کمبود آنتی‌بیوتیک در ایران، قطع ارز تجهیزات پزشکی و افزایش تا ۵۰ درصدی قیمت دارو

چهارشنبه, 1ام خرداد, 1392
اندازه قلم متن

darukhaneh

دبیر انجمن بیماری‌های عفونی ایران هشدار داده که موضوع کمبود آنتی‌بیوتیک باید جدی گرفته شود. در عین حال مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت اعلام کرده که ارز مرجع برای تجهیزات پزشکی قطع شده است.

دکتر مینو محرز دبیر انجمن بیماری‌های عفونی ایران در گفت و گو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا اعلام کرده که کمبود آنتی‌بیوتیک‌های بیمارستانی موضوعی جدی است که با اغماض و مراعات نمی‌توان از کنار آن گذشت.

خانم محرز تاکید کرده که بیمارستان‌ها در حال حاضر با کمبود آنتی‌بیوتیک روبرو هستند و هرچقدر که فرایند عمل جراحی با موفقیت پیش رود، کمبود آنتی‌بیوتیک بعد از عمل می‌تواند برای بیمار خطر جانی داشته باشد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرده که بیمار با وعده و وعید و نقل قول‌های مختلف بهبودی پیدا نمی کند و کادر درمانی برای بهبودی بیمار به دارو نیاز دارد.

دکتر محرز اضافه کرده: «بی نظمی شدیدی بر زندگی خانواده بیماران حاکم می‌شود وقتی که مخاطب جمله دلهره آور “داروی شما موجود نیست” قرار می‌گیرند و ادامه شرایط موجود به‌گونه‌ای همراه با خوف و رجاء برای خانواده و همراهان بیمار عذاب آور و گزنده است. سایه تردید در دسترس نبودن دارو، موضوع پر استرس و اضطراب آفرینی است».

مینو محرز تاکید کرده که مشکل کمبود آنتی‌بیوتیک باید با حرکت جدی دست‌اندرکاران دارویی کشور هرچه زودتر برطرف شود.

پیشتر نیز رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان تهران از کمبود و گرانی آنتی‌بیوتیک در بیمارستان‌ها انتقاد کرده بود. دکتر مسعود مردانی بیستم اردیبهشت ماه (۱۰ مه) در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به گسترش جراحی پیوند اعضا و موفقیت‌آمیز بودن این گونه جراحی در اکثر مواقع، هشدار داده بود که کمبود آنتی‌بیوتیک بعد از این عمل می‌تواند کل جراحی را خنثی کند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی مشابه خانم دکتر محرز گفته بود: «دلهره‌ای که به دلیل کمبود دارو در بیمار یا همراهان وی بوجود می‌آید خود می‌تواند روند درمان و فعالیت این بیماران را تحت الشعاع قرار دهد و حتی برای پزشک معالج نیز مشغله فکری ایجاد کند. مشاهده وضعیت خانواده‌هایی که برای تامین دارو مجبور هستند به یک یک داروخانه ها سر بزنند و یا حتی از تهران به شهرستانها و یا برعکس از شهرستان‌ها به تهران مراجعه کنند برای کادر درمانی نیز رنج آور و طاقت فرساست».

دکتر مردانی تصریح کرده که رفع این مشکل نیازمند سیاست‌گذاری صحیح در حوزه دارویی است و کادر درمانی بیمارستانها در این خصوص نمی‌توانند مشکل گشای مردم باشند.

قطع ارز تجهیزات پزشکی و افزایش تا ۵۰ درصدی قیمت این اقلام

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت اعلام کرده است که ارز تخصیصی برای ورود تجهیزات پزشکی قطع شده و بنابراین قیمت این اقلام بین ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

حسین کیوان در گفت و گو با خبرگزاری فارس تصریح کرده که این اقدام به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی صورت گرفته است. وی برنامه دیگر وزارت بهداشت را رفع انحصار نمایندگی شرکت‌های خارجی در زمینه واردات تجهیزات پزشکی اعلام کرده است.

آقای کیوان گفته است: «وزارت بهداشت مدافع حقوق بیماران و مردم است و نه مدافع حقوق نمایندگی‌های خارجی. اعمال این سیاست در ماه‌های اخیر موجب کاهش قیمت تا ۳۰ درصدی برخی اقلام پزشکی مانند استنت‌های قلبی شده است. تلاش ما این است که بتوانیم به نحوی مشارکت افراد سرمایه‌دار و سرمایه‌گذار را در بازار تجهیزات پزشکی بیشتر کنیم».

این مدیر وزارت بهداشت همچنین تصریح کرده که با حذف ارز مرجع برای واردات این اقلام و سختی تخصیص ارز مبادله‌ای، بیشتر تولید کنندگان یا وارد کنندگان این تجهیزات دیگر وقت خود را برای گرفتن ارز مبادله‌ای صرف نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند با ارز آزاد کار کنند تا تولید و وارداتشان متوقف نشود.

وی البته تاکید کرده که این کار منجر به بالا رفتن قیمت تجهیزات پزشکی می‌شود اما این افزایش قیمت به گفته او چشمگیر نخواهد بود.

افزایش قیمت دارو علیرغم کاهش قیمت داروهای وارداتی

سایت خبرآنلاین گزارش داده بر اساس آمارهای رسمی اعلام‌شده، قیمت داروهای وارداتی در فروردین سال جاری نسبت به زمان مشابه سال قبل، ۴۴ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که قیمت دارو در کشور بین ۲۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش یافته است.

آمارها نشان می‌دهند که قیمت هر تن محصول دارویی وارداتی در نخستین ماه سال جاری حدود ۶۲ هزار و ۲۹۷ دلار بوده است. این در حالی است که قیمت هر تن داروی وارداتی در فروردین پارسال ۱۱۱ هزار و ۹۲۷ دلار بود. هزینه ریالی واردات محصولات دارویی نیز در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل کمتر از ۱۲ درصد افزایش یافته که رقم بالایی محسوب نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، افزایش قیمت دارو علیرغم کاهش قیمت داروهای وارداتی، به دلیل احتکار دارو توسط برخی داروخانه‌هاست.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.