کره نایاب و مرغ، برنج و نان هم گران شد

شنبه, 4ام خرداد, 1392
اندازه قلم متن

berenj

به گزارش روزنامه قانون، در حالی که مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت تأکید کرده‌اند ذخیره سازی‌های مناسبی برای انواع کالاهای مورد نیاز صورت گرفته‌است و نگرانی از بابت کمبود مواد غذایی وجود ندارد، اما قیمت برخی اقلام مورد نیاز مانند مرغ، برنج، روغن، لبنیات و … در روزهای اخیر افزایش قابل توجهی را تجربه کرده‌اند.

براساس گزارش‌های رسیده بهای هرکیلوگرم مرغ در روزهای اخیر افزایشی قابل توجه را تجربه کرده‌است. مرغ با آغاز خیز افزایش قیمت در هرکیلوگرم به ۵۸۰۰ تومان و هر شانه تخم مرغ به ۷۶۰۰ تومان رسید.

درحال‌حاضر قیمت هرکیلوگرم مرغ در میادین میوه و تره‌بار ۵۳۵۰ تومان و در سطح شهر بین ۵۶۰۰ تا ۵۸۰۰ تومان عرضه می‌شود. بنابراین گزارش، مرغ سالم پاک‌کرده در میادین میوه و تره‌بار هرکیلوگرم ۶۲۰۰ تومان و در خرده‌فروشی‌‌های سطح شهر ران مرغ پاک کرده ۷۰۰۰ تومان و سینه مرغ پاک‌کرده هرکیلوگرم ۸۰۰۰ تومان عرضه می‌شود. قیمت هر شانه تخم‌مرغ نیز با افزایش ۱۰ درصدی قیمت به ۷۶۰۰ تومان رسید. کاهش شدید جوجه‌ریزی در پی کاهش قیمت مرغ و ورود آن به کانال ۴ تا ۵ هزار تومانی، سبب شده‌است برخی احتمال افزایش قیمت بیشتر مرغ در ایام ماه مبارک رمضان را داشته باشند. این در حالی است که گفته می‌شود با اقدامات جبرانی و ذخیره‌سازی مرغ ممکن است این مشکل برطرف شود .

قصه تکراری ماه مبارک رمضان

در حالی هر ساله در آستانه ماه مبارک رمضان و برخی دیگر از ایام خاص سال قیمت انواع خوراکی‌ها و اقلام مورد نیاز مردم افزایش می‌یابد که همه ساله مقامات دولتی و دست‌اندرکاران از تشدید بازرسی‌های و اقدامات ویژه برای مقابله با گرانی سخن می‌گویند. تأثیر این اقدامات طبیعتاٌ در حدی بوده است که انتظارات تورمی را از میان نبرده و مردم همواره انتظار رشد قیمت‌ها را دارند. ماه رمضان به دلیل موقعیت خاصی که دارد، قیمت انواع لبنیات و برنج و گوشت و مرغ را تحت تأثیر قرار می‌دهد و درحالی که برای این ماه قیمت مصوب همه چیز از زولبیا و بامیه گرفته تا شکر و روغن اعلام می‌شود، اما قیمت‌ها همچنان رو به افزایش می‌گذارند.

گزارش‌های رسیده حاکی است امسال قبل از فرارسیدن ماه مبارک رمضان قیمت انواع کالاهای مورد نیاز نظیر برنج و روغن و لبنیات و مرغ دستخوش افزایش شده و بیم آن می‌رود که با فرا رسیدن ایام ماه مبارک، افزایش دوباره قیمت‌ها رخ دهد.

برنج وارداتی ؛ ۵ تا ۶ هزار تومان

در حالی که میزان واردات برنج طی فروردین ماه نیز نسبت به فروردین سال گذشته افزایش داشته و در سال ۱۳۹۱ نیز حجم واردات برنج بیش از سال قبل از آن بوده‌است اما با این حال افزایش قابل توجه نرخ برنج وارداتی قابل توجه بوده‌است. در حالی که دو ماه قبل در آستانه نوروز در نمایشگاه عرضه مستقیم کالا، برنج خارجی به قیمت هرکیلو ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان عرضه می‌شد، قیمت هرکیلو برنج در حال حاضر افزایشی بیش از این رقم را تجربه کرده‌است. فروشندگان برنج واردات این کالا با ارز مبادلاتی را عامل افزایش قیمت می‌دانند‌.

خبر حذف ارز مرجع برای واردات برنج و سایر کالاهای اساسی، هفته‌های گذشته افزایش قیمت این کالاها را به دنبال داشت و سبب شد نرخ انواع برنج و روغن و … افزایش یابد.

نانی که در روغن نیست

در هفته‌های اخیر بهای هرکیلو روغن حدود ۴۰ درصد افزایش یافت و گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که برخی از عرضه‌کنندگان انتظار افزایش دوباره روغن در ایام پرمصرف سال را نیز دارند.

روغن یکی از اقلامی است که در ماه مبارک رمضان مصرف بیشتری نسبت به ماه‌های معمولی دارد. کمبود روغن در بازار هر چند برطرف شده‌است اما هنوز نوعی کمبود ذهنی در بازار مشاهده می‌شود و بسیاری انتظار آن را دارند که بازار روغن در روزهای آتی با اختلال مواجه شود‌. براساس این گزارش قیمت روغن‌های کم مصرف‌تر خوراکی نظیر روغن زیتون و روغن هسته‌انگور و … نیز در روزهای اخیر افزایشی قابل توجه را تجربه کرده‌است.

کره نایاب

همچنین با وجود افزایش قابل توجه نرخ لبنیات در بازار، تولیدکنندگان صنایع لبنی میزان افزایش قیمت را کافی نمی‌دانند و معتقدند که قیمت‌ها باید بیش از این رقم افزایش یابد. همچنین کمبود کره در بازار طی دو هفته اخیر نیز بسیار محسوس بود به‌طوری که برخی از اقدامات ویژه دولت برای ساماندهی این بازار سخن می‌گویند.

نان گران می‌شود

درحالی که زمزمه افزایش قیمت نان این روزها در محافل اقتصادی به گوش می‌رسد، مقامات رسمی می‌گویند خبری از افزایش قیمت‌ها نیست و نباید در این حوزه نگران بود. نان اولین منبع خوراکی ایرانی‌ها و برنج دومین ماده غذایی پرمصرف است. به نظر می‌رسد با اتفاقات رخ داده در بازار گندم و تمایل گندم‌کاران به فروش گندم‌هایشان به خریدارانی جز دولت و قاچاق گندم از مرزهای غربی، گزینه افزایش قیمت نان تقویت شود. گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که نیروی انتظامی برای جلوگیری از خروج گندم وارد عمل شده‌است اما با این حال کارشناسان و دست‌اندرکاران بازار معتقدند وقتی سودی غیر متعادف، حدود ۵۰۰ تومان به ازای هرکیلو برای قاچاق گندم وجود داشته‌باشد، برخورد امنیتی، امکان حل مشکل را کم می‌کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.