رشد اقتصادی ایران در نه ماه اول سال گذشته منفی ۵.۴ درصد اعلام شد

یکشنبه, 7ام مهر, 1392
اندازه قلم متن

bankmarkazi

بانک مرکزی ایران گزارش داده که رشد اقتصادی ایران در ۹ ماه اول سال گذشته منفی ۵.۴ درصد و تورم نیز حدود ۳۵ درصد بوده است.

“نماگرهای اقتصادی” بانک مرکزی، در حالی رشد اقتصادی ۹ ماه اول سال گذشته را منفی ۵.۴ درصد اعلام کرده است که دو هفته پیش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی دوازده ماه سال گذشته را همین رقم اعلام کرده بود.

با توجه به ادامه رکود در زمستان سال گذشته به نظر می رسد که رشد اقتصادی در پایان سال گذشته باید بیشتر از منفی شش درصد باشد.

این اولین آمار رسمی بانک مرکزی ایران از وضعیت رشد اقتصادی در دو سال اخیر است چون بعد از شروع رکود اقتصادی دولت آقای احمدی نژاد جلوی انتشار آمار مربوط به رشد اقتصادی را گرفت.

در سالهای اخیر همواره آمارهای بانک مرکزی ایران در باره وضعیت رشد اقتصادی مبنای ارزیابی ها قرار می گرفت، اما دو هفته پیش مرکز آمار نیز گزارشی از وضعیت رشد اقتصادی کشور را در یک دهه اخیر ارائه کرد که بر اساس آن رشد اقتصادی در سال گذشته منفی ۵.۴ درصد بوده است.

در پی افت شدید رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۸۷، دولت محمود احمدی نژاد جلوی انتشار آمار مربوط به رشد اقتصادی را گرفت چون نگران بود که در سال ۱۳۸۸ رقبای انتخاباتی وی از این موضوع به نفع خود استفاده کنند.

گزارش تازه بانک مرکزی نشان می دهد که درآمدهای نفتی بعد از شروع تحریم های گسترده در تابستان سال گذشته، رو به کاهش گذاشته و میزان درآمدهای نفتی از ۹۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در ۹ ماه اول سال ۱۳۹۰ به حدود ۵۲ میلیارد دلار در ۹ ماه اول سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

به گزارش بانک مرکزی، میزان صادرات نفت در بهار سال گذشته دو میلیون و ۳۵ هزار بشکه در روز بوده است، ولی در شش ماه بعد از آن یعنی تابستان و پائیز هیچ آماری ارائه نشده است و به جای آمار صادرات، نقطه چین گذاشته شده است.

گزارشهای غیر رسمی نشان می دهد که میزان صادرات نفت ایران به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده و برخی مقامات سیاسی در اوایل امسال اعلام کرده بودند که درآمد حاصل از صادرات نفت در سال گذشته حدود ۵۰ میلیارد دلار بوده است که کمتر از نصف یک سال پیشتر از آن است.

ایران در سالهای ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد درآمدهای نفتی بالایی داشت، اما به عقیده کارشناسان نتوانست از این فرصت تاریخی استفاده کند و با کاهش قدرت خرید خانوارها، کاهش تولید و کاهش سرمایه گذاری، رشد اقتصادی ایران منفی شده است.

این آمار نشان می دهد که رشد اقتصادی ایران وضعیت نامتعادلی داشته است به گونه ای که بعد از افت شدید اقتصادی ایران در سال ۱۳۸۷ و نزدیک شدن رشد اقتصادی به مرز صفر درصد، دوباره رشد اقتصادی در سال ۱۳۸۸به ۳ درصد رسید. بنابر این آمار، یک سال بعد از آن یعنی سال ۱۳۸۹ این رشد حدود دو برابر شد ولی در سال ۱۳۹۰ دوباره این رشد نصف شده است.

رکود در بخش صنعت

بنابر گزارش بانک مرکزی، سرمایه گذاری در بخش صنعت در سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده و در برخی موارد حتی میزان سرمایه گذاری نصف شده است.
درگزارش بانک مرکزی همچنان جزئیات تشکیل سرمایه در بخش خصوصی و دولتی بعد از دو سال همچنان نامشخص است اما آمارهای کلی حاکی از کاهش شدید تشکیل سرمایه در بخش خصوصی و دولتی است.

تورم هم که در سال ۱۳۸۸ به کمتر از ۱۱ درصد رسیده بود دوباره با یک جهش در سال ۱۳۹۰ دوبرابر شده و در پایان پائیز سال گذشته به ۳۵درصد رسیده است.

افت رشد اقتصادی تا این حد فقط با دوران جنگ هشت ساله با عراق قابل مقایسه است که نیمی از درآمدهای نفتی هزینه جنگ می شد و به دلیل فرار سرمایه و نیروی انسانی و تحریم های غرب، رشد اقتصادی غیر ممکن بود. اما بعد از آن، در تمام دوره ها با وجود آنکه اهداف رشد اقتصادی به طور کامل محقق نمی شد، اما رشد اقتصادی جز یک بار به زیر صفر نرسید.

آمار نشان می دهد که در دو سال اخیر به خصوص بعد از تشدید تحریم های بین المللی در سال گذشته، اقتصاد ایران به شدت دچار رکود شده و دامنه این رکود در پائیز سال گذشته عمیق تر شده است.

همزمان با کاهش درآمدهای ارزی و افزایش تورم، واردات کالا به ایران نیز به شدت کاهش پیدا کرده است. اکبر کمیجانی معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به کاهش شدید واردات به خبرگزاری تسنیم گفته است که “آخرین نرخ تورم ۱۲ ماهه در مرداد ماه به ۳۹ درصد رسیده بود که بخش عمده این تورم ناشی از کمبود کالا در اثر واردات ناکافی و اثرات روانی است.”
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.