کاهش خرید نفت ژاپن از ایران

جمعه, 9ام فروردین, 1392
اندازه قلم متن

naft

رویترز می‌نویسد، انتظار می‌رود خرید نفت ژاپن از ایران باز هم کاهش یابد

وزارت بازرگانی ژاپن روز جمعه، نهم فروردین اعلام کرد که صادرات نفت ایران به این کشور در ماه فوریه سال جاری نسبت به سال قبل تا حدود یک سوم کاهش یافته است.

خبرگزاری رویترز بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی ژاپن گزارش داد که این کشور طی ماه گذشته روزانه ۲۱۴ هزار و ۲۶۸ بشکه از ایران نفت خریداری کرده است که نسبت به فوریه سال ۲۰۱۲ حدود ۳۲/۳ درصد و نسبت به ژانویه سال جاری ۱۹/۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

ژاپن سومین مشتری عمده نفت ایران است اما این کشور در ازای معافیت‌ شش ماهه از تحریم‌های آمریکا، طی سال ۲۰۱۲ واردات نفت از ایران را تا ۳۹/۵ درصد کاهش داد.

این گزارش می‌گوید که انتظار می‌رود خرید نفت ژاپن از ایران باز هم کاهش یابد.

رویترز در ادامه می‌نویسد که تحت تاثیر تحریم‌های غرب، کل صادرات نفت ایران در سال گذشته بیشتر از ۵۰ درصد کاهش یافت که این امر باعث شد درآمدهای نفتی دولت جمهوری اسلامی ماهانه تا پنج میلیارد دلار افت داشته باشد.

ژاپن در دو ماه نخست سال جاری میلادی به‌طور متوسط روزانه ۲۲۷ هزار و ۳۰۸ بشکه نفت از ایران خریده است که نسبت به دور موافق سال گذشته نزدیک به ۳۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

گرچه رویترز می‌گوید که داده‌های جدید وزارت بازرگانی ژاپن با داده‌های گمرک‌های این کشور که روز پنج شنبه منتشر شد، اختلاف دارد، اما آمار وزارت بازرگانی معیار دقیق واردات نفت این کشور است.

داده‌های گمرک‌ها که روز گذشته منتشر شد، نشان از افزایش ۱۶ درصدی خرید نفت ژاپن از ایران در ماه فوریه داشت که به بالاترین سطح در ۱۱ ماه گذشته رسیده است.

آمریکا اوایل ماه جاری معافیت ژاپن برای خرید نفت از ایران را تا ۶ ماه آینده دوباره تمدید کرد.

این گزارش می‌گوید که همه مشتریان نفت ایران، به غیر از چین طی ماه گذشته واردات نفت از این کشور را کاهش دادند.

چین، بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران در ماه فوریه روزانه ۵۲۱ هزار و ۳۳۰ بشکه از ایران نفت وارد کرد که نسبت به فوریه سال ۲۰۱۲ حدود ۸۱ درصد افزایش نشان می دهد.

اما هند دومین مشتری نفتی ایران ماه گذشته روزانه ۲۵۹ هزار بشکه نفت از ایران خریده بود که نسبت به دور موافق آن در سال گذشته کاهشی ۴۳ درصدی نشان می‌دهد.

هند اخیرا با مشکل بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران مواجه شده است و انتظار می‌رود خرید نفت این کشور از ایران باز هم کاهش یابد.

چهارمین مشتری بزرگ نفت ایران کره جنوبی است که در ماه فوریه ۱۴۱ هزار و ۹۲۹ بشکه نفت از ایران خریداری کرده است که نسبت به فوریه ۲۰۱۲ کاهشی ۳۰ درصدی نشان می‌دهد.

در همین زمینه آژانس جهانی انرژی که به کشورهای صنعتی مشاوره انرژی می‌دهد، اخیرا اعلام کرد ظاهرا تحریم‌هایی که در ماه فوریه سال جاری میلادی علیه فروش نفت ایران به اجرا درآمده، «بر صادرات نفت ایران در ماه مارس تاثیر زیادی نداشته است».

بر اساس تحریم‌های جدید آمریکا کشورهای خریدار نفت ایران، با هر ارزی که باشد مجاز به انتقال پول نفت ایران به خارج از کشور نیستند و به ازای پول نفت فقط می‌توانند کالاهایی که مشمول تحریم‌ها نیست به ایران بفروشند.

آژانس جهانی انرژی که روند خرید و فروش محصولات انرژی را رصد می‌کند اعلام کرده است که بازار صادرات نفت ایران در ماه مارس سال جاری میلادی از مرز ۱/۴ میلیون بشکه در روز هم فراتر رفته است. این آمار برای ماه فوریه حدود ۱/۲۸ میلیون بشکه در روز بود.
منبع: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.