آمریکا کنفرانس خلع سلاح اتمی را به دلیل ریاست ایران بایکوت کرد

سه شنبه, 24ام اردیبهشت, 1392
اندازه قلم متن

sazman-melal

ایالات متحده آمریکا به دلیل ریاست دوره‌ای ایران بر کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح اتمی، این نشست را بایکوت کرد. نماینده آمریکا گفته کشوری که تحت تحریم از سوی سازمان ملل است نمی‌تواند چنین پستی داشته باشد.

“ارین پلتون” سخنگوی نماینده آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه ۱۳ مه، ۲۳ اردیبهشت اعلام کرد که کشورش نماینده‌ای برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح اتمی نمی‌فرستد.

به گزارش آسوشیتدپرس، وی علت این امر را ریاست دوره‌ای جمهوری اسلامی ایران بر این کنفرانس اعلام کرده و گفته: «کشوری که تحت تحریم سازمان ملل است اجازه ندارد چنین پستی داشته باشد».

کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح اتمی از ۲۷ مه تا ۲۳ ژوئن (۶ خرداد تا دوم تیر) برگزار می‌شود و انتخاب ریاست آن که به شکل الفبایی انجام می‌شود این دوره بر عهده ایران است. این کنفرانس که ۶۵ سال پیش در ژنو بنیان گذاشته شد، مهمترین مجمع بین‌المللی برای بحث درباره خلع سلاح اتمی کشورهای جهان است.

سخنگوی نماینده آمریکا در سازمان ملل اظهار داشته که کشورهایی که به دلیل داشتن برنامه اتمی یا میزان بالای نقض حقوق بشر تحت تحریم سازمان ملل هستند نباید هیچ پست رسمی یا غیر رسمی را در این نهاد بر عهده بگیرند.

خانم پلتون ایران را کشوری دانسته که قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به طور آشکار نقض کرده و برنامه اتمی آن مورد سوءظنی قوی است بنابراین نباید به ریاست کنفرانس خلع سلاح اتمی انتخاب شود.

به گفته سخنگوی نماینده آمریکا در سازمان ملل، ریاست ایران بر کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح اتمی در حالی که این کشور از همکاری با شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری می‌کند، “گل زدن این کنفرانس به دروازه خودی” است.

شورای امنیت سازمان ملل تا کنون چهار قطعنامه تحریمی علیه برنامه اتمی ایران صادر کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده که ایران بیش از پنج سال به طور مخفیانه و بدون اعلام به این آژانس، مشغول فعالیت‌های اتمی بوده است.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که برنامه اتمی‌اش تنها به قصد تولید برق و برای مصارف پزشکی است و قصد ساخت سلاح اتمی را ندارد.

دیده‌‌بان سازمان ملل نیز معترض است

هیلل نوور، رئیس اجرایی “دیده‌بان سازمان ملل” نهادی غیر دولتی که بر فعالیت‌های سازمان ملل نظارت می‌کند اعلام کرده که این نهاد در حال برنامه‌ریزی برای یک اعتراض گسترده به ریاست ایران بر کنفرانس خلع سلاح اتمی است.

وی دولت ایران را یک “یاغی بین‌المللی” نامیده که به منظور کمک به تروریسم و مشارکت در کشتار جمعی به طور غیر قانونی به سوریه، حزب الله و حماس موشک ارسال می‌کند.

آقای نوور ریاست چنین کشوری بر کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح اتمی را “هتک حرمت” این نهاد دانسته است. وی اظهار داشته که ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها باید از ایران بخواهند که ریاستش را به کشور دیگری که نماینده خلع سلاح اتمی است، واگذار کند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل پیشتر درباره احتمال تغییر ریاست دوره‌ای کنفرانس خلع سلاح اتمی گفته بود که کشورهای عضو سازمان ملل تصمیم گرفته‌اند که ریاست این کنفرانس به صورت دوره‌ای و یکماهه باشد و این تصمیم تغییری نکرده است.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.