مخالفت اپوزیسیون سوریه با پیشنهاد میانجی‌گری ایران

شنبه, 30ام شهریور, 1392
اندازه قلم متن

بزرگ‌ترین ائتلاف مخالفان سوریه پیشنهاد ایران برای میانجی‌گری را رد کرد. ائتلاف ملی سوریه می‌گوید، ایران خود “بخشی از مشکل” است و اگر سلاح‌ها و نظامیان خود را از سوریه خارج کند کمک بیشتری به حل بحران کرده است.

ائتلاف ملی سوریه که بزرگ‌ترین گروه مخالفان دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه است روز شنبه (۲۱ سپتامبر/ ۳۰ شهریور) پیشنهاد ایران برای میانجی‌گری میان اپوزیسیون و دولت سوریه را رد کرد.
حسن روحانی‌، رئیس جمهور ایران در مقاله‌ای که اخیرا برای روزنامه آمریکایی “واشنگتن‌پست” نوشت اعلام کرد که ایران آماده میانجی‌گری برای حل بحران سوریه است.
روحانی نوشت، سوریه به صحنه‌ای برای “خشونت دلخراش و حملات شیمیایی” تبدیل شده که ایران آن را “عمیقا محکوم می‌کند.”
حسن روحانی نوشت، با کمک ایران باید فضایی به وجود بیاید که مردم منطقه بتوانند خود تصمیم‌گیرنده سرنوشت‌شان باشند. مقاله رئیس جمهور ایران در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه (۱۹ سپتامبر/ ۲۸ شهریور) در ستون آزاد روزنامه “واشنگتن‌پست” قرار گرفت.
اینک ائتلاف ملی سوریه که مقر آن در خارج از سوریه قرار دارد در بیانیه‌ای می‌گوید، ایران خود “بخشی از مشکل” است. آنها پیشنهاد روحانی را “غیر جدی” قلمداد کرده و می‌گویند، ایران از رژیم بشار اسد حمایت سیاسی، نظامی و اقتصادی می‌کند.
ائتلاف ملی سوریه در بیانیه خود اعلام کرد، اگر جمهوری اسلامی ایران سلاح‌ها و نظامیان حاضر خود در سوریه را از این کشور خارج کند کمک بیشتری به حل مشکلات موجود کرده است.
این بزرگ‌ترین تشکل مخالفان اسد می‌گوید، پیشنهاد روحانی “به لحاظ سیاسی بی‌اعتبار” است.
چین: سلاح‌های شیمیایی سوریه فورا باید نابود شوند
بحران سوریه بعد از حمله ۲۱ اوت به اطراف دمشق به شدت بالا گرفت. سازمان ملل متحد بر اساس نتایج تحقیقات بازرسان خود می‌گوید، این حمله با گاز سمی سارین انجام گرفته است. آمریکا نیز با تکیه بر مستندات خود اعتقاد دارد که حمله را رژیم سوریه انجام داده است.
ایالات متحده تهدید کرده که در صورت عدم اجرای توافق این کشور با روسیه بر سر انهدام جنگ‌افزارهای شیمیایی سوریه در مهلت تعیین شده به مواضع رژیم سوریه حمله خواهد کرد.

دولت چین که از متحدان سوریه محسوب می‌شود روز جمعه (۲۰ سپتامبر) خواستار اجرای هر چه سریع‌تر توافق روسیه ـ آمریکا بر سر امحای ذخایر شیمیایی سوریه شد.
وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز جمعه در دیدار از آمریکا گفت، کشورش “مصرانه با استفاده از سلاح‌های شیمیایی صرف از نظر از اینکه آنها کی و در کجا استفاده می‌شوند مخالف است.”
او همچنین خواستار برپایی کنفرانس صلح “ژنو ۲” در “سریع‌ترین زمان ممکن” شد. قرار است که این کنفرانس بین‌المللی با شرکت قدرت‌های جهان و کشورهایی که در سوریه نفوذ دارند برپا شود. موضوع این کنفرانس کمک به حل و فصل بحران سوریه است ولی زمان آن هنوز تعیین نشده است.
وانگ یی در واشنگتن گفت: «ما معتقدیم که تفاهم‌نامه‌ای سیاسی تنها راه برای کاهش تنش‌های این بحران است.»
آمریکا و پاره‌ای از کشورهای غربی، از جمله فرانسه می‌گویند، رژیم سوریه مسئول حمله شیمیایی ۲۱ اوت است. گرچه سوریه این موضوع را تکذیب کرد ولی سرانجام با پیشنهاد روسیه برای ارائه و نابودی سلاح‌های شیمیایی خود موافقت کرد.
آغاز بررسی ذخایر شیمیایی سوریه
روز جمعه (۲۰ سپتامبر) شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) به منظور بررسی موضوع الحاق سوریه به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه هلند جلسه‌ای فوق‌العاده تشکیل داد. در این جلسه برای نخستین بار این سازمان که مقر آن در لاهه قرار دارد، توانست مروری بر برنامه شیمیایی سوریه داشته باشد.
کارشناسان این سازمان از روز شنبه (۲۱ سپتامبر) بررسی مدارک مربوط به جزئیات جنگ‌افزارهای شیمیایی سوریه را آغاز کردند. سوریه تا روز شنبه (۲۱ سپتامبر) مهلت داشت تا فهرست انبارهای سلاح‌های شیمیایی خود را در اختیار مجامع بین‌المللی قرار دهد. سازمان OPCW می‌گوید، گزارش اولیه رژیم سوریه در این باره را دریافت کرده است.
سوریه بعد از بالا گرفتن تنش غرب با این کشور بر سر حمله ۲۱ اوت موافقت کرد که به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی بپیوندد. این کشور اسناد الحاق به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی را به سازمان ملل متحد ارائه کرده است. بر اساس مفاد این کنوانسیون، تعهدات این معاهده از ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) برای سوریه لازم‌الاجرا می‌شود.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.