نماینده مجلس: ریزگردهای خوزستان اورانیوم ضعیف شده دارد

سه شنبه, 5ام آذر, 1392
اندازه قلم متن

ahwaz-aludegi-hava

خوزستان استانی که ذخایر نفتی زیادی را در خود نهفته است و می‌توان گفت قلب تپنده اقتصاد ایران است. خوزستان استانی که بیشترین زخم‌ها را از جنگ ۸ ساله ایران و عراق خورده است.

حال پس از سال‌ها که از جنگ می‌گذرد باز هم خوزستان و شهرهایش هزینه جنگ و نفت را می‌دهد. از یک سو آلودگی هوای اهواز بر اثر وجود گاز سولفور در هوا و از سوی دیگر هجوم ریز گردهایی که آلوده به مواد شیمیایی و اورانیوم ضعیف شده مانده در خاک هستند.

گویی سرنوشت این استان که قلب تپنده اقتصاد ایران است با محیط زیست نا خوشایند گره خورده است. از یک سو آبی که می‌خورند مایع ممات است و از سوی دیگر هوایی که تنفس می‌کنند بوی مرگ می‌دهد. باران رحمت برایشان مایه زحمت است و مردم را روانه بیمارستان می‌کند.

صیدعیسی دارایی نماینده اندیمشک در گفت و گو با روزنامه «قانون» با بیان اینکه آلودگی هوا معضلی بسیار بزرگ برای استان خوزستان و دیگر استان‌های همجوار با کشور عراق شده است می‌گوید: البته آلودگی هوا در استان خوزستان شدیدتر است و ما در استان خوزستان دو نوع آلودگی هوا داریم.

او در تشریح انواع آلودگی هوا در استان خوزستان اظهار می‌دارد:‌ در مورد آلودگی هوای استان خوزستان یکی مسئله آلودگی هوای صنعتی است و دیگری بحث ریزگردها که وارد این استان می‌شود. دارایی در ادامه با اشاره به جلسه نمایندگان استان خوزستان با رئیس جمهور ادامه می‌دهد:‌ آقای روحانی در این مورد گفت که مسئله ریزگردها نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت دارد.

نماینده مردم اندیمشک با انتقاد از عملکرد دولت‌های گذشته متذکر می‌شود:‌ به اعتقاد من دولت‌های گذشته برای مسئله ریزگردها کاری انجام نداده‎اند و خواست ما از رئیس جمهور فعلی پیگیری جدی این موضوع است.

دارایی با بیان اینکه برای مقابله با ریز گردها ما از دو راه باید وارد عمل شویم تشریح می‌کند: در مورد ریز گردهایی که از کشور عراق وارد می‌شود ما به دیپلماسی قوی و ارتباط با کشور عراق در این زمینه داریم.

او در ادامه به ریز گردهای موجود در کشور اشاره کرده و می‌افزاید:‌ زمین‌های هور بر اثر جنگ و خشکسالی‌های پی در پی خشک شده است و تولید گرد و خاک می‌کند اما ما در این زمینه کار مفیدی انجام نداده‌ایم.

نماینده مردم اندیمشک در ادامه از دولت می‌خواهد که با توزیع شیر، ماسک و ابزارهای مورد نیاز بیماران تنفسی در استان خوزستان به این استان هم توجه داشته باشد و می‌گوید: دولت باید به شهرستان‌ها و دیگر استان‌ها هم به اندازه تهران توجه داشته باشد.

او همچنین با انتقاد از عدم کارشناسی در مکان‌یابی صنایع استان خوزستان تصریح می‌کند: ما در موضوع آلاینده‌های صنعتی کار کارشناسی انجام نداده‌ایم و صنایع استان در مکان‌های مناسبی نیستند.

دارایی ادامه می‌دهد: برای مثال کارخانه سیمانی که در اندیمشک احداث شده است، درست در جایی است که با کمترین وزش بادی تمام گرد و غبار آن وارد شهر می‌شود. دیگر واحدهای صنعتی هم به همین صورت هستند.

دارایی در ادامه در انتقاد از عملکرد صدا وسیما مبنی عدم پرداختن به مشکلات آب و هوای خوزستان و کتمان حقیقت متذکر می‌شود: مسئولان چه بپذیرند و چه نپذیرند، ما در استان خوزستان آلودگی هواداریم.

در همین زمینه شهلا میرگلو بیات عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با انتقاد از عملکرد صدا‌و‌سیما متذکر می‌شود: رسانه‌ها باید به وظیفه اصلی خود که اطلاع رسانی واقعی است عمل کنند.

او در پاسخ به این سوال که هفته گذشته برنامه‌ای از رسانه ملی پخش شد که حکایت از هوای پاک در اهواز داشت به نظر شما این مسئله کتمان واقعیت توسط رسانه ملی نیست؟ می‌گوید اگر خیلی از مسایل به واقع مطرح شوند می‌توان علاج واقعی در مورد آن مسئله انجام داد.

دارایی در ادامه به آلودگی خاک منطقه به باقی مانده مواد شیمیایی بمب‌های عراق در جنگ تحمیلی اشاره کرده و می‌گوید: این خاک‌ها به باقی مانده بمب‌های شیمیایی آلوده است و همچنین ریز گردهایی که از عراق وارد می‌شود آلوده به اورانیوم ضعیف شده باقی مانده از حمله آمریکا به عراق است.

دارایی ادامه می‌دهد این ریز گردها و آلودگی‎ها باعث بروز سرطان و بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.
از: قانون


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.