سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور: ویرانی روزافزون محیط زیست در ایران حاصل جهل و استبداد جمهوری اسلامی

سه شنبه, 14ام آبان, 1392
اندازه قلم متن

logosazemanha
طی سالهای اخیر محرومیت از داشتن محیط زیست سالم و حتی قابل تحمل، به دیگر محرومیت های شدید سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردم ایران افزوده شده است. بی لیاقتی و برنامه ریزی های غلط حکومت ایران در رسیدگی به وضعیت بحرانی محیط زیست، بیابان زایی های فزاینده، خشکی رودخانه ها و تالاب های حیاتی کشور و از دست رفتن بسیاری از جنگلها و مراتع را در پی داشته است. بحرانی که آلودگی شدید فضای تنفسی شهرها یکی از نمودهای آن است. چنین وضعیتی میتوانست مانند بسیاری ازکشورهای جهان قابل پیش بینی و کنترل باشد. اما خسارات کم نظیری که جمهوری اسلامی به طبیعت ایران وارد ساخته، از جنایاتی که در این مدت علیه مردم انجام داده است، کمتر نمیباشد.

خشک شدن دریاچه های هامون، پریشان و بختگان و نابودی دریاچه ارومیه و در معرض خشکی قرار گرفتن زاینده رود و رودخانه کارون، بخشی از نتایج بی تدبیری و ناتوانی حاکمیت در اداره مسائل زیست محیطی ایران است. در این بین وضعیت استان خوزستان به دلیل قرار گفتن آن در حوزه های استخراج نفت و گاز و تولیدات پتروشیمی و در نتیجه افزایش آلاینده های صنعتی ناشی از آن موقعیت ویژه ای یافته است. وجود ریزگردهای آلوده هم طی سالهای اخیر بر وخامت اوضاع افزوده، بطوریکه کارشناسان اهواز را با حدود دو میلیون نفر جمعیت، آلوده ترین شهر جهان اعلام کرده اند.

براساس اخبار منتشر شده در پی بارش باران های اسیدی هزاران تن از شهروندان اهوازی دچار بیماری حاد تنفسی شده، برای درمان به بیمارستان انتقال یافته و صدها تن از آنان بستری گردیده اند. به نظر می رسد هم اکنون نه تنها به اعتراض های مردم این بخش از سرزمین ما درباره آلودگی آب آشامیدنی، بحران ریزگردها و کاهش شدید میزان آب رودخانه کارون پاسخ مناسبی داده نشده است بلکه خبرها از افزایش آلاینده های سمی در این شهر حکایت دارد. کارشناسان، نزدیک بودن صنایع آلاینده به مناطق مسکونی و عدم بازسازی سیستم های دفع ضایعات و تسویه هوا را از جمله علل تشدید آلودگی آب و هوای خوزستان می دانند. برخی گزارش ها هم از فعالیت یکی از بزرگترین کارخانه های تولید کننده مواد شیمیایی کشور در مرکز شهر و بین مناطق مسکونی خبر می دهند که علیرغم هشدارهای سازمان محیط زیست برای انتقال یا نصب فیلترهای تصفیه هوا همچنان بدون رعایت استانداردها بصورت گسترده ای آلاینده های بسیار سمی خود را در فضای شهر می پراکنند و به این بحران خطرناک دامن می زند. فاجعه زیست محیطی اهواز و مسمومیت چند هزار تن شهروندان این شهر با استنشاق هوای آلوده هشداری حیاتی و جدی است که صدمات آنرا نباید کمتر از حملات شیمیائی دانست و بی توجهی به اهمیت آن جان هم میهنان بیشتری را در معرض آسیب قرار خواهد داد.

برخورداری از آب و هوای سالم و تامین نیازهای زیست محیطی از ابتدایی ترین حقوق انسانهاست. اما مردم ما همزمان با سرکوب شدن حقوق شهروندی شان در عرصه های سیاسی و اجتماعی توسط حاکمیت مستبد و نالایق، از حق حیات در محیطی سالم هم محرومند و پاسخ اعتراضاتشان با حبس و شکنجه و اعدام داده میشود. آنچه در دستور کار حاکمیت قرار دارد غارت در آمدهای ملی توسط رانت خواران حکومتی، صرف دسترنج مردم ایران زمین درعرصه هایی مانند ماجراجویی های خارجی، توسعه فعالیت های بی منطق هسته ای و رقابت بی حاصل تسلیحاتی است. آنها برای تامین نیازهای اولیه انسانی مردم و کشورمان اهمیتی قائل نیستند.

سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور جمهوری اسلامی را مسبب همه ویرانی های محیط زیستی در ایران میداند و کلیه فعالان سیاسی، اجتماعی و گروههای غیر دولتی و نهادهای بین المللی را به اعتراض و اقدامهای موثر در برابر تخریب محیط زیست در میهنمان فرا می خواند.

سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور
۱۴ آبان ۱۳۹۲ برابر ۵ نوامبر ۲۰۱۳
info@iranazad.info
http://www.iranazad.info


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.