خطر نزدیک: ایران به سمت خشکسالی کامل پیش می‌رود

سه شنبه, 13ام اسفند, 1392
اندازه قلم متن

khoshki iran

نا بر اعلام وزارت نیرو، حجم آب سدهای تهران نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد کاهش یافته است. در همین زمینه رئیس “کمیسیون ملی توسعه پایدار” گفته است که ایران در آینده‌ای نه چندان دور به سمت خشکی تمام پیش می‌رود.

حجم آب موجود در سدهای تهران نسبت به مقطع زمانی مشابه در سال گذشته ۳۶ درصد کاهش یافته است.

سایت وزارت نیروی ایران دوشنبه ۱۲ اسفند گزارش داد که در زمان حاضر تنها ۲۱ درصد از حجم مخازن سدهای استان تهران از آب پر شده است.

همزمان با این خبر، به گزارش خبرگزاری “ایسنا” یحیی لطفی، مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات استان گلستان، از کاهش ۶۰ درصدی آب ذخیره شده در سدهای در دست بهره‌برداری این استان نسبت به مقطع زمانی مشابه در سال قبل خبر داده است.

در همین زمینه رضا مکنون، رئیس کمیسیون ملی توسعه پایدار، در گفت‌وگو با روزنامه “شهروند” از “تحولی بزرگ” در وضعیت آب ایران خبر داده و گفته است: «جزو ۳ کشوری هستیم که آینده خوشی از نظر آب نداریم.»

آن‌طور که رئیس “کمیسیون ملی توسعه پایدار” گفته، درحال حاضر کشور ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است اما با روالی که پیش می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور به سمت خشکی تمام پیش می‌رود.

با این که در برخی از روزهای زمستان، از جمله در ماه بهمن امسال، بارش برف و باران زیادی در تهران صورت گرفته است، اما به گفته پرویز رضازاده، مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش‌ها در استان تهران ۲۰ درصد کمتر از میانگین ۵۰ ساله است.

ذخیره اکثر سدها زیر ۳۰ درصد

به تازگی حمیدرضا تشیعی “معاون سازمان آب و فاضلاب کشور” پیش‌بینی کرد که تامین آب مورد نیاز کشور حداکثر در نیمه دوم سال آینده (۱۳۹۲) با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود.

آن‌طور که “معاون سازمان آب و فاضلاب کشور” شنبه (۱۴ دی/ ۴ ژانویه) در جلسه مدیریت بحران آب و فاضلاب استان اصفهان گفته است، ذخیره‌ی اکثر سدهای ایران به ۳۰ درصد کاهش یافته است.

همچنین به گفته حمیدرضا تشیعی بیش از ۵۰۰ شهر ایران در معرض “تنش آبی” هستند.

سدسازی‌های غیرکارشناسی نیز که پیامدهای زیست‌محیطی مخربی به دنبال داشته، در کاهش ذخیره سدها بی‌تاثیر نبوده است. در ماه‌های اخیر وزیر نیرو گفته بود که ظرفیت مخزن سدهای احداث‌شده در ایران یک و نیم برابر موجودی آب رودخانه‌های کشور است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.