اوج گرفتن واردات گندم ایران با «کارمزد اضافی سنگین»

جمعه, 17ام خرداد, 1392
اندازه قلم متن

gandom

خبرگزاری رویترز از خرید ۶۰۰ هزار تن گندم توسط ایران از بازارهای اروپایی با کارمزد اضافی بالا به دلیل وجود تحریم‌ها خبر داده است. برنج، کنجاله و گندم در صدر اقلام وارداتی ایران در ماه‌های نخست سال بوده است.

رویترز در این گزارش که عصر پنج‌شنبه، ۱۶ خرداد منتشر شده، می‌نویسد که یک سوم حجم گندم خریده شده طی دو هفته گذشته مربوط به روز دوشنبه هفته جاری بوده است که از آلمان خریداری شده است.

افزایش چشمگیر خرید گندم توسط ایران طی دو هفته گذشته در حالی است که آمارهای گمرکی کشور از واردات دوماهه اول سال جاری حاکی از قرار گرفتن برنج، کنجاله و گندم در صدر اقلام واردتی است.

ایران در دو ماه اول سال جاری مجموعا ۵۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۲۳۹ میلیون دلار وارد کرده است.

عباس قبادی، معاون وزیر صنعت، ۱۱ خردادماه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته بود که گندم وارداتی ماه‌های فروردین و اردیبهشت با ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی بوده است، اما «به دنبال آن هستیم تا روند واردات کشور کند شود».

خبرگزاری رویترز از قول منابع تجارت گندم می‌نویسد که ۶۰۰ هزار تن گندم خریداری شده از کشورهای حوزه دریای بالتیک و آلمان طی سه ماه آتی سال میلادی به مقصد ایران بارگیری خواهد شد.

این منابع بازرگانی همچنین به رویترز گفته‌اند که اقدام ایران برای خرید این حجم از گندم، به خاطر جبران کاهش ذخایر گندم کشور و «جلوگیری از اعتراضات احتمالی مردم به کمبود گندم بعد از انتخابات ریاست جمهوری» است، چرا که چشم‌انداز بازار گندم ایران نامشخص است.

در همین زمینه هفته گذشته خبرگزاری فارس از کمبود شدید گندم در شهر نقده، استان آذربایجان غربی، خبر داده بود.

برخلاف گفته‌های آقای قبادی درباره کاهش خرید گندم در ماه‌های آینده، یک بازرگان اروپایی به رویترز گفته است که، به نظر وی، ایران در ماه‌های آینده اقدام به خرید بیشتر گندم نیز خواهد کرد.

البته رویترز به گزارش شورای بین‌المللی غلات اشاره کرده و می‌نویسد که ایران در سال گذشته میلادی ۵٫۱ میلیون تن گندم خریده بود، که انتظار می‌رود برای کل سال جاری، این رقم به ۳٫۱ میلیون تن کاهش یابد.

درباره قیمت خرید گندم و دریافت کارمزد اضافی رویترز از قول بازرگانان نوشته است که قیمت هر تن گندم فروخته شده به ایران ۳۵۰ دلار (۳۵ سنت برای هر کیلو) بوده است.

رویترز سپس به خرید گندم کشور اردن در ۱۴ خردادماه سال جاری اشاره کرده و می‌نویسد که این کشور برای خرید هر تن گندم ۲۹۷ دلار و ۵۰ سنت پرداخت کرده بود.

بازرگانان به رویترز گفته‌اند که نحوه پرداخت برای گندم خریداری شده احتمالا از طریق چندین میلیارد دلار ذخایر مالی بلوکه شده ایران در ترکیه و هند با ارز محلی این کشورها یا از طریق واسطه‌ها خواهد بود.

در همین حال اخیرا برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان به دلیل پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان ایرانی توسط دولت و روی آوردن به واردات بجای حمایت از تولید داخلی انتقاد کرده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، بسیاری از گندم‌کاران ایرانی طی سال گذشته به خاطر پایین بودن نرخ تضمینی گندم، به جای فروش محصول خود به دولت، آن را با اختلاف ۲۰ تا ۵۰ تومان به دامداران و مرغداران فروخته‌اند.

دولت محمود احمدی‌نژاد در سال جاری قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان را مقداری افزایش داده و ۷۲۰ تومان معین کرده است.

این در حالی است که ۷۲۰ تومان با احتساب نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزی برابر ۲۸ سنت و نسبت به نرخ ارز در بازار آزاد برابر با تقریبا ۲۰ سنت است، در حالی که نرخ گندم وارداتی یاد شده ۳۵ سنت به ازای هر کیلو بوده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.