حکم اعدام دومین محیط‌ بان «دنا» تایید شد

پنجشنبه, 14ام آذر, 1392
اندازه قلم متن

mohit-ban-khaledi

شرق، صدرا محقق: حکم اعدام غلامحسین خالدی، دومین محیط‌بان زندانی منطقه حفاظت‌شده دنا توسط قضات پرونده او تایید شد. او روز یکشنبه از زندان مرکزی یاسوج مرکز استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد در تماس با مشاور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در امور محیط طبیعی این خبر را اعلام کرد. این در حالی است که به گفته خالدی و همسرش آنها منتظر آزادی یا مرخصی بودند. اسماعیل کهرم، مشاور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در امور محیط طبیعی در همین رابطه به «شرق» گفت: «روز یکشنبه غلامحسین خالدی از زندان مرکزی یاسوج به من زنگ زد و گفت که به‌همراه وکلای پرونده‌اش به دادگاه رفته بود. تصور او و ما در سازمان محیط‌زیست این بود که با توجه به ادله و مدارک موجود حکم قتل غیرعمد برایش صادر می‌شود، یکی از دلایلی که از سوی ما اقامه شد این بود که خالدی به طرف شکارچی تیراندازی نکرده بود و تیراندازی او در جهت دیگری بود. با این حال قاضی پرونده مجددا حکم اعدام را صادر کرده است.»
کهرم البته در ادامه ابراز امیدواری کرد: «اگر چه‌ما با شنیدن این خبر خیلی مایوس شدیم، اما این را پایان کار نمی‌دانیم و همچنان امیدواریم که با دلایلی که از طرف وکلای پرونده ارایه شده است در دیوانعالی کشور حکم نقض شود. نماینده قضایی و دفتر حقوقی ما نیز چنین امیدی دارند.» مشاور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به این پرسش که اقدامات حقوقی شما از این به‌بعد چه خواهد بود نیز گفت: «ما هنوز به‌لحاظ حقوقی می‌توانیم یکسری کارها را در پیش بگیریم، از طریق این راهکارها در حال پیگیری هستیم که به‌عنوان مثال تجدید دادرسی یکی از این اقدامات است. مساله دیگر این است که ما رضایت خانواده مقتول را کسب کنیم، امیدهایی هست که احتمال رضایت‌دادن وجود دارد.»
کهرم همچنین در رابطه با وضعیت اسعد تقی‌زاده، دیگر محیط‌بان زندانی محکوم به اعدام منطقه حفاظت‌شده دنا نیز گفت: «تقی‌زاده هم در زندان بلاتکلیف مانده است، خانواده مقتول منتظر حکم استیذان درباره اعدام هستند. ما امیدواریم در آن مرحله بتوانیم رضایت این خانواده را نیز برای جلوگیری از اعدام کسب کنیم.»به غیر از غلامحسین خالدی که حالا سه‌سال‌و پنج‌ماه است در زندان به‌سر می‌برد، اسعد تقی‌زاده دیگر محیط‌بان منطقه حفاظت‌شده دنا نیز هم‌اکنون حدود پنج‌سال است که در همین زندان در آستانه اعدام قرار دارد. هر دو این محیط‌بانان در درگیری با شکارچیان غیرمجاز وارد شده به منطقه حفاظت‌شده دنا که منجر به قتل دو شکارچی شده بود به زندان افتاده‌اند. این دو نفر در حالی به اعدام محکوم شده‌اند که مجوز حمل سلاح به‌عنوان ضابط قضایی و حکم ماموریت از سازمان محیط‌زیست برای مقابله با شکارچیان مسلح را در اختیار داشتند. با این حال شکاف‌های قانونی موجود در این عرصه به بازداشت و صدور حکم اعدام برای آنها منجر شده است.
بعد از دو حکم اعدامی که برای محیط‌بانان دنا صادرشده، شکار در منطقه افزایش یافته است؛ این در حالی است که محیط‌بانان به‌دلیل ترس از کشته‌شدن به دست شکارچیان، یا اعدام‌شدن پس از قتل شکارچیان غیرمجاز، دیگر رغبتی به محیط‌بانی ندارند و این در شرایطی است که بنا به استناد اطلاعات محیط‌بانان دنا در سه‌سال گذشته چندهزار کل و بز در دنا شکار شده و جمعیت شکار روزبه‌روز در حال کاهش است. حکم اعدام این دو محیط‌بان از سوی دادگاه کیفری استان کهگیلویه‌وبویراحمد صادر شده است، دو سال پیش حکم اعدام تقی‌زاده تایید شد که با مخالفت افکارعمومی، دوستداران محیط‌زیست و واکنش رسانه‌ها همراه شد. حکم خالدی نیز تاکنون در مرحله تجدیدنظر بوده و حالا خبر تایید آن به دستش داده شد. به اعتقادکارشناسان حقوقی، صدور چنین احکامی از سوی قضات به این دلیل است که آنها معتقدند: «محیط‌بانان ضابط دادگستری نیستند و چون ضابط نیستند، نمی‌توانند از اسلحه استفاده کنند»؛ در حالی که قانون گارد حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: «ماموران و محیط‌بانان ضابط قضایی محسوب می‌شوند و به همین دلیل مجوز حمل سلاح دارند.»غلامحسین خالدی، محیط‌بان محکوم به اعدام منطقه حفاظت‌شده دنا که تاکنون با کورسویی از امید در زندان به‌سر می‌برد حالا با تایید حکم اعدام همه امیدش را از دست داده است. او دوماه پیش پس از انتخاب معصومه ابتکار، به‌عنوان رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با ابراز خشنودی از این انتخاب با نوشتن نامه‌ای به ابتکار درخواست کمک کرده بود.
خالدی در این نامه نوشته بود: «من«غلامحسین خالدی» فرزند علی زمان، ساکن روستای میمند از توابع بخش پاتاوه شهرستان دنا (استان کهگیلویه‌وبویراحمد) محیط‌بان منطقه حفاظت‌شده دنا از تاریخ ۲۵تیرماه سال ۱۳۸۹تاکنون به اتهام قتل مرحوم «محمد پایه‌گذار» در زندان مرکزی شهر یاسوج با قرار موقت بازداشت هستم. من در زندانم و از حقوق دریافتی خانواده‌ام و همچنین خانواده پدری‌ام امرار معاش می‌کنم.
به علت بازداشت مشکلات شدید خانوادگی برایم پیش آمده؛ همسرم دچار ناراحتی قلبی شده و از ناحیه اعصاب درد و رنج می‌برد. «نازنین» دخترم کلاس اول راهنمایی است، برای مدرسه‌اش هیچ‌کاری نتوانسته‌ام انجام بدهم، حتی در طول سال شاید سه‌بار آن‌هم ۱۰دقیقه او را دیده‌ام. جهت اطلاع شما و مردم شریف ایران عرض می‌کنم، در انجام ماموریت به‌همراه سه‌نفر از همکارانم به ارتفاعات دنا اعزام شدیم. یکی از شکارچیان به‌طور ناخواسته در درگیری میان ماموران و شکارچیان که چهارنفر بودند، به قتل رسید… نظر به اینکه حاضرم در هر محکمه‌ای که صلاح بدانید، سوگند یاد کنم نقشی در قتل مرحوم نداشته‌ام و اگر همکاران نزد مرجع امنیتی – قانونی بازجویی می‌شدند اثبات می‌شد که چگونه و در چه شرایطی به قتل رسیده است. هیچ دلیل و مدرکی و حتی اقرار هیچ فردی که بتواند اتهام را به اینجانب نسبت دهد در پرونده که هم‌اکنون در دادگاه کیفری می‌باشد، وجود ندارد و حسب شکایت اولیای‌دم علیه اینجانب در زندان بوده و محکوم شده‌ام.
دادگاه کیفری…حکم به قصاص بنده داده‌اند که البته شعبه محترم ۲۷ دیوانعالی کشور به ایرادات دوصفحه‌ای بر قضاوت قضات، دادگاه کیفری قصاص را نقض کرده و پرونده را جهت رسیدگی مجدد و اثبات بیگناهی اینجانب به همان شعبه صادر‌کننده رای محکومیت قصاص اعاده کرده است. بنابراین به استحضار می‌رساند، مشکلات شدید خانوادگی، نظیر نداشتن هیچ سرپناهی برای خانواده‌ام و بلاتکلیفی و اضطراب ناشی از زندان سه‌ساله، افسردگی شدیدی را برایم به‌وجود آورده و بیش از این تحمل این چهاردیواری و فشارهای عصبی و روحی و روانی را ندارم.
متاسفانه کم‌کاری مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه‌وبویراحمد و سهل‌انگاری نمایندگان حقوقی سازمان در طول این سه‌سال‌ونیم، باعث شده که حقوق اینجانب ضایع و در مدت بازداشت یعنی سه‌وسال‌و‌چهارماه بلاتکلیف باشم. می‌خواهم به شما و همکاران و هموطنان دیگر هم بگویم یکی از همکاران دیگرم به نام اسعد تقی‌زاده حدود پنج‌سال‌ونیم است در این زندان تحمل حبس می‌کند و با تمام فشارهای رسانه‌ای به هر نهادی که مراجعه کرده‌اند، با همه وعده مدیران استانی و کشوری تاکنون نتیجه‌ای عاید ایشان نشده است. تقاضا دارم ترتیبی اتخاذ شود تا مثل اسعد تقی‌زاده فراموش نشوم و عمر و جوانی‌ام در زندان و یا به ناحق بر چوبه‌دار تباه نشود و بتوانم به آغوش خانواده‌ام برگردم.»
نامه خالدی به ابتکار اگرچه دوماه پیش منتشر شد اما مسوولان سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکنون واکنشی به آن نشان نداده‌اند. حالا با تایید حکم اعدام این محیط‌بان او یک گام دیگر به چوبه‌دار و خداحافظی با زندگی نزدیک‌تر شده است. اگرچه خالدی در نامه‌اش به ابتکار ابراز امیدواری کرده بود به سرنوشت اسعد تقی‌زاده که پنج‌سال‌ونیم است در زندان به‌سر می‌برد دچار نشود، اما گویا شرایط دست‌به‌دست هم داده تا سرنوشت او را به سمت سرانجامی تلخ‌تر سوق بدهد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.