کاسه صبر سینماگران لبریز شد

چهارشنبه, 26ام تیر, 1392
اندازه قلم متن

cinema

محمد تاجیک

گزارش «بهار» از تجمع اعتراض‌آمیز به پلمپ خانه سینما

دوشنبه‌شب برای اهالی سینما و علاقه‌مندان سینما، در ابتدا شب آرامی بود، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که در ساعات پایانی شب، به شکل غیرمنتظره و حیرت‌انگیزی خبری منتشر شود که تا روز بعد، بحران بی‌سابقه‌ای در سینمای ایران به‌وجود بیاید. در ساعات پایانی دوشنبه‌شب، سینماپرس سایت نزدیک به معاونت سینمایی، خبری را منتشر کرد که قرار است ساختمان خانه سینما واقع در خیابان سمنان به صنوف قانونی! البته از نظر معاونت سینمایی واگذار شود. این سایت در خبر خود عنوان کرده بود که این کار قرار است با دستور وزارت ارشاد انجام شود. انتشار این خبر کافی بود که اعتراض گسترده اهالی سینما را در پی داشته باشد. همان شب بسیاری از سینماگران تلفنی و اس‌ام‌اسی به هم اطلاع دادند که فردا از ساعت هشت تا هشت‌ونیم در مقابل خانه سینما تجمع کنند. بعد فرهاد توحیدی در مصاحبه‌ای با ایلنا عنوان می‌کند که خانه سینما پلمپ شده، البته توحیدی در ادامه مصاحبه خود می‌گوید که این اقدام آن‌ها تصرف عدوانی محسوب می‌شود. البته توحیدی در مصاحبه‌ای که با بهار در حاشیه تجمع سینماگران در مقابل ساختمان خیابان انجام می‌دهد می‌گوید هیچ نهادی غیر از قوه قضاییه نمی‌تواند جایی را پلمپ کند و اقدام آن‌ها غیرقانونی است. ساعت هشت صبح روز سه‌شنبه، تعداد زیادی از سینماگران جلوی خانه سینما جمع می‌شوند. رضا کیانیان، حبیب رضایی، کمال تبریزی، علی دهکردی، همایون اسعدیان، محمدمهدی عسگرپور، فرهاد توحیدی، علیرضا داوودنژاد، محمد سریر، محمدعلی طالبی، محمد آفریده، عزیز‌الله حمیدنژاد، غلامرضا موسوی، امیرشهاب رضویان، بیژن میرباقری، ابراهیم مختاری، سیامک شایقی، محمدرضا هنرمند، پیروز کلانتری، جعفر صانعی‌مقدم، مازیار میری، محسن امیریوسفی، آناهید آباد، امیر اثباتی، جواد نوروزبیگی، سیروس الوند، بهمن اردلان، رویا تیموریان، منوچهر محمدی و… افرادی بودند که در تجمع خانه سینما حضور داشتند. محمدمهدی عسگرپور در ساعات ابتدایی این تجمع در گفت‌وگویی با بهار می‌گوید که روز گذشته با ورود غیرقانونی نیروهای وزارت ارشاد به خانه سینما، با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و با حضور پلیس۱۱۰ مانع از خروج اموال متعلق به خانه سینما از این محل شد. گویا پیش از حضور پلیس ۱۱۰، برخی از اموال از خانه سینما خارج شده است.

وقتی برزیده برافروخته می‌شود

دقایق ابتدایی این تجمع، ابتدا عبدالحسن برزیده کارگردان سینما ناگهان برافروخته می‌شود و در میان جمع عنوان می‌کند که من با مسئولیت خودم پلمپ خانه سینما را می‌شکنم. تعدادی از سینماگران مانع او می‌شوند و او از تصمیم خود منصرف می‌شود.

وقتی جمال شورجه وارد می‌شود

جمال شورجه از سینماگران معروف نزدیک به معاونت سینمایی از جمله افرادی است که دقایقی بعد به این تجمع اضافه می‌شود. عموم سینماگران اصلا احساس خوبی نسبت به حضور شورجه در این نشست ندارند.

توحیدی: سرقفلی این خانه متعلق به خانه سینماست

در ادامه فرهاد توحیدی رییس هیات‌مدیره خانه سینما به میان سینماگران می‌آید و اظهاراتی را عنوان می‌کند. او در اظهارات خود می‌گوید: سرقفلی این ساختمان متعلق به خانه سینما و اصناف سینمای ایران است. او همچنین خبر می‌دهد که آقای احمدی‌نژاد شب گذشته در جریان موضوع قرار گرفته و قول جدی دخالت در این موضوع را داده و ما منتظر دخالت ایشان هستیم. وی ادامه می‌دهد: ما به قانون احترام می‌گذاریم و هیچ پناهگاهی جز قانون نداریم. توحیدی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اظهارات شمقدری، او را متهم می‌کند که برخلاف توافقات صورت‌گرفته عمل کرده است. به گفته توحیدی، شمقدری پیش از این در اظهاراتش عنوان کرده که خانه سینمای اصلی مجمع عمومی خود را برگزار کند و ما هم نظارت می‌کنیم ولی حالا شمقدری به همه توافقات صورت‌گرفته پشت‌پا می‌زند.

وقتی سینماگران به شورجه اعتماد نمی‌کنند

در ادامه اظهارات توحیدی، او عنوان می‌کند که صحبت‌هایی با شورجه برای حل این مشکل انجام داده و قرار می‌شود براساس تفاهمی که با شورجه صورت گرفته عمل شود. البته فرهاد توحیدی عنوان می‌کند ما تا به امروز هرچه با مسئولان معاونت سینمایی توافق کردیم آن‌ها زیر توافقات خود زدند ولی ما به آقای شورجه اعتماد می‌کنیم. اما در ادامه تعدادی از سینماگران اعتراض می‌کنند. آن‌ها به شورجه اعتمادی ندارند و معتقدند شورجه هم مثل بقیه قابل اعتماد نیست. شورجه هم در اظهاراتی عنوان می‌کند از اتفاقاتی که روی داده بسیار متاسف است. او تجمع در خیابان و حضور در کف خیابان را در شأن سینماگران نمی‌داند و خواستار پایان دادن به این تجمع می‌شود.

حرف‌های تلخ و غیرمنتظره داوودنژاد

حضور داوودنژاد و حرف‌های او، غیرمنتظره‌ترین و تلخ‌ترین قسمت تجمع سینماگران است. داوودنژاد در اظهارات خود می‌گوید: نمی‌خواهم بدبینانه حرف بزنم ولی باید فرض کنیم یک جریان نفوذی جاسوس وطن‌فروش و خائن در ایران است که نمی‌خواهد مردم ایران محصولات فرهنگی تولید کنند. وی در اظهارات خود عنوان می‌کند: بسته شدن جایی مثل خانه سینما، شرایط سرمایه‌گذاری در عرصه فرهنگ را ناامن می‌کند و دیگر کسی در عرصه موسیقی و سینما سرمایه‌گذاری نمی‌کند. کارگردان فیلم مرهم ادامه می‌دهد که هم‌اکنون نظام تولید و توزیع در عرصه فرهنگ از بین رفته و جای آن را بازار قاچاق گرفته است. من وقتی می‌بینم حاصل کار ما در پیاده‌روها به فروش می‌رود حالم بد می‌شود. متاسفانه هم‌اکنون در فقدان نظام تولید و توزیع محصولات فرهنگی، مردم شب‌ها چهار ساعت پای شبکه‌هایی چون جم‌تی‌وی می‌نشینند. این شبکه‌های ماهواره‌ای هستند که از بستن خانه سینما خوشحال‌اند؛ همان‌ها که از اینجا به شبکه جم‌تی‌وی آگهی می‌دهند دنبال خانه سینما هستند. وی ادامه می‌دهد: تنها زمانی نظام تولید و توزیع در سینمای ایران سامان می‌گیرد که صنوف قانونی به شکل منسجم حضور داشته باشند. در ادامه داوودنژاد تصمیم می‌گیرد پلمپ خانه سینما را بشکند که چیزی حدود ۱۰، ۱۲ نفر از سینماگران مانع او می‌شوند. داوودنژاد در اظهارات خود همچنین با عصبانیت می‌گوید: می‌خواهند ما خفه شویم و نمی‌خواهند ما باشیم.

نیروی ‌انتظامی خانه سینما را در اختیار می‌گیرد

در ادامه، توحیدی پس از صحبت‌های تلفنی و شفاهی با تعدادی از سینماگران عنوان می‌کند طی تماسی که منتظرالمهدی معاون اجتماعی ناجا با شمقدری و وزیر ارشاد گرفته، قرار می‌شود خانه سینما ۴۸ساعت در اختیار نیروی ‌انتظامی قرار گیرد و حتی کارکنان وزارت ارشاد حق ورود به خانه سینما را نخواهند داشت و در این مدت سعی خواهد شد که این مشکل حل شود. تعدادی از سینماگران به این موضوع بی‌اعتمادند. توحیدی خطاب به آن‌ها می‌گوید که ما این بی‌اعتمادی شما را درک می‌کنیم. داوودنژاد از جمله افرادی است که همچنان معترض است. توحیدی سعی می‌کند او را آرام کند. توحیدی می‌گوید: این ساختمان مال ماست و اینجا خانه ماست و به کس دیگری تعلق ندارد به همین دلیل اگر این مسئله ۴۸ساعته حل نشود دوباره پنجشنبه به اینجا برمی‌گردیم.

سینماگران پنجشنبه دوباره جمع می‌شوند؟

پس از این اظهارات قرار می‌شود سینماگران به تجمع خود پایان دهند. آن‌ها با هم صحبت می‌کنند که اگر در این ۴۸ساعت مشکلات ساختمان خانه سینما حل نشود آن‌ها دومرتبه صبح روز پنجشنبه در مقابل ساختمان خیابان سمنان جمع خواهند شد. همه به ساختمان خیابان وصال می‌روند در ادامه خبرنگاران و تعدادی از روسای صنوف و اعضای هیات‌مدیره خانه سینما به محل ساختمان شماره ۲ خانه سینما در خیابان وصال می‌روند. قرار است در آنجا روسای صنوف خانه سینما نشستی بگذارند و تصمیمات خود را اعلام کنند.

رخشان بنی‌اعتماد هم آمد

در ادامه رخشان بنی‌اعتماد هم به ساختمان خانه سینما خیابان وصال می‌آید. او در نشست روسای صنوف هم حضور دارد. پس از برگزاری نشست، فرهاد توحیدی به میان خبرنگاران آمده و درباره تصمیم‌های روسای صنوف حرف می‌زند.

انتقاد از اظهارات تناقض‌آمیز شورجه و شمقدری

توحیدی در جمع خبرنگاران می‌گوید: فکر می‌کنم آقای شمقدری گروگان یک عده تندرو شده است که مقصودی جز به‌هم‌ریختن فضای امن و آرام سینمای ایران ندارند. معتقدم این عده تندرو با اصل سینمای ایران مخالف هستند. او هر وقت با خانه سینما توافق می‌کند آن جمع تندرو او را احاطه کرده و پس از چند روز می‌بینیم کاری برخلاف توافق صورت‌گرفته انجام می‌دهند.

او همچنین با انتقاد از مصاحبه شورجه با یکی از خبرگزاری‌ها می‌گوید شورجه در حالی که رییس سینماگران از حل این مشکل خبر می‌دهد به فاصله نیم‌ساعت حرف خودش را عوض می‌کند. خوشبختانه فیلم اظهارات ایشان در جمع سینماگران موجود است.

اعلام حمایت اصناف سینمای ایران از اقدامات هیات‌مدیره

در ادامه شورای مرکزی اصناف سینمای ایران بیانیه‌ای را انتشار می‌دهد و در این بیانیه با حمایت از اقدامات هیات‌مدیره آمادگی خود را برای حفظ و صیانت از خانه سینما اعلام می‌کند. در بخشی از این بیانیه همچنین با انتقاد از مسئولان سینمایی آمده است که به‌رغم همه صداقت‌ها از سوی اهالی سینما، متاسفانه سوءاستفاده‌هایی از سوی مدیران سینمای کشور صورت گرفته که اسناد آن موجود است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.