دستاورد محققان هرمزگان: رفع آلودگی نفتی دریا با ۳ گیاه ایرانی/ اجرای فاز تکمیلی برای معرفی به دنیا

یکشنبه, 12ام آبان, 1392
اندازه قلم متن

پژوهشگران پارک علم و فناوری هرمزگان اخیرا با استفاده از ۳ نوع گیاه، پکیجی برای رفع آلودگی‌های نفتی ارائه کردند و امیدوارند با اضافه کردن ژل گیاهی و افزایش قدرت جذب لکه‌های نفتی آن را به کشورهای دیگر معرفی کنند.

دکتر ماریا محمدزاده- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات زیست محیطی ناشی از آلودگی‌های نفتی، گفت: از آنجایی که نفت در مناطق گرمسیری تولید می‌شود، در این تحقیقات سعی کردیم تا راهکارهای رفع این آلودگی‌ها را در خود منطقه جستجو کنیم.

وی با اشاره به روش‌های ارائه شده در زمینه رفع آلودگی‌های نفتی در دنیا، اظهار داشت: در حال حاضر روش‌های بیولوژیکی چون استریل میکروبی برای رفع آلودگی‌های نفتی ارائه شده است ولی این روش‌ها منجر به تخریب اکسیستم منطقه می‌شود.

محمدی زاده با اشاره به معایب استفاده از روش‌های شیمیایی، ادامه داد: علاوه بر این روش‌های فیزیکی چون سوزاندن نفت در آب دریا و جمع آوری این آلودگی‌ها با استفاده از براده چوب پیشنهاد شده است که این روش‌ها نیز پاسخ مناسبی برای جمع آوری این آلودگی‌ها نبوده است.

وی از ارائه راهکار دوستدار محیط زیست برای رفع آلودگی‌های نفتی از دریا خبر داد و اظهار داشت: در این مطالعات با تغییراتی که بر روی از ۳ نوع گیاه “نخل خرما”، “استبرق” و “اشنان” انجام دادیم موفق به ارائه پکیج‌هایی برای رفع آلودگی‌های نفتی شدیم. نخل خرما و استبرق گیاهان بومی استان هرمزگان و اشنان گیاه بومی استان اصفهان است.

مجری طرح با تاکید بر اینکه این گیاه خاصیت جذب فیزیکی آلودگی‌های نفتی را دارند، اضافه کرد: نتایج آزمایش‌های انجام شده نشان داد که این پکیج با غوطه‌ور بودن قادر به پاکسازی آلودگی نفتی در آب‌های شور، لب شور و شیرین است.

وی عدم اختلال در اکوسیستم محیط را از مزایای این روش نام برد و ادامه داد: از آنجایی که این پکیج گیاهی است، پس از استفاده از آن می‌توان به عنوان سوخت در بخش صنایع و یا نانوایی‌ها از آن استفاده کرد.

محمدی‌زاده با تاکید بر اینکه در حال حاضر در حال انجام تست‌هایی بر روی این پکیج‌ها هستیم در این باره توضیح داد: یکی از مشکلات لکه‌های نفتی این است که به محض وارد شدن به آب باید به سرعت نسبت به جمع آوری آن اقدام کرد در غیر این صورت نفت به صورت هوازده در می‌آید و جمع آوری آن امکان پذیر نیست از این رو در این تست‌ها به دنبال پاسخی برای این سوال هستیم که آیا این پکیج در آبهایی که دارای موج است مفید خواهد بود یا خیر.

این محقق با اشاره به اجرای فاز توسعه‌ای این طرح، خاطر نشان کرد: به منظور ارتقای کارایی این پکیج‌ها اقدام به اضافه کردن ژل‌هایی به آن کردیم که این ژل‌ها نیز با منشاء گیاهی تولید شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فرمول و دانش فنی ساخت پکیج‌های پاک کننده آلودگی‌های نفتی در اختیار کشور انگلستان است، یادآور شد: با توجه به اجرای برنامه ارزشمند حفاظت از محیط زیست دریا در حوزه خلیج فارس و دریای عمان می‌توانیم با تکمیل این پکیج‌ها این برنامه را به دنیا معرفی کنیم.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.