روزنامه لیبراسیون: جنگ آمریکا علیه ایران میتواند بزودی آغاز گردد

چهارشنبه, 4ام اردیبهشت, 1392
اندازه قلم متن

به گزارش رادیو فرانسه، روزنامه لیبراسیون مقاله‌ای دارد به قلم “برنارد گتا”- تحلیلگر مشهور فرانسوی، در باره ایران.

برنارد گتا، اعتقاد دارد که جنگ بین آمریکا و ایران میتواند هر لحظه آغاز گردد. وی به مذاکرات هسته ای اخیربین ایران و قدرت های بزرگ در آلماتی قزاقستان اشاره میکند که ایران یکبار دیگر هرگونه مصالحه ای را با قدرت های بزرگ جهانی درباره برنامه هسته اش رد کرد.

برنارد گتا معتقد است که این موضوع بسیار خطرناک و نگران کننده است. از یک سوی ایران با همه قدرت تلاش میکند تا هر چه زودتر به بمب اتمی و یا حداقل ظرفیت فنی ساخت بمب اتمی دست یابد و از سوی دیگر آمریکا، اروپا و اسرائیل تصمیم گرفته اند تا با هر وسیله ممکن مانع از این قصد تهران گردند. در همین حال، روسیه و چین نیز خواستار آنند که اعضای باشگاه کشورهای دارنده بمب اتمی به هیچ وجه افزایش نیابد.

برنارد گتا، میگوید یک درگیری بزرگ با اهمیت جهانی در خاورمیانه علیه ایران در حال ترسیم شدن است و ما با گام‌های بسیار بلند به سوی این درگیری میرویم.

وی میگوید، باراک اوباما از ماه های طولانی تصمیم خود را در باره این موضوع گرفته و بارها اعلام کرده است که آمریکا تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهد داد تا ایران به ظرفیت تکنولوژی نظامی-هسته ای دست یابد. وی اعتقاد دارد که باراک اوباما در تصمیم خود راسخ است و نخواهد گذاشت که ایران به بمب اتمی دست یابد.

برنارد گتا تأکید میکند در صورتی که ظرف ماه های آینده یک راه حل قطعی و دیپلماتیک در باره پرونده هسته ای جمهموری اسلامی یافت نگردد، ظرف ۱۲ ماه آینده باراک اوباما به خود هیچ تردیدی راه نخواهد داد تا تأسیسات هسته ای ایران را بمباران کند.

برنارد گتا، میگوید: اشتباه نکنید، سخنان باراک اوباما بسیار جدی است و باید آنرا به عنوان یک اخطار بسیار جدی تلقی کرد. وی میگوید، آمریکا نمیتواند تسلیم خواسته های جمهوری اسلامی شده و به ایران اجازه دهد تا تمام محاسبات بین‌المللی را بهم زند.

برنارد گتا، اعتقاد دارد در این رویارویی در باره پرونده هسته ای ایران، اعتبار آمریکا، همچنانکه اعتبار شخص باراک اوباما به عنوان ریاست جمهوری آمریکا، در گروی توقف بدون چون و چرای برنامه هسته ای جمهوری اسلامی برای رسیدن به ظرفیت ساختن بمب اتمی مطرح میباشد.

برنارد گتا، چهاردلیل عمده را برمی شمرد که بر اساس آن آمریکا نمی تواند به ایران اجازه دهد تا به ظرفیت هسته‌ای-نظامی دست یابد:

نخست آنکه در صورت دست یابی ایران به بمب اتمی، حداقل چهار کشور عربستان سعودی، ترکیه، مصر و اردن بدون فوت وقت اعلام خواهند کرد که امنیت ملی، آنها را مجبور میکند که در راه ساخت بمب اتمی تلاش کنند و بدین ترتیب در مدتی کوتاه، خاورمیانه به غیر از اسرائیل دارای حداقل پنج قدرت اتمی دیگر خواهد شد؛ در چنین شرایطی خطر نه تنها خاورمیانه، بلکه همه جهان را تهدید خواهد کرد.

دوم آنکه ، تمام تلاش های صورت گرفته در جهان برای پیمان منع گسترش غنی سازی در جهت ساخت سلاح های اتمی نقش بر آب گردیده و خطر و تب غنی سازی اورانیوم برای رسیدن به بمب اتمی، بسیاری از کشورهای جهان را فرا خواهد گرفت.

سوم آنکه، گسترش غنی سازی در سطح جهان میتواند با خطر دست یابی تروریسم جهانی به این سلاح کشتار دسته جمعی همراه باشد؛ این امر امنیت جهانی را به چالش خواهد کشید.

و بالاخره آنکه در صورتیکه آمریکا علیه ایران در ماه های آینده وارد عمل نشود، مطمئناً اسرائیل آغاز کننده جنگ علیه ایران خواهد بود و این موضوع از کنترل آمریکا خارج شده و ابعاد بسیار نگران کننده منطقه ای و جهانی به خود خواهد گرفت.

برنارد گتا، در مقاله خود میگوید: اگر مذاکرات هسته ای ایران با قدرت های بزرگ جهانی به زودی به نتیجه نرسد، این تفکر که آمریکا دست روی دست میگذارد و هیچ اقدام اساسی و بازدارنده ای علیه ایران نخواهد کرد، یک اشتباه بسیار بزرگ میباشد.

برنارد گتا، تحلیلگر برجسته و مشهور فرانسوی میگوید که در فردای انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن آینده تنها اقدامی که میتواند مانع از آغاز جنگ علیه ایران گردد اتخاذ تصمیم بسیار روشن و قابل قبول و ضمانت بسیار محکم رژیم حاکم بر ایران، در باره اهداف برنامه هسته ای این کشور است؛ در فقدان چنین ضمانتی، برنارد گتا اعتقاد دارد که جنگ علیه ایران آغاز خواهد شد و آغاز جنگ با چند هفته بمباران گسترده و شدید هوایی آمریکا علیه ایران همراه خواهد بود.
برنارد گتا، در باره نتایج احتمالی آغاز درگیری بین آمریکا و ایران، دو سناریو را ترسیم میکند:

بر اساس نخستین سناریویی که او آن را وحشتناک توصیف میکند، آمریکا پس از بمباران ایران ناگزیر به مداخله گسترده نظامی در خاک ایران خواهد شد؛ در همین حال، حزب الله لبنان، شمال اسرائیل را موشک باران خواهد کرد و اسرائیل واکنش نشان داده و به جنوب لبنان حمله میکند. از سوی دیگر، ایران میتواند تنگه هرمز را مسدود کرده و یک رشته بمب‌گذاری ها در عربستان سعودی را سازمان دهد. ایران همچنین میتواند به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از جمله قطر و خصوصاً بحرین حمله موشکی کند. برنارد گتا میگوید، در چنین شرایطی قیمت جهانی نفت به شدت افزایش مییابد وبحران اقتصادی کنونی در غرب گسترش خواهد یافت.

برنارد گتا، اعتقاد دارد که رهبران جمهوری اسلامی بر این باورند که حمله هوایی آمریکا به ایران خیلی زود میتواند از ابعاد منطقه ای خارج گردیده و ابعادی جهانی به خود بگیرد و به همین دلیل فکر نمی کنند که آمریکا اقدام به بمباران تأسیسات اتمی ایران نماید؛ بر این اساس این پیش فرض، مسئولان جمهوری اسلامی تا کنون تن به مصالحه با قدرت های بزرگ درباره پرونده هسته‌ای را نداده اند.

سناریوی دیگری که برنارد گتا ترسیم میکند، عبارت از آنست که آمریکا و اسرائیل با علم به این موضوع که قصد دارند تأسیسات اتمی ایران را بمباران کنند اقدام به موارد پیشگیرانه کنند؛ در چنین حالتی، کشتی‌های جنگی آمریکا در تنگه هرمزمستقر گردیده و کنترل این تنگه دریایی را در اختیار میگیرند. در همین حال، ارتش اسرائیل برای مقابله احتمالی حزب الله در مرزهای جنوبی لبنان مستقر خواهد شد.

برنارد گتا، اعتقاد دارد در چنین شرایطی حزب الله لبنان که نگران شرایط سیاسی خود در داخل لبنان است و قدرت آتش اسرائیل را در برابر خود می بیند، بین حفظ موقعیت سیاسی خود در لبنان و مردن برای ایران، راه نخست را انتخاب کرده و ایران را رها خواهد کرد. از سوی دیگر، رژیم حاکم بر ایران که منزوی گردیده است، باید افتضاح یک شکست نظامی را تحمل کند و در عین حال در برابر شکاف عظیم داخلی ناشی از ناخشنودی گسترده مردم ایران مقاومت کند؛ مردمی که از مدت‌ها پیش رژیم اسلامی حاکم را به چالش کشیده اند.

برنارد گتا، اعتقاد دارد که در چنین شرایطی فرصتی تاریخی برای مردم ایران آماده خواهد شد و دیوارهای ترس به سرعت فرو خواهند ریخت و مردم ایران در موقعیتی قرار خواهند گرفت که حاکمان را بزیر بکشند و سرنوشت خود را در دست گیرند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.