بازداشت گسترده اهل سنت و فضای امنیتی اهواز در جریان مراسم عزاداری محرم!

جمعه, 24ام آبان, 1392
اندازه قلم متن

bazdasht

اهواز در ایام تاسوعا و عاشورا برای شهروندان عرب و اهل سنت که در این شهر زندگی می کنند، امنیتی شد. منابع محلی اهواز، از احضار و بازداشتهای گسترده در این شهر برای ممانعت از حضور آنها در مراسم عزاداری خبر می دهند.

بنا بر اطلاع “کمپین صلح فعالان در تبعید” در روزهای گذشته، اداره اطلاعات اهواز، شهروندان عرب و اهل سنت را احضار و آنها را بازداشت کرده و تنها پس از اخذ تعهد کتبی مبنی بر عدم شرکت در مراسم عزاداری عاشورا، تعدادی از آنها را آزاد کرده است.

یکی از بازداشت شدگان روزهای اخیر که به قید وثیقه دو میلیاردی آزاد شده است در گفتگو با منابع محلی گفته است: “پس از بازداشت به ما ابلاغ شده است که درایام عاشورا، برای رهایی از بازداشت، در مساجد و حسینیه ها حاضر نشویم.”

این درحالیست که خبرگزاری نسیم با انتشار خبری کوتاه از مولوی عبدالرحیم قاضی زاده، وی را امام جمعه اهل سنت فنوج معرفی کرد و در تلاش برای تشویق اهل سنت در مراسم عزاداری، به نقل از وی نوشت: “مانعی برای حضور اهل سنت در مراسم‌های عزاداری سیدالشهدا وجود ندارد/ علمای اهل سنت تنها برخی از کارها مانند قمه‌زنی را رد می‌کنند.”

خبری که توسط مولوی قاضی زاده،در گفتگو با ”کمپین فعالین بلوچ“، تکذیب شد. وی طی گفتگو با این کمپین تاکید کرد: “بنده با هیچ هیئت مذهبی دیدار نداشته ام و همچنین سخنی نگفته ام، چرا که من مفتی نیستم.”

طبق اظهارات شاهدان، در روزهای اخیر، نیروهای امنیتی با برقراری تماس های تلفنی وهمچنین مراجعه به منازل شهروندان عرب، آنها را تهدید کرده اند و دستور عدم اجازه برای تجمع بیش از دو نفررا داده اند.

منابع محلی از اهواز معتقدند افزایش گرایش جوانان عرب در اهواز موجب حساسیت بیش از پیش جمهوری اسلامی ایران، در خصوص ایشان شده، و شمار زیادی از این جوانان به اتهام ترویج وهابیت، تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی توسط اداره اطلاعات اهواز بازداشت شده و به احکام سنگینی محکوم شده اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.