خواسته و رویکرد رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای عنوان کرده و از جمله شعار می‌دادند: «برجامیان برگردید، مطیع رهبر گردید.»

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.