تنها دستاورد دولت از پارس جنوبی:۱۵۰ میلیارد دلار اضافه برای «شیخ قطر»!

پنجشنبه, 9ام خرداد, 1392
اندازه قلم متن

pars

براین اساس هر چه بیشتر پول نفت را غرمایی فرض کنیم، کار دشوارتر می شود. در دولت دهم نیز این موضوع به اوج خود رسید و هر چه پول نفت موجود بود، هزینه شد و رفت. به طوری که به باقی مانده حساب ذخیره ارزی یا صندوق توسعه ملی که اضافه درآمدهای نفتی به آن واریز می شد نیز رحم نکرده و پول های آن را برداشت و هزینه کردند. با توجه به اینکه نفت به نوعی درآمد است، برای اینکه سرمایه را به حساب درآمد نفت واریزکنیم، باید اقداماتی در این زمینه انجام شود. کشورما از جمعیت جوانی برخوردار است، این مسئله به ما حکم می کند که سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال را وجهه نخست همت خود قرار دهیم که به علم اقتصاد هم نیاز چندانی ندارد.
علی شمس اردکانی می گوید دولت آینده ناچار به ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها است.

علی شمس اردکانی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران در گفت و گو با نامه در ارزیابی از عملکرد اقتصادی دولت دهم در حوزه انرژی گفت: مشکل اصلی غارت پول نفت است. این موضوع در ذهن همه موجود است. اما شدت و ضعف دارد. زمانی که عنوان می شود ما طالب اقتصاد بدون نفت هستیم، بدین مفهوم نیست که قرار است نعمت بزرگی را به صفر برسانیم یا آن را کنار بگذاریم. بلکه بدین معناست که گرفتار چرخه اقتصاد نفتی نباشیم.

وی ادامه داد: براین اساس هر چه بیشتر پول نفت را غرمایی فرض کنیم، کار دشوارتر می شود. در دولت دهم نیز این موضوع به اوج خود رسید و هر چه پول نفت موجود بود، هزینه شد و رفت. به طوری که به باقی مانده حساب ذخیره ارزی یا صندوق توسعه ملی که اضافه درآمدهای نفتی به آن واریز می شد نیز رحم نکرده و پول های آن را برداشت و هزینه کردند. با توجه به اینکه نفت به نوعی درآمد است، برای اینکه سرمایه را به حساب درآمد نفت واریزکنیم، باید اقداماتی در این زمینه انجام شود. کشورما از جمعیت جوانی برخوردار است، این مسئله به ما حکم می کند که سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال را وجهه نخست همت خود قرار دهیم که به علم اقتصاد هم نیاز چندانی ندارد.فرمول ساده ای هم دارد. جوانهایی که ۲۰ سال قبل به دنیا آمده اند، هم اکنون در بازار کار نیاز به اشتغال دارند.

شمس اردکانی تاکید کرد: تنها دستاورد این دولت برای شیخ قطراست که به میزان ۱۵۰ میلیارد دلار بیشتر از حقش از میادین پارس جنوبی نفت و گازبرداشت می کند.درحالی که ما از میدان پارس جنوبی تاکنون حتی یک بشکه هم نفت برداشت نکرده ایم. این خود فاجعه است.

وی همچنین درباره اجرای قانون هدفمندی در دولت دهم گفت: اول اینکه هدفمندی یارانه ها خلاف قانون اجرا شد. دوم اینکه ما درپیش نویس این قانون عنوان کرده بودیم که ۵۰ درصد این پول باید در کالاهای بادوام سرمایه گذاری شود، هم چنین اصلاح ساختار صنعت کالاهای بادوام نیز باید انجام شود. ۲۵ درصد از آن حاصل ثروت میان نسلی از درآمد نفت و گاز است که برای آموزش و ورزش جوانان باید به کارگرفته شود و ۲۵ درصد هم برای فعالیت ها وهزینه های اجتماعی صرف شود. اما در عمل این اتفاقات رخ نداد و حتی سهم دولت را هم پرداخت نکردند.

شمس اردکانی درباره آینده قانون هدفمندی یارانه ها تاکید کرد: ناچارند که این قانون را ادامه دهند.اگر این قانون حذف شود باردیگر دچار این عوام فریبی می شویم که حامل های انرژی را بسیار ارزان به فروش برسانیم.اینکه بخواهیم به روند پیش ازهدفمندی یارانه ها بازگردیم و قیمت ها پایین بیاید تا میزان تورم و گرانی در جامعه کاهش یابد ، الان اقدام غلطی است. زیرا سرمایه ملی را نباید به صورت رایگان به افرادی ارائه داد که مثلا در یک خانواده ۴خودرو دارند و یک خانواده روستایی هم هیچ گونه وسایل حمل و نقلی دراحتیار ندارند.به عنوان مثال در ترکیه قیمت گاز ۸برابرایران است.
از: آینده آنلاین


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.