آلودگی هوا هر روز جان ۳۱۰ تهرانی را می‌گیرد

جمعه, 4ام بهمن, 1392
اندازه قلم متن

aludegi-hava

افزایش کودکان سرطانی به دلیل آلودگی هوا

از آنجایی که همه ما تنها یک منبع برای نفس کشیدن داریم، بیماری‌های تنفسی هم یکی از اصلی‌ترین بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا به حساب می‌آید. آمفیزم یکی از بیماری‌های ریوی ناشی از آلودگی هواست.

کودکان هر چند بی‌گناه‌ترین گروه جامعه در آلودگی هوا هستند اما اصلی‌ترین قربانیان این آلودگی به شمار می‌آیند. به گفته رئیس بیمارستان فوق‌تخصصی محک، سرطان خون، شایع‌ترین‌ سرطان‌ کودکان است و آلودگی هوا در بروز این بیماری تقصیر بزرگی به گردن دارد.

در این روزهای سرد زمستانی اغلب اوقات با پایین آمدن دمای هوا، شاخص‌های آلودگی هوا بالا می‌رود و از سرب گرفته تا ذرات معلق و گازهای آلاینده و مواد آروماتیکی همچون بنزن در کنار اکسیژن هوا به خون ما نفوذ می‌کنند تا زمینه ساز مرگ و بیماری ساکنان کلانشهرها را فراهم آورند. عظیم مهرو رئیس بیمارستان فوق تخصصی محک نیز در مورد تأثیرات محیطی و آلودگی هوا بر سرطان گفت: شرایط محیطی بسیار مؤثر است، ‌تغذیه نامناسب، مصرف فست‌ فودها، استفاده از اسانس‌های غذا و استفاده از مواد افزودنی به عنوان مواد سرطانزا تلقی می‌شود.

بنا به تأکید وی بنزن و ذرات معلق موجود در هوای آلوده در ابتلای کودکان به سرطان بسیار مؤثر است. علاوه بر این گاهی اوقات منبع فشارهای قوی برق که در محدوده نزدیک به سکونت مردم نصب می‌شود و حریم قانونی در این مورد رعایت نمی‌شود، بر ابتلای کودکان به سرطان خون تأثیر می‌گذارد.

از روزی ۳۱۰ نفر تا سالی ۲۷۰۰ نفر مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا

هر چند تا چند سال پیش پزشکی قانونی، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست در برابر اعلام آمار مرگ‌های ناشی از قاتل نامرئی یا همان آلودگی هوا طفره می‌رفتند اما حالا دیگر این مرگ و میرها از سوی خود مسئولان هم رسانه‌ای می‌شود.

سال ۸۹ دکتر ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت اعلام کرد: سالانه ۳ هزار و ۶۴۱ نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان می‌بازند. در مهر و آبان سال ۹۰ هر روز ۳۱۰ شهروند تهرانی مرگ ناگهانی ناشی از آلودگی هوا داشته‌اند. مدیرکل محیط زیست استان تهران با استناد به گزارش وزارت بهداشت از مرگ سالانه ۲ هزار و ۷۰۰ نفر تهرانی بر اثر آلودگی هوا خبر داد و این آلودگی را یک قاتل دانست.

افزایش کودکان سرطانی در تهران

به گفته محمدهادی حیدرزاده، براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی که دو ماه گذشته ارائه شد، آلودگی هوا مهمترین عامل سرطان است و افزایش تعداد کودکان سرطانی در تهران نسبت به شهرهای دیگر ایران خود نشانه‌ای از تأثیر آلودگی هوا در بروز این بیماری ترسناک است.

رئیس بیمارستان فوق تخصصی محک نیز در پاسخ به این سؤال که آیا تعداد کودکان سرطانی در این مدت افزایش یافته، گفت: افزایش بیماران هم به دلیل شرایط محیطی است و هم به دلیل کنترل بیماری‌های عفونی؛ بنا به تأکید وی تا چند سال پیش، بیماری‌های اسهال و عفونی داشتیم که کودکان را از بین می‌برد، اما اکنون این بیماری‌ها کنترل شده و سرطان خود را نشان می‌دهد.

مهرور در عین حال سرطان خون را شایع‌ترین سرطان‌های کودکان دانست که پس از آن تومورهای مغزی، سرطان لنفاوی و سرطان‌های استخوان قرار دارند.
با وجود این، بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا به سرطان خلاصه نمی‌شود و به گروه‌هایی همچون کودکان، ‌زنان باردار و سالمندان بیشتر از سایر مردم آسیب می‌زند.

دیگر بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا

وقتی در روزهای آلوده طرح‌های زوج و فرد خودرو اجرا می‌شود محدوده طرح ترافیک گسترش می‌یابد یعنی بخش مهمی از تقصیر آلودگی هوا به گردن بنزین است. استاندارد پایین بنزین سبب می‌شود تا مواد آروماتیک به هوا راه یابند؛‌ موادی که سرطان‌زا بودن آنها از نگاه علم اثبات شده است.

آلاینده‌های هوا باعث بروز اختلالات و بیماری‌های مختلف نظیر سوزش و خارش چشم، گوش، بینی و ایجاد سردرد، حالت تهوع، سر‌گیجه، بی‌حالی، میگرن، انواع بیماری‌های آلرژیک، بروز لکه‌های پوستی روی دست و صورت به خصوص در بانوان و در سطوح بالاتر، اختلال در سیستم عصبی بدن، التهاب ریه، آسم، عفونت‌های مجاری تنفسی، سرطان ریه، بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی می‌شوند.

بیماری‌های ریوی ناشی از آلودگی هوا

از آنجایی که همه ما تنها یک منبع برای نفس کشیدن داریم، بیماری‌های تنفسی هم یکی از اصلی‌ترین بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا به حساب می‌آید. آمفیزم یکی از بیماری‌های ریوی ناشی از آلودگی هواست. این بیماری در نتیجه انقباض لوله‌های برونشیال و تخریب کیسه‌های هوایی توسط آلاینده‌ها به وجود می‌آید و باعث کوتاهی نفس در فرد بیمار می‌شود.

برونشیت مزمن نیز بیماری دیگری است که با آلودگی هوا تشدید می‌شود. از مشخصات این بیماری ‌سرفه‌های پی در پی و جریان خلط مستمر در شخص مبتلا است. مواد آلاینده باعث تخریب مژک‌های مجاری تنفسی‌، که مواد محرک را از ریه خارج می‌کنند، شده و در نتیجه سرفه تنها راهی خواهد بود که ذرات از ریه بیرون رانده شوند. در صورتی که برونشیت مزمن درمان نشود، منجر به مرگ بیمار خواهد شد.

افزایش میزان حساسیت نیز با افزایش روزهای آلوده هوا افزایش یافته است. مواد آلاینده می‌توانند باعث عکس‌العمل‌های آلرژیک مختلفی از جمله آبریزش بینی، تنگی نفس، خارش پوست، اشک چشم و عطسه‌های پی‌در‌پی شوند.

آسم هم از بیماری‌های ناشی از این آلودگی است. در یک حمله آسمی، مجاری تنفسی باریک شده و عبور هوای تنفسی به حداقل می‌رسد و در نتیجه بیمار دچار تنگی نفس می‌شود. این بیماری می‌تواند موجب انفارکتوس یا التهاب قلب شود که عمدتاً به صورت سینه درد، تپش قلب، تنگی نفس و اختلال در سیستم قلب خود را نشان می‌دهد. سرطان ریه، معده و بیماری‌های قلبی هم اگرچه ظاهراً مستقیماً و منحصراً مربوط به آلودگی هوا نیست، اما آلودگی هوا یکی از عوامل مهم به وجود آورنده و تشدید‌کننده آنها به حساب می‌آید.

قلبمان از آلودگی هوا می‌میرد

تشدید بیماری‌های قلبی هم از دیگر دسته گل‌هایی است که ما با آلوده کردن هوا به آب می‌دهیم. به گفته دکتر مسعود قاسمی رئیس انجمن آتروسکلروز (تصلب شرائین) آلودگی هوا سبب افزایش احتمال بروز سکته‌های قلبی تا چهار برابر در افراد می‌شود و این احتمال دست‌کم تا دو هفته پس از پایان آلودگی هوا به قوت خود باقی خواهد ماند زیرا آلودگی هوا و ذرات ریز کمتر از ۵/۲ میکرون قادرند با برهم زدن نظم عملکرد قلب، موجب بروز ضربان‌های نابجا و ایجاد اختلال در ضربان قلب شوند. با تمام این چالش‌ها و بیماری‌ها و با وجود آنکه هم مردم و هم مسئولان از هوایی تنفس می‌کنیم که با ندانم‌کاری‌ها آلوده می‌شود اما هنوز عزمی جدی برای مقابله با قاتل نامرئی وجود ندارد.
نویسنده: زهرا چیذری
منبع: روزنامه جوان


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.