نقش هزینه‌های درمانی در سقوط ایرانیان به زیر خط فقر

شنبه, 13ام مهر, 1392
اندازه قلم متن

daru

به گفته‌ی وزیر بهداشت هزینه سرسام‌آور درمان هر سال هفت درصد جمعیت ایران را زیر خط فقر می‌برد. او اولویت کاری وزارت بهداشت را ایجاد آرامش در بازار خوانده و امیدوار است مشکل دارو در ماه‌های آینده حل شود.

در یک سال آخر عمر دولت دهم بهای دارو و خدمات درمانی در ایران به شدت افزایش یافت و نهادهایی چون سازمان تامین اجتماعی پوشش قیمت دارو را از ۹۰ درصد به ۷۰ درصد کاهش دادند.

این وضعیت اغلب شهروندان، به ویژه قشرهای کم‌درآمد را با مشکلات بزرگی روبرو کرده است. حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه (۱۲ مهر ۱۳۹۲/ ۴ اکتبر) گفت: «هزینه‌های کمرشکن درمان سالانه هفت درصد جمعیت کشور را زیر خط فقر می‌برد.»

کاهش قیمت برخی داروهای خاص

محمدباقر هداوند، رئیس سازمان بیمه سلامت، سوم مرداد ماه میانگین افزایش بهای دارو در سال جاری را ۴۶ درصد اعلام کرد. بنابر گزارش‌ها، با توجه به نوسان‌های شدید بهای ارز و کاهش ارزش ریال، بهای برخی داروهای وارداتی تا ۳۰۰ درصد نیز افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا وزیر بهداشت در مراسم افتتاح ۱۴ پروژه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اولویت کاری وزارت بهداشت را ایجاد آرامش در بازار دارو تا پایان سال عنوان کرد. او ابراز امیدواری کرد که که “این اولویت زودتر از موعد محقق”، و مشکل دارو در ماه‌های آینده برطرف شود.

دولت حسن روحانی پیش‌تر وعده داده که ارز مورد نیاز واردات دارو به قیمت رسمی را تا پایان سال تامین کند. همچنین وزارت بهداشت وعده داده که از اول مهر ماه بهای ۵۰۰ قلم داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج به قیمت‌های سال قبل باز گردد.

روزنامه خراسان سوم مهر در گزارشی نوشت این روند آغاز شده و در مواردی نیز پرداخت سهم بیمه افزایش یافته است. به رغم این، چنانچه وزیر بهداشت می‌گوید این وزارت‌خانه با کمبود شدید بودجه روبروست.

کسری شدید بودجه بهداشت و درمان

هاشمی روز جمعه در مورد مشکلات وزارت‌خانه‌اش برای تامین اعتبارهای لازم گفت: «در حال حاضر از ۱۳هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه وزارت تنها ۲۶۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است که این مسئله به علت اشتباه در بودجه‌ریزی است.»

وزیر بهداشت در کرمانشاه تاکید کرد که از مجموع ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده برای سال جاری کشور ۱۲۷ هزار میلیارد تومان آن از منابعی است که امکان تحقق آن وجود ندارد.

او می‌افزاید در قانون بودجه کارهایی پیش بینی شده که امکان انجام آن‌ها با کسری فعلی وجود ندارد. به گزارش ایسنا هاشمی بخشی از مشکلات اصلی بخش بهداشت و درمان را مشکلات مدیریتی عنوان کرده و می‌گوید، ورود بخش خصوصی می‌تواند کمک‌های بسیاری را در زمینه توسعه خدمات درمانی ایجاد کند.

قفسه داروخانه‌های ایران از بسیاری داروهای حیاتی خالی است. حسن روحانی قول داده این مشکل را حل کند قفسه داروخانه‌های ایران از بسیاری داروهای حیاتی خالی است. حسن روحانی قول داده این مشکل را حل کند

حسن قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به کمبود متخصص در حوزه درمان گفت: «زمانی که کلنگ مکانی را می‌زنیم باید به فکر تامین تجهیزات و نیروهای آن هم باشیم.» ظاهرا هاشمی به چندین مورد در دولت دهم اشاره می‌کند که یک مرکز درمانی پس از افتتاح رسمی به علت کمبود پرسنل و امکانات راه‌اندازی نشد.

کمبود ۲ هزار پزشک و ۲۰۰ هزار پرستار

به گفته‌ی وزیر بهداشت در حال حاضر ۱۵ هزار پزشک “به دلیل وضعیت معیشتی” به کاری غیر از پزشکی مشغولند و در عین حال کشور با کمبود ۲ هزار پزشک روبروست.

رئیس انجمن علمی پرستاران ایران ابوالفضل جاریانی نیز با اشاره به این که “به ازای هر تخت بیمارستانی باید سه پرستار داشته باشیم” خاطر نشان می‌کند که این میزان در حال حاضر کمتر از یک نفر است.

جاریانی روز جمعه، ۱۲ مهر به خبرگزاری ایلنا گفت: «تقریبا ۱۱۰ تا ۱۱۵ تخت بیمارستان اعم از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در کشور وجود دارد که تنها ۷۰ تا ۸۰ هزار پرستار برای این تعداد تخت بیمارستانی داریم.»

به این ترتیب مراکز درمانی ایران برای رسیدن به استانداردهای پذیرفته شده با کمبود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار پرستار روبرو هستند. رئیس انجمن علمی پرستاران تصریح کرد که وزارت بهداشت باید پیش از اضافه کردن تخت‌های بیمارستانی باید به فکر استخدام پرستار و تهیه تجهیزات لازم هم باشد.

تحویل دولت در شرایط بسیار نامناسب اقتصادی

وزیر بهداشت می‌گوید: «متاسفانه دولت در شرایط خوبی کار را تحویل نگرفت و همانطور که رئیس‌جمهور وعده داده‌اند بزودی شرایط همه وزارت‌خانه‌ها به مردم اطلاع داده خواهد شد.» او شرایط اقتصادی کشور را در زمان تغییر دولت “بسیار نامناسب” توصیف کرد.

به گزارش ایسنا هاشمی تعرفه‌های پزشکی را غیرمنصفانه خواند و گفت، چنانچه بتوانیم سهم سلامت را از خزانه بگیریم تعرفه‌ها تغییر کرده و درآمد بیمارستان‌های دولتی افزایش می‌یابد. عضو کابینه دولت یازدهم اغزود: «همین موجب آرامش هر چه بیشتر پرسنل و ارتقاء تجهیزات درمانی شده و در نهایت موجب افزایش رضایتمندی و کاهش فاصله سطح کیفی خدمات در بخش دولتی و خصوصی خواهد شد.»

او در عین حال اعتراف کرد که در حال حاضر هزینه‌های بسیاری بر روی دست روسای بیمارستان‌ها مانده که نه مجلس اعتباری برای آن در نظر گرفته و نه دولت تامین آن را پذیرفته است.

خوش‌بینی به بهبود روابط خارجی

مطابق مصوبه مجلس ۱۰ درصد از درآمد حاصل از افزایش بهای حامل‌های انرژی در قانون هدفمندی‌یارانه‌ها باید به حوزه بهداشت و درمان اختصاص پیدا کند. به‌گفته وزیر بهداشت این‌ امر در دو سال اخیر اتفاق نیافتاده است: «باید سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان و امسال نیز ۶ هزار میلیارد تومان از این محل به بخش بهداشت و درمان واریز می شد که تاکنون هیچ مبلغی واریز نشده است.»

وزیر بهداشت ابراز خوش‌بینی کرد که با اقدام‌های دولت حسن روحانی تنش‌ها در روابط بین‌المللی کاهش یابد و مشکلات کشور از جمله در زمینه بهداشت و درمان کاهش پیدا کند. او از همه خواست به دولت کمک کنند تا بتواند “به سلامت از این مسیر عبور کند.”
هاشمی خواستار برخورد عقلانی و ارتباط با دنیا شد و گفت باید بپذیریم که جهان امروز متفاوت از گذشته است و همه به هم محتاجیم.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.