ممانعت ایران از حضور محمد رسول‌اف در جشنواره نورنبرگ

سه شنبه, 9ام مهر, 1392
اندازه قلم متن

mohamad-rasulof

ایران به محمد رسول‌اف، کارگردانی که قرار بود رئیس افتخاری جشنواره فیلم حقوق بشر نورنبرگ باشد اجازه خروج و سفر به آلمان را نداد. جشنواره جهانی فیلم حقوق بشر نورنبرگ نگرانی خود در این باره را اعلام کرده است.

محمد رسول‌اف، کارگردان‌‌و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی قرار بود در روز سه‌شنبه (هشتم اکتبر/ ۱۶مهر) در جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر نورنبرگ جایزه افتخاری خود را دریافت کند. همچنین قرار بود که فیلم “دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند”، ساخته جدید رسول‌اف نیز در همان روز در این جشنواره به نمایش در بیاید.

اما به نظر نمی‌رسد که محمد رسول‌اف، هنرمند زاده سال ۱۳۵۱ در شیراز بتواند در این جشنواره شرکت کرده و شخصا جایزه خود را دریافت کند.

آندریا کوهن، رئیس جشنواره نورنبرگ اعلام کرد، ممانعت از سفر رسول‌اف بر خلاف میل این کارگردان انجام گرفته است.

محمد رسول‌اف یکی از کارگردان‌های مطرح ایران است. خانواده او از سال ۲۰۱۲ به بعد علاوه بر تهران خانه‌ای نیز در هامبورگ آلمان دارد.

این هنرمند ایرانی در تاریخ ۱۹ سپتامبر به ایران سفر کرد و می‌خواست در ابتدای همین هفته به آلمان بازگردد. به گفته مسئولان جشنواره فیلم حقوق بشر نورنبرگ، مقام‌های ایرانی گذرنامه رسول‌اف را در بدو ورود او به فرودگاه ضبط کردند.

آندریا کوهن می‌گوید: «ما به شدت نگرانیم.» وی ادامه می‌دهد: «این به طور قطع غیر قابل قبول است که رژیم ایران به او اجازه بازگشت به آلمان را نمی‌دهد.»

سازمان‌دهندگان جشنواره نورنبرگ نگران آن هستند که قصد مقام‌های ایرانی از این اقدام تلاش برای عدم حضور رسول‌اف در مراسمی مانند مراسم نورنبرگ باشد.

رسول‌اف، بازداشتی سال ۱۳۸۸

محمد رسول‌اف در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران بازداشت شد. او بعد از محاکمه به ۶ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌سازی محکوم شد که حکم زندان او بعدها به یک سال تقلیل پیدا کرد.

اتهام رسول‌اف ساخت فیلمی در باره اعتراض‌های خیابانی پس از انتخابات بود.

با وجود حکم به محرومیت از فیلم‌سازی رسول‌اف دست از تلاش نکشید و کار خود به عنوان فیلم‌ساز را ادامه داد. او در سال ۲۰۱۱ به خاطر ساخت فیلم “به امید دیدار” برنده جایزه بهترین کارگردانی بخش “نوعی نگاه” جشنواره فیلم کن شد.

قرار بود که در آنجا فیلم “دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند” بدون ذکر نام کارگردان به نمایش در بیاید. اما رسول‌اف با وجود فشارهای جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت که نام خود را اعلام کند.

فیلم “دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند” روایتی است از قتل‌های زنجیره‌ای، شیوه‌های بازجویی، ارعاب، اتهام‌های رایج و شکنجه در ایران.

این فیلم در ماه مه سال ۲۰۱۳ در جشنواره فیلم کن به نمایش در آمد و موفق شد جایزه بخش “نوعی نگاه” را از آن خود کند.

جشنواره فیلم حقوق بشر نورنبرگ که برای هشتمین بار برپا می‌شود امسال عمدتا به مسائل همجنس‌گرایان و دوجنسیتی‌ها از نگاه حقوق بشری می‌پردازد. قرار است که از چهارشنبه (۲ اکتبر/ ۱۰ مهر) به بعد به مدت یک هفته ۸۶ فیلم از ۴۴ کشور در این جشنواره به نمایش گذاشته شود.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.