کلانتری: تکلیف فعالان محیط زیستی بازداشت‌شده را مشخص کنید

یکشنبه, 18ام شهریور, 1397
اندازه قلم متن


عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، خواهان مشخص شدن تکلیف فعالان‌ محیط زیست شده که از حدود هفت ماه پیش در بازداشت هستند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، آقای کلانتری گفته است: “ما از قول وزیر اطلاعات گفتیم که این افراد جاسوس نیستند و وزیر اطلاعات تنها مرجع رسمی اعلام جاسوس بودن افراد است که در این زمینه هم به طور رسمی اعلام کرده که این افراد جاسوس نیستند.”

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران قرار بوده درباره این بازداشتی‌ها تا پایان تابستان تعیین تکلیف شود اما این افراد هنوز دادگاهی نشده‌اند.

بیش از ۲۰۰ روز از بازداشت فعالان محیط زیستی می‌گذرد. هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و کاووس سیدامامی اوایل بهمن ماه سال گذشته دستگیر شدند.

دو هفته بعد از بازداشت به خانواده آقای امامی اعلام شد که او در زندان “خودکشی” کرده و جان باخته است.

پیشتر محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس گفته بود که کارشناسان وزارت اطلاعات اعلام کرده اند فعالان محیط زیستی بازداشت شده جاسوس نیستند.

خانواده‌های فعالان محیط زیستی مردادماه امسال در نامه‌ای به روسای قوای سه‌گانه، خواستار تشکیل هیأتی از نمایندگان منتخب مجلس و دولت برای دیدار با بازداشت شدگان و رسیدگی به وضعیت آنان شدند.

محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در آخرین نشست خبری خود از صدور کیفرخواست برای پنج متهم پرونده محیط زیست خبر داد و گفت که این پرونده برای رسیدگی به دادگاه ارجاع داده شده است.

این در حالی است که محمد حسین آقاسی، وکیل مدافع دو تن از متهمان پرونده بازداشتی‌های محیط زیستی نیز پیشتر به ایرنا گفت: “پرونده پنج متهمی که کیفرخواست آنها صادر شده، هنوز به دادگاه نرفته و در اختیار دادستان تهران برای بررسی و ملاحظه کیفرخواست صادره، قرار دارد.”
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.