مدیر مسئول روزنامه بهار بازداشت شد

شنبه, 11ام آبان, 1392
اندازه قلم متن

rasane

سعید پورعزیزی، مدیرمسئول روزنامه بهار روز شنبه ۱۱ آبان بازداشت شد. این بازداشت پس از تعطیلی “بهار” در پی انتشار جنجال برانگیز مقاله‌ای در مورد امام اول شیعیان و با رای قاضی شعبه ۴ دادسرای فرهنگ و رسانه انجام گرفت.

خبرگزاری دانشجویان ایران “ایسنا”، از احضار سعید پورعزیزی به دادسرای رسانه در روز شنبه ۱۱ آبان و بازداشت او در همین روز خبر داده است.

“ایسنا” به نقل از معصومه شهریاری، همسر مدیر مسئول روزنامه بهار می‌نویسد که احضاریه دادسرا روز پنجشنبه به دفتر روزنامه ارسال شده که روز تعطیل است و همسرش روز شنبه بدون اطلاع از وجود چنین احضاریه‌ای به دفتر بهار رفته و با تماس تلفنی مقامات قضایی از موضوع مطلع شده است: «پس از رفتن به دادسرا، بدون اطلاع دادن به کسی، او بازداشت شد.»

معصومه شهریاری افزوده که مسئولان دادسرا پس از پیغام همسرش در مورد لزوم وثیقه و تلاش خانواده برای تهیه آن، گفته‌اند که مبلغ وثیقه باید ارزیابی شود. خانم شهریاری به ایسنا گفته است: «از نظر من، نیت بر بازداشت او بود. چون تاکنون مبلغ وثیقه مشخص نشده و هنوز هم اطلاعی از میزان وثیقه نداریم.»

همسر سعید پورعزیزی ابراز از این موضوع نگرانی کرده که اگر وثیقه در روز یکشنبه ارزیابی شود و سپس بگویند که مبلغ آن کافی نیست، مدیر مسئول بهار مجبور شود مدت بیشتری در بازداشت بماند.

مقاله “جنجال‌آفرین” و واکنش تند اصولگرایان

روزنامه بهار در روز چهارشنبه یکم آبان، مقاله‌ای به قلم علی اصغر غروی به مناسبت “عید غدیرخم” منتشر کرد که عنوان آن “امام، پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی” بود.
علی‌اصغر غروی که نماینده نهضت آزادی در اصفهان و آیت‌الله‌زاده است، در این مقاله با اشاره به سخنان امام اول شیعیان در نهج‌البلاغه نوشته بود که خلافت و حکومت سیاسی از طریق بیعت و رای به دست می‌آید. به تاکید غروی، امام اول شیعیان به دنبال کسب قدرت نبوده و حکومت سه خلیفه قبل از خود را ناحق نمی‌دانسته است.
این مقاله با واکنش اعتراضی و سریع محافل تندرو از جمله خبرگزاری فارس و روزنامه ‌کیهان روبرو شد. ۲۶ نماینده مجلس نیز در این خصوص به وزیر ارشاد تذکر دادند و مقاله را “موهن” خواندند. رییس قوه قضاییه نیز در قبال این مقاله موضع‌گیری کرد.

روزنامه کیهان طی یادداشتی ادعا کرد که «اصلاح‌طلبان حمله به ولایت ائمه اطهار را از سر گرفته‌اند.» پایگاه خبری تحلیلی “صراط”، از سایت‌های اصول‌گرایان نیز به نقل از شهاب مرادی، عضو هیئت منصفه مطبوعات نوشت: «هدف این مقاله تخریب خیمه‌گاه ولایت‌فقیه است.»

مسئولان بهار نیز بلافاصله با عذرخواهی از انتشار این مقاله، چاپ آن را ناشی از یک “خطای فنی” دانستند و گفتند برای “تلطیف” فضای ایجاد شده، انتشار روزنامه را موقتا قطع می‌کنند. سعید پورعزیزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یادداشت علی اصغر غروی به دور از مشی این روزنامه، مدیران، روزنامه‌نگاران و کارمندان آن است.
با این همه‌، هیئت منصفه مطبوعات در ششم آبان تصمیم به توقیف روزنامه بهار و ارسال پرونده این روزنامه به دادسرای فرهنگ و رسانه گرفت. مدیر مسئول “بهار” در حالی بازداشت می‌شود که این روزنامه از بدو انتشار خود تاکنون سه مرتبه توقیف شده است.

توقیف بهار نخستین مورد از توقیف نشریات ایران از زمان روی کار آمدن حسن روحانی در مقام ریاست جمهوری است. سعید پورعزیزی بیش از این مدیر رسانه‌های نهاد ریاست جمهوری در دوره محمد خانمی بوده است.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.