بیانیه دولت آمریکا در سومین سالگرد حصر خانگی ‘رهبران جنبش سبز’

جمعه, 25ام بهمن, 1392
اندازه قلم متن

وزارت خارجه آمریکا همزمان با سومین سالگرد حبس و حصر میرحسن موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، از رهبران جنبش اعتراضی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ (جنبش سبز) در بیانیه‌ای خواستار آزادی آنان و سایر زندانیان عقیدتی در ایران شده است.

در این بیانیه که روز جمعه (چهاردهم فوریه – ۲۵ بهمن) منتشر شده، آمده است: “سه سال پیش در چنین روزی حکومت ایران دو کاندیدای سابق ریاست جمهوری مهدی کروبی و میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی و فعال حقوق زنان را در بازداشت خانگی قرار داد بدون آن که هیچ اتهام رسمی متوجه آنها کند. ما (دولت آمریکا) همگام با جامعه جهانی این اقدام و همزمان اذیت و آزار اعضای خانواده آنها را محکوم می‌کنیم و خواستار آزادی‌شان هستیم.”

در ادامه این بیانیه وزارت خارجه به قوانین ایران اشاره و تاکید کرده است: “قانون اساسی ایران و تعهدات بین المللی این کشور تضمین‌گر حق برخورداری شهروندان از حداقل دادرسی و محاکمه منصفانه است و تصریح دارد که هیچکس نباید بدون دلیل و خودسرانه در بازداشت و حبس قرار بگیرد. بر این اساس، ایالات متحده همچنان اصرار دارد که دولت ایران به تعهدات قانونی خود پایبند باشد و ما با طرح مجدد خواسته خود، از ایران می‌خواهیم تمامی زندانیان عقیدتی در این کشور را آزاد کند.”

سه سال پیش، معترضان به نتایج دور دهم انتخابات ریاست جمهوری ایران، پس از ترتیب دادن تجمع‌های متعدد که در اعتراض به برنده اعلام شدن محمود احمدی‌نژاد صورت می‌گرفت، اعلام کردند در روز ۲۵ بهمن (سال ۸۹) به خیابان‌ها خواهند آمد. در روزهای منتهی به این فراخوان اعتراضی، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایران با مستقر شدن در محل سکونت میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد در خیابان پاستور تهران و همچنین مهدی کروبی و همسرش فاطمه کروبی، در منطقه جماران شمیرانات، از رفت و آمد آنها و حضورشان در این تجمع خیابانی جلوگیری کردند.

از هنگام تا امروز حبس و حصر خانگی این دو کاندیدای معترض به نتایج انتخابات و زهرا رهنورد، همچنان ادامه دارد و تنها فاطمه کروبی پس از مدتی از محل حبس و حصر مهدی کروبی خارج شده است.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.