ناخشنودی اسرائیل از احتمال بهبود روابط آمریکا و ایران

سه شنبه, 2ام مهر, 1392
اندازه قلم متن

اسرائیل از احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک ابراز ناخشنودی کرد. نماینده این کشور صدور قطعنامه درباره پرونده اتمی ایران را موضوعی مهم خواند.

دولت اسرائیل روز سه‌شنبه (۲۴ سپتامبر/ ۲ مهر) نسبت به دیدار احتمالی روسای جمهور آمریکا و ایران ابراز نگرانی کرد. این کشور رویکرد آشتی‌جویانه دولت جدید ایران را “ماسکی” بر شتاب برنامه اتمی این کشور خواند.

به گزارش رویترز، اسرائیل در یک ارزیابی رسمی می‌گوید که ایران برای تبدیل اورانیوم با درصد غنای پایین به سوخت مورد نیاز برای بمب اتمی سانتریفوژ دارد و این موضوع ایران را به سرعت در مسیر مسلح شدن به سلاح هسته‌ای قرار می‌دهد، حتی اگر این کشور فعلا غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص متوسط را متوقف کند.

پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری، امید به خروج از بن‌بست هسته‌ای و گشایش گره در مناسبات ایران با غرب تقویت شده است. وی پیش از این گفته بود که برای توافق با غرب اختیار کامل دارد. حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم جمهوری اسلامی، روز دوشنبه راهی نیویورک شد تا در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت و سخنرانی کند.

کاخ سفید در همین حال اعلام کرده است که دیدار باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، با حسن روحانی برنامه‌ریزی نشده اما نمی‌توان آن را منتفی دانست.

اسرائیل می‌گوید که فاصله ایران از تولید سلاح هسته‌ای می‌تواند شش ماه باشد و نسبت به کاهش فشارهای غرب، که معمولا از طریق تصویب و اجرای تحریم‌های سختگیرانه انجام گرفته حساس است. ایران می‌گوید از برنامه اتمی خود اهداف صلح‌آمیز دارد.

دویچه وله فارسی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.