گمرک ایران: ادامه افت صادرات و واردات

جمعه, 27ام اردیبهشت, 1392
اندازه قلم متن

gomrok

اولین آمار ماهانه منتشر شده توسط اداره گمرک ایران در سال جاری خورشیدی که دربرگیرنده واردات و صادرات غیر نفتی ایران در ماه فروردین است، نشان از ادامه افت تجارت خارجی ایران دارد.

در حالی که دولت دهم صادرات ۵۹ میلیارد دلار (ماهانه ۵ میلیارد دلار) اقلام غیر نفتی را برای سال جاری در نظر گرفته است، جدیدترین آمار گمرکی حاکی از افت ۱۱ درصدی صادرات غیرنفتی ایران در فروردین ماه سال جاری نسبت به فرودین سال گذشته است. ایران در ماه گذشته تنها موفق به صادرات ۲ میلیارد و ۴۹۷ میلیون دلار کالا شده است که نیمی از آن میعانات گازی و محصولات پتروشیمی بوده است.

به گزارش رادیو فردا، ایران سال گذشته کلا ۴۳ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشت، در حالی که این رقم در سال ۹۰ حدود ۴۸ میلیارد دلار بود.

در میان اقلام صادراتی، محصولات پتروشیمی بیشترین درآمدزایی را برای ایران داشته است، اما آمارهای گمرکی نشان از افت ۲۷ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی ایران در ماه فروردین دارد.

صادرات محصولات پتروشیمی ایران در سال گذشته نیز تا ۳۳ درصد کاهش یافت و از ۱۵ میلیارد دلار در سال ۹۰ به ۱۰ میلیارد دلار در سال گذشته افت کرد.

ایران همچنین در فروردین ماه سال جاری کمی بیش از ۲ میلیارد دلار واردات داشته که قسمت اعظم آن محصولات کشاورزی بوده است و کلا واردات غیر نفتی ایران طی این ماه نسبت به دور موافق سال گذشته تا ۳۹ درصد کاهش یافته است.

قرار گرفتن محصولات کشاورزی در لیست عمده واردات ایران در حالی است که محمود احمدی نژاد ۲۶ اردیبهشت ماه در جمع مردم بندرعباس اعلام کرد که «در صورت استفاده از ظرفیتهای کشاورزی و معادن دیگر نیازی به درآمدهای نفتی نیست».

گزارش سالانه گمرک ایران که ماه گذشته منتشر شد می گوید که این کشور طی سال گذشته تا ۱۰ میلیارد دلار واردات انواع محصولاتی کشاورزی از جمله گندم، برنج، ذرت، کنجاله، سویا و روغن خوراکی را داشته است که تقریبا برابر با ۲۰ درصد کل واردات کشور بوده است.

آمار فروردین ماه نیز حاکی است که ایران طی این ماه ۱۸۴ میلیون دلار گندم، ۱۳۱ میلیون دلار برنج، ۲۰۲ میلیون دلار کنجاله، ۵۱ میلیون دلار شکر تصویه نشده و ۳۶ میلیون دلار ذرت وارد کرده است.

ایران در این ماه همچنین ۵۰ میلیون دلار واردات شمش و محصولات آهنی و فولادی داشته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.