افزایش قیمت دارو و لبنیات در ایران

شنبه, 22ام تیر, 1392
اندازه قلم متن

labaniat

در پی دوبرابر شدن قیمت ارز دولتی در ایران، گزارش شده که قیمت دارو و لبنیات افزایش پیدا کرده است. از تحریم های بین المللی و تورم شدید داخلی به عنوان دلایل اصلی گرانی یاد می شود.

هفته گذشته بانک مرکزی ایران دلار ۱۲۲۶ تومانی را که ده سال تقریبا ثابت مانده بود به طور رسمی به حدود ۲۴۷۰ تومان افزایش داد. این تغییر قیمت از آن جهت اهمیت داشت که در یک سال اخیر به خصوص بعد از بحران ارزی در ایران، دارو و غذا همچنان با دلار ۱۲۲۶ تومان وارد می شد ولی با دوبرابر شدن دلار دولتی، پیش بینی می شد که قیمت این مواد افزایش پیدا کند.

دولت می گوید برای کنترل بازار داخلی، همچنان مبالغی یارانه را برای دارو پرداخت می کند اما گزارشها نشان می دهد که قیمت دارو همچنان در حال افزایش است.

عباس حاجی آخوندی رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، افزایش قیمت دارو را “خودسرانه” توصیف کرده و گفته است که “با متخلفان برخورد شده است.”

آقای حاجی آخوندی به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته که بازرسی ها افزایش پیدا کرده و “تخلف برای داروساز صرف ندارد.”

گرانی لبنیات

همزمان با افزایش قیمت دارو، قیمت لبنیات به خصوص شیر افزایش پیدا کرده است. این افزایش قیمت بعد از آن رخ داد که دولت اجازه افزایش ۱۵ درصدی قیمت لبنیات را صادر کرد.

عباس پاپی زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به خبرگزاری دانشجویان ایران، علت افزایش قیمت شیر را “سیاست های نادرست بخش کشاورزی” عنوان کرده و گفته این که تولید کنندگان را رها کنیم و بگوییم حق افزایش قیمت ندارند کار نادرستی است و برای این که برای تولید کننده صرفه اقتصادی ندارد “ناچار می شود تولید را رها کند و گاوش را به کشتارگاه بفرستد.”

گزارش انجمن صنایع لبنی نشان می دهد که مصرف شیر و لبنیات به دلیل افزایش قیمت در دو سال اخیر ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده و با توجه به افزایش قیمت اخیر، پیش بینی می شود که مصرف لبنیات کاهش بیشتری پیدا کند.

حسین چمنی، مشاور انجمن صنایع لبنی می گوید که یکی از دلایل افزایش قیمت لبنیات کسری بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی شرکت دولتی پشتیبانی امور دام است که مربوط به پرداخت یارانه علوفه دامداران بوده است.

به گفته آقای چمنی، این افزایش قیمت “توجیه پذیر نیست و هزینه های هنگفت و سنگین بیشتری را به دولت و جامعه تحمیل خواهد کرد.”

ایران در پی تحریم های بین المللی، در فروش نفت و انتقال درآمدهای حاصل از آن با مشکلات جدی مواجه شده است و واردات برخی کالاها دشوار شده است. برای همین، مقامات ایرانی می کوشند تا راهی برای بیرون آمدن از این وضعیت پیدا کنند.

حدود دو ماه پیش احمد قلعه بانی مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفته بود که “در شرایط فعلی علاوه بر فروش نفت با ارزهای رایج، امکان تهاتر نفت خام با دارو و غذا و کالاها فراهم شده است.”
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.