انقلاب جنسی می‌تواند به سرنگونی رژیم ایران منجر شود؟

یکشنبه, 12ام خرداد, 1392
اندازه قلم متن

مجله تحلیلی «فارن پالیسی» در مقدمه یک تحلیل مفصل به قلم افشین شاهی استاد سیاست خاورمیانه و روابط بین المللی در دانشگاه «اکستر» بریتانیا می نویسد: «ایران در تلاطم یک انقلاب جنسی بی‌سابقه درگیر است ولی آیا این تحول می‌تواند در نهایت به سرنگون کردن رژیم حاکم بر آن کشور منجر شود؟»

این کارشناس می‌افزاید که فارغ از اینکه تحولات عمیق در حوزه روابط جنسی در ایران را مثبت و یا منفی بدانیم در یک نکته شکی نیست و آن اینکه این تغییرات پر دامنه و عمیق حتی برای خود ایرانیان و مسلما برای سیستم سیاسی و معیارهای فرهنگی و ایدئولوژیکی که بر این جامعه مسلطند، شدیدا تعجب آور است.

جمع آوری اطلاعات مستقل و مستند در مورد رفتار و عادات جنسی ایرانیان کار بسیار دشواری است. اما طبق آمارهای دولتی نرخ تولد طی دهه اخیر به شدت کاهش یافته که نشان دهنده استفاده گسترده‌تر از روش‌های پیشگیری از بارداری است. نرخ رشد جمعیت در ایران در سال ۱۹۸۸ حدود چهار درصد بود ولی در سال ۲۰۱۲ به ۱.۲ درصد سقوط کرده است.

سن متوسط ازدواج از ۲۰ به ۲۸ سال افزایش یافته و زنان ایران اکنون در سنین ۲۴ تا ۳۰ سالگی ازدواج می‌کنند که به نسبت یک دهه قبل پنج سال دیرتر است. حدود ۴۰ درصد از افرادی که در سنین ازدواج هستند در حال حاضر مجردند و همزمان میزان طلاق طی ده سال اخیر سه برابر شده است.

در شهرهای بزرگ مثل تهران میزان طلاق و یا ادامه دادن زندگی مجردی بسیار بیشتر است. به عنوان مثال نرخ طلاق در سطح شهر تهران تقریبا با نرخ متوسط طلاق در بریتانیا یعنی حدود ۴۰ درصد برابر است. هیچ نشانه‌ای از توقف این روند دیده نمی‌شود. حتی آمارهای سال جاری خورشیدی نشان می‌دهد که نرخ طلاق در حال رشد و تعداد ازدواج‌ها در حال کاهش است.

افشین شاهی در ادامه تحلیل خود می‌افزاید تغییرات چشمگیر در زمینه ازدواج همزمان است با تحولات عمیقی در عادات، رفتار و نگاه ایرانیان طبقه متوسط به روابط عاشقانه و جنسی. طبق آمارهای وزارت جوانان در سال ۲۰۰۸ اکثریت پاسخ دهندگان مذکر به این نظرسنجی رسمی اذعان کردند که قبل از ازدواج حداقل یک مورد رابطه با جنس مخالف داشته‌اند.

یکی از نتایج این تغییر افزایش موارد بارداری‌های ناخواسته و سقط جنین است که طبق آمارهای دولتی در همان سال حداقل ۱۳ درصد از روابط زوج‌ها قبل از ازدواج رسمی به سقط جنین منجر می‌شود.

همزمان با این تغییرات، فحشا نیز به یک سرویس گسترده بدل شده و دسترسی به رابطه جنسی در قبال پول بیش از هر زمان دیگری ساده شده است. ده سال پیش روزنامه «انتخاب» در یک مقاله تحلیلی خبر داد که فقط در شهر تهران ۸۵ هزار روسپی مشغول کار هستند. هیچ گونه آمار و یا بررسی در مورد میزان رواج فحشا در شهرهای کوچک و روستاها انجام نشده است ولی این لزوما به آن معنا نیست که گسترش آن کمتر از شهرهای بزرگ است.

در مقاله هفته‌نامه «فارن پالیسی» یادآوری شده است که دلایل تغییر رفتار و عادات جنسی ایرانیان را می‌توان در شرایط اقتصادی، گسترش شهرنشینی، پیشرفت ابزارهای ارتباطی و افزایش سطح آموزش متوسط زنان و ورود آنها به بازار کار و امکان فراهم کردن یک زندگی مستقل دید.

ویژگی ایران به نسبت سایر کشورهای مسلمان در منطقه این است که پس از سی و پنج سال حاکمیت یک رژیم مذهبی و تحمیل سختگیرانه‌ترین سنت ها به نسل‌های بعد از انقلاب، جوانان این کشور تغییر در زندگی خصوصی و از جمله سلایق و عادات جنسی خود را یک نوع مقاومت پنهان در برابر رژیم تلقی کرده و با این نوع سرکشی سعی می‌کنند مشروعیت حکومت را زیر سئوال ببرند. شکی نیست که تداوم انقلاب جنسی در ایران تسلط رژیم حاکم بر کشور را تضعیف خواهد کرد.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.