فرماندهان سپاه: حمله به اردوگاه اشرف مهم‌تر از عملیات مرصاد بود

جمعه, 15ام شهریور, 1392
اندازه قلم متن

قاسم سلیمانی و محمدرضا نقدی از فرماندهان سپاه در اظهارات جداگانه ضمن استقبال و ابراز خشنودی از کشتن شدن مجاهدین خلق، حمله مرگبار اخیر به قرارگاه اشرف را مهم‌تر از عملیات مرصاد در سال ۱۳۶۷ خوانده‌اند.

قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، بخش برون مرزی سپاه پاسداران در سخنرانی خود در مجلس خبرگان در روز سه‌شنبه ( ۱۲ شهریور/۳ سپتامبر) حمله به اردوگاه اشرف و کشته شدن ۵۲ تن از اعضای مجاهدین خلق را “قضیه‌ای مهم‌تر از حمله مرصاد” دانست.

خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی و نظامی در ایران از قول یکی از اعضای مجلس خبرگان نوشت: « سردار سلیمانی در این جلسه به قضیه عراق و اردوگاه اشرف پرداخت که بیش از ۵۰ نفر از آنها کشته شدند که بسیاری از آنها از سران منافقین (مجاهدین) بودند و ۱۰ نفرنیز مفقود شدند و این قضیه، مهمتر از حمله مرصاد بود و در واقع وعده خداوند محقق شد.»

محمدرضا نقدی فرمانده بسیج سپاه نیز با جملاتی تقریباَ مشابه عبارت سلیمانی در جمع فرماندهان و مربیان بسیجی در استان گلستان گفت: « حمله‌ای که توسط مجاهدین عراقی به پادگان اشرف روی داد، مهمتر از عملیات مرصاد بود؛ چراکه تعداد زیادی از سران پلید منافقین در یک روز نابود شدند.»

استقبال معنادار سپاه پاسداران از کشته شدن ساکنان اشرف

به گفته ناظران سیاسی تکرار چندباره این مواضع از سوی مسئولان نظامی جمهوری اسلامی و بیانیه‌ای که سپاه پاسداران در نخستین ساعات پس از حمله به قرارگاه اشرف منتشر کرد گمانه‌زنی در مورد دخالت احتمالی ایران در این حمله را تقویت می‌کند.
محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج سپاه پاسدران محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج سپاه پاسدران

در اطلاعیه رسمی سپاه پاسداران ضمن ابراز خشنودی از کشته شدن ساکنان اشرف آمده است: « در این اقدام که منجر به هلاکت رسیدن قریب به هفتاد تن از کادرهای فاسد منافقین از جمله هفت تن از شورای رهبری و مسئولان اطلاعات و عملیات سازمان منافقین با بیش از ۳۰ سال سابقه جنایت گردید، یقیناً مایه تشفی خاطر امت اسلامی و خانواده های معظم شهدا خصوصا خانواده های معزز شهدای ترور خواهد شد.»

سپاه پاسداران در این پیام، حمله مرگبار به مجاهدین را “انتقام الهی” و تحقق “وعده‌های خداوند” دانسته بود.

شورای ملی مقاومت که به عنوان ارگان سیاسی سازمان مجاهدین خلق عمل می‌کند در اطلاعیه‌‌ای نوشت: « قتل عام اشرف توسط نیروهای تحت امر مالکی در هماهنگی کامل با نیروی تروریستی قدس صورت گرفت. به دنبال بمباران شیمیایی حومه دمشق و بالا گرفتن احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه، خامنه‌ای خواستار تسریع پروژه کشتار اشرف شد.»

رابطه عملیات “مرصاد” و حمله اخیر به قرارگاه اشرف

در پی حمله‌ی مرگبار به قرارگاه اشرف در نزدیکی بغداد در روز یک‌شنبه (اول سپتامبر/ ۱۰ شهریور) دست‌کم ۵۲ تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق کشته شدند. به گفته مسئولان سازمان ملل (یونامی) بر بدن اغلب این افراد محل اصابت گلوله دیده می‌شود. برخی از آنان نیز زمان مرگ دست‌بند بر دست داشته‌اند. سازمان ملل متحد حمله به قرارگاه اشرف را به عنوان “جنایتی بیرحمانه” شدیداَ محکوم کرده است.

ورودی قرارگاه اشرف در نزدیکی بغداد ورودی قرارگاه اشرف در نزدیکی بغداد

حمله مرصاد (کمین) نبرد نظامی گسترده‌ای بود که در سال ۱۳۶۷ میان نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و سازمان مجاهدین خلق در غرب کشور رخ داد. این عملیات از سوی سازمان مجاهدین به نام عملیات “فروغ جاویدان” خوانده می‌شود. فرماندهی عملیات نیروهای جمهوری اسلامی بر عهده علی صیاد شیرازی، فرمانده پیشین نیروی زمینی ارتش بود که در سال ۱۳۷۸ ترور شد.

حال برخی رسانه‌های تندرو داخلی در ایران مدعی‌اند که زهره قایکی از کشته شدگان حمله به مقر اشرف، مسئولان ترور صیاد شیرازی یعنی زهره قائمی در جریان حمله به قرارگاه اشرف کشته شده است. خبر کشته شدن زهره قائمی از سوی سازمان مجاهدین خلق تایید شده است.

درج این گونه مطالب در رسانه‌های داخلی و استقبال نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی از حمله به قرارگاه اشرف درخواست برای تحقیق مستقل درباره این حادثه را گسترده‌تر کرده است.

برخی از سازمان‌های حقوق‌بشری نظیر سازمان عفوبین‌الملل، سازمان جهانی علیه شکنجه و ده‌ها سازمان و گروه سیاسی ایرانی خواستارتشکیل کمیسیون از سوی سازمان ملل برای رسیدگی به این حادثه شده‌اند. به گفته سازمان‌های حقوق‌بشری دولت عراق مرجعی دارای صلاحیت برای رسیدگی به این حمله نیست.

پس از سرنگونی صدام حسین، سازمان مجاهدین خلق سلاح‌های خود را به نیروهای آمریکایی واگذارکرد و حفاظت قرارگاه اشرف برعهده ارتش آمریکا قرار گرفت. اما پس از خروج نیروهای آمریکایی این وظیفه به دولت عراق محول شد. دولت عراق به دلیل مناسبت نزدیک با جمهوری اسلامی ایران مایل به اقامت مجاهدین خلق در خاک خود نیست.

هم اکنون بیش از ۳۱۰۰ تن از اعضای مجاهدین خلق در قرارگاه لیبرتی در عراق اقامت دارند و حدود ۷۰ تن از آنان نیز به کشور آلبانی منتقل شده‌اند. در زمان حمله اخیر تنها حدود ۱۰۰ تن از اعضای مجاهدین در قرارگاه اشرف اقامت داشتند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.