وزیر نیرو: مدیریت منابع آب باید جایگزین سدسازی شود

شنبه, 16ام آذر, 1392
اندازه قلم متن

sad

سد رودخانه کارون

وزیر نیرو می‌گوید ظرفیت مخزن سدهای احداث شده ۱/۵ برابر موجودی آب رودخانه‌های کشور است. او اعتقاد دارد ظرفیت سدسازی در ایران به حد اشباع رسیده و سرمایه‌گذاری باید به سمت مدیریت مصرف آب هدایت شود.

مسئولان وزارت نیرو در دولت یازدهم بارها با انتقاد از آنچه “احداث بی‌رویه سد” در دولت گذشته عنوان شده خواهان بازنگری در پروژه‌هایی شده‌اند که توجیه فنی و اقتصادی ندارند.

حمید چیت‌چیان روز جمعه (۱۵ آذر ۹۲/ ۶ دسامبر) با اعلام اینکه “منابع آب کشور به مرحله بحران رسیده” افزود، میزان ظرفیت ذخیره‌سازی سدهای احداث شده در ایران، ۱/۵برابر موجودی آب رودخانه‌های کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر وزیر نیرو در دیدار با نمایندگان استان فارس در مجلس گفت، این وضعیت ما را مجاب می‌کند تا ثقل کار مدیریت منابع آب را از احداث تاسیسات جدید به مدیریت مصرف منتقل کنیم.

ناکارآمدی روش‌های قدیمی

کاهش ذخیره پشت سدها نگرانی‌های زیادی در میان مسئولان و شهروندان در استان‌های مختلف به وجود آوره است. این وضعیت یک ماه پیش افت فشار آب لوله‌کشی در مناطقی از تهران و افزایش احتمال جیره‌بندی را به دنبال داشت.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: «در گذشته تامین آب با سرمایه‌گذاری روی احداث تاسیسات و استحصال آب میسر بود اما امروزه، مشکل منابع آب مختص یک استان نیست و به صورت بحران کلی در کشور خودنمایی می‌کند و برای خروج از این بحران، روش‌های قدیمی کارساز نیست.»

به گفته‌ی چیت‌چیان در حال حاضر میزان آب رودخانه‌های کشور حدود ۴۶ میلیارد مترمکعب است در حالی که سدهای احداث شده و یا در دست احداث، ظرفیت ذخیره‌سازی بیش از ۶۸ میلیارد مترمکعب آب را دارند.

صرفه‌جویی، راه اصلی حل مشکل

وزیر نیرو شهریورماه امسال نیز با انتقاد از “سدسازی بی‌رویه در مسیر رودخانه‌های کم‌بازده” اعلام کرد چنین پروژه‌هایی حتا اگر اجرای آن آغاز شده باشد متوقف می‌شود.

به نوشته روزنامه ابتکار چیت‌چیان ۲۵ شهریور ۹۲ با تاکید بر این‌که توقف طرح‌های بدون توجیه اقتصادی آغاز شده اطمینان داد که اگر ساخت سدی متوقف شود به همین دلیل خواهد بود.

عضو کابینه دولت یازدهم در جمع نمایندگان فارس در مجلس خاطرنشان کرد، در حال حاضر ۹۲ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و ۱۰ درصد صرفه‌جویی در این حوزه بیش از کل مصرف آب در خانه‌ها و صنایع خواهد بود.

میزان مصرف خانگی آب در ایران نیز بیش از متوسط استانداردهای جهانی اعلام شده است. محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران (آبفا) می‌گوید متوسط مصرف روزانه آب در جهان به ازای هر نفر ۱۵۰ لیتر و در تهران حدود ۳۲۰ لیتر است.

شرکت آبفای تهران تابستان امسال با انتشار دو اطلاعیه هشدارآمیز روند کنونی مصرف آب در پایتخت را نگران‌کننده خواند و از شهروندان خواست تا حد ممکن صرفه‌جویی کنند.

کمبود شدید بودجه برای طرح‌های آبی

مطابق برخی گزارش‌ها طرح‌های سدسازی و استحصال آب که در دولت دهم افزایش چشمگیری پیدا کرد، در مواردی نه تنها توجیه اقتصادی ندارند که باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیر زیست محیطی شده‌اند.

زیر آب رفتن ده‌ها هکتار جنگل در استان‌های لرستان، کهکیلویه و چهارمحال و خشک شدن شمار زیادی از تالاب‌ها و دریاچه‌های ایران از جمله آسیب‌هایی است که بخشی از آن به پای این طرح‌ها نوشته می‌شود.

از سوی دیگر وزارت نیرو برای تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های آبی موجود با کسری شدید منابع مالی روبروست. به گزارش “خبرگزاری مهر” وزیر نیرو، ۱۵ آذر گفت برای پایان عملیات اجرایی ۸۲۸ طرح آبی در دست اجرای کشور، دست کم ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از طریق منابع دولتی قابل‌تامین نیست.
چیت‌چیان ۲۵ شهریور گفته بود برای اجرای این طرح‌ها سالی سه هزار میلیارد تومان بودجه بیشتر در اختیار وزارت نیرو قرار نمی‌گیرد. او همچنین گفت، تنها در سال ۱۳۹۰ کار احداث ۱۳۰ سد جدید در کشور آغاز شده است.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.