در خبری اعلام شد که قانون بازنشستگی کمتر از ۱۰ سال سابقه ابلاغ شد

چهارشنبه, 30ام بهمن, 1392
اندازه قلم متن

tamin-ejtemaei

کانون مدافعان حقوق کارگر – هاله صفرزاده – می‌گفت ۲۴ سال است کار می‌کند و ۵۲ سال دارد. تا دو سال قبل کارفرماهایش از بیمه کردن وی سرباز می‌زدند.

با توجه به نوع تخصصش و نیازی که به کار داشت مجبور به پذیرش این شرط کارفرما برای ادامه‌ی کار شده بود. بعد از بیست سال، کارفرما تصمیم گرفت کار را تعطیل کند و این خانم مجبور شد که بدون هیچ مزایایی به دنبال کار دیگری باشد. بعد از استخدام مجدد، بیمه شد و الان حدود دو سال سابقه‌ی بیمه دارد.

می‌گفت که کار کردن برایش سخت شده اما مجبور است که باز هم سرکار بیاید. آرتروز گردن داشت. روزی ۸ ساعت کاری که مدام باید گردنش خم باشد آنهم به مدت ۲۴ سال. از نزد دکتر می‌آمد. می‌گفت نمی‌دانم چند وقت دیگر می‌توانم کار کردن را ادامه دهم. غده‌ای هم در رحمم هست که باید جراحی کنم. هزینه‌های درمان به کنار، اگر دیگر نتوانم کار کنم، بازنشسته هم که نمی‌توانم بشوم. فکر این که چگونه زندگی‌ام را تامین کنم مرا رها نمی‌کند…

نمونه‌‌هایی از این دست بسیار است که هر کدام قصه ‌ی خودشان را دارند اما در یک چیز مشترکند و آن عدم امنیت از لحاظ تامین زندگی در سال‌های پیش روست.

مدیر عامل سازمان تأمین‌اجتماعی در خبری اعلام کرد که ” بخشنامه‌ قانون بازنشستگی متقاضیانی که حداقل ۱۰ سال و کمتر سابقه پرداخت حق‌بیمه دارند، برای اجرا به تمامی واحدهای تامین اجتماعی ابلاغ شد.”*

این خبری بود که برای کسانی مثل ایشان می‌توانست در وهله‌ی اول شادی را به ارمغان آورد، اما با خواندن متن خبر و چند محاسبه‌ی ساده این شادی رنگ می‌بازد.
حال تصور کنید این خانم که کمتر از ۵۵ سال سن دارد، اگر از کار افتاده کلی شناخته شود، متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه مستمری دریافت خواهد کرد.

طبق فرمول اعلام شده (حداقل مستمری قابل پرداخت به متقاضیان بازنشستگی افرادی که ۱۰ سال یا کمتر حق‌بیمه پرداخت کرده‌اند از طریق حاصل‌ضرب سنوات پرداخت حق‌بیمه در حداقل دستمزد سال تقاضا تقسیم بر ۳۰ به دست می‌آید.)

برای ایشان با ۲ سال سابقه‌ی بیمه، این محاسبه این گونه می‌شود:

۲ ضرب در ۴۷۵ هزار تومان (حداقل حقوق سال جاری) برابر ۹۵۰ هزار تومان، تقسیم بر ۳۰ می‌شود: سی ویک هزار و ششصد و شصت و شش تومان(۳۱۶۶۶ تومان). این است مبلغ مستمری ماهانه‌ی این خانم که باید در سال‌های بازنشستگی و از کارافتادگی با آن گذران زندگی کند. در بهترین حالت که فرد ده سال سابقه‌ی بیمه داشته باشد این مستمری ماهانه حدود ۱۶۰ هزار تومان می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین اعلام کرد که تأمین هزینه‌های ناشی از اجرای قانون بازنشستگی افرادی که ۱۰ سال یا کمتر حق‌بیمه پرداخت کرده باشند، بر عهده دولت است.

واقعا که به این دلسوزی و دست و دلبازی دولت و سازمان تامین اجتماعی دست مریزاد باید گفت. البته اگر ماجراهای بابک زنجانی و اختلاس‌های میلیاردی سازمان تامین اجتماعی، کارت های هدیه به نمایندگان مجلس و … را به یاد نیاوریم.

http://www.ilna.ir/news/news.cfm?id=142778


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.