جمعی از دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان در نامه‌ای به وزیر علوم: بازگشت به شرایط مطلوب دانشگاه را فراهم کنید

یکشنبه, 25ام اسفند, 1392
اندازه قلم متن

daneshgah-buali

اینک تنها حسرتی برجاست و در برابر ما دانشگاه بوعلی سینایی باقی است که از کوچکترین فعالیت دانشجویی مستقل و منتقدانه بی بهره است. آنچه که ما در تفاوت دانشگاه، پیش و پس از مدیران منتصب دولتهای نهم و دهم می بینیم.

قانون‌آنلاین- جمعی از دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان در نامه‌ای به وزیر علوم خواهان رفع محدودیت‌ها و مشکلاتی شدند که در طی سال‌های اخیر بر دانشجویان این دانشگاه رفته است. این دانشجویان با شمردن نمونه هایی از فضای دانشگاه خواهان رفع این فضا و بازگرداندن شرایط این دانشگاه به فضای بهتری هستند که به نظر امضاکنندگان این نامه با برکناری ریاست این دانشگاه امکان‌پذیر می‌شود. در ادامه مشروح این نامه را می خوانید:

جناب آقای دکتر فرجی دانا؛
وزیر محترم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛

سلام و وقت به خیر؛
می دانید و می دانیم که آنچه در هشت سال گذشته بر دانشگاه رفته است، آنچه بر خانه گذشته است، خارج از طاقت ماست. از آن پویایی و پرسشگری جز رخوت و سربه زیری، بعید است سایه ای، نشانی، ردی باقی باشد. هشت سال، آنقدرها هست تا از کاروان نماند جز آتشی به منزل.
در ضعف نهادهای مدنی و تحدید هماره ی رسانه های جستجوگر، نهاد دانشگاه، فداکارانه باری افزون بر توان خود کشید و در دیالکتیکی مستمر با قدرت، به پاسداشت حداقل هایی ایستاد تا یادمان نرود: جمهوریت یک ساختار، تنها در نمایشی از صندوق هایی سفید و آبی و یا چند خیابان متراکم از مشت های برآمده خلاصه نمی شود.
سالهای تکاپو و بالیدن ما در دانشگاهی گذشت که شادابی‌اش حتی در سایه ی سهمگین فشار نهادهای بیرونی نیز پیدا بود. دانشگاه بوعلی سینا، بی تردید دانشگاهی پویا از منظر فعالیت های سیاسی، فرهنگی و صنفی دانشجویی به شمار می آمد و آنچه ما از دانشگاه بوعلی سینا به یاد داریم: انتشار نشریات متعدد دانشجویی، حضور پر رنگ کانون های متنوع فرهنگی و جریان مستمر فعالیت دانشجویی است. اما در ازدحام این همه “بود”، اینک تنها حسرتی برجاست و در برابر ما دانشگاه بوعلی سینایی باقی است که از کوچکترین فعالیت دانشجویی مستقل و منتقدانه بی بهره است. آنچه که ما در تفاوت دانشگاه، پیش و پس از مدیران منتصب دولتهای نهم و دهم می بینیم در موارد زیر خلاصه می شود، نکاتی که لزوم تغییر ریاست دانشگاه و بالطبع فضای دانشگاه را عیان می سازد:
یکم :تعطیلی تنها نهاد دانشجویی منتقد و بستن دفاتر انجمن های اسلامی دانشجویان و مهیا نمودن شرایط فعالیت برایتشکلهای سیاسی وابسته، غیر اصیل و عاری از مقبولیت دانشگاهی. به دیگر سخن، حاصل مدیریت این سالها به خلق دانشگاهی بسته و ایجاد فضایی تک‌صدا انجامیده است. شوربختانه، تداوم این روند جز دبیرستانی بزرگ، چیزی از دانشگاهمان برجای نخواهد گذاشت.
دوم: امنیتی کردن فضای دانشگاه تا آنجا که مدیران، به جای همت نهادن در پاسداشت حرمت نهاد آکادمیک، مشتاقانه پیگیر تامین خواسته های نهادهای بیرونی بودند. و تاسف آورتر اینکه بازداشت برخی از فعالین دانشجویی در محیط دانشگاه صورت می پذیرفت و شرم آورتر اینکه توسط دانشگاه به نهادهای امنیتی و قضایی تحویل داده می شدند.
سوم: پر شمار بودن تعداد دانشجویان محروم از تحصیل در سالهای دولت نهم و دهم از میان دانش آموختگان دانشگاه بوعلی سینا.
چهارم: تهی کردن دانشگاه از توانمندی مدرسین منتقد و به حاشیه راندن جمع زیادی از اساتید در مدیریت دانشگاه. این کنار گذاشتن‌ها در برابر گشاده دستیِ روا داشته شده نسبت به نهادهای بیرونی، قابل تامل است.
پنجم: در سالهای فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان، همواره رابطه ای انتقادی اما مبتنی بر اخلاق مابین نهاد نمایندگی رهبری و انجمن اسلامی وجود داشت که متاسفانه پس از مرحوم حجت الاسلام رازینی این رویه هرگز تداوم نیافت. اهتمام ما بر کنش اخلاقی و رواداری نهاد رهبری در شنیدن و گفت‌ و گو به آفرینش تجربه ای منحصر به فرد در دانشگاههای ایران انجامیده بود که متاسفانه امروز نشانی از آن باقی نیست. جالب اینجاست که گاه بی تدبیری های مدیران دانشگاهی در سالهای گذشته، عرصه را حتی بر نهاد نمایندگی رهبری نیز تنگ می کرد و به واکنش وامی داشت. اما چند سالی است یک‌دستی ناخوشایند حاکم بر دانشگاه به نهاد نمایندگی نیز تسری یافته و فضای فعلی چه در عرصه ی سیاسی و چه در عرصه ی فرهنگی، فضایی بسته و سنگین است، فضایی که شایسته نهاد آکادمیک نیست.
کوتاه سخن اینکه، بازگشت به شرایط مطلوب دانشگاهمان نیازمند تغییراتی ملموس و عیان در مدیریت و فضای حاکم است تا هم دانشجویان و هم اساتید باور کنند زمانه تغییر کرده و روزهای خوب سر رسیده است. دانشگاه بوعلی سینا فراتر از یک خاطره ی مشترک، سرمایه ای است معنوی برای تمام ما و نمی خواهیم اینگونه باشد و اینگونه بماند.
با سپاس/ بهمن ماه نود و دو

۱- نوید لطیفی
۲- علیرضا خوشبخت
۳- یحیی صفی¬آریان
۴- احسان عزیزی
۵- فخرالدین حیدریان
۶- زهرا توحیدی
۷- امین نظری
۸- محسن خسروی
۹- مهدی ترکمان
۱۰- عماد مولایی¬نژاد
۱۱- مرتضی حسین¬زاده
۱۲- محمد جلال کریمی
۱۳- کیوان اسماعیلی
۱۴- نجمه معصومی
۱۵- روح الله محمدی
۱۶- ابوالحسن علیقارداشی
۱۷- لیلا فدایی
۱۸- ایوب درخشان
۱۹- صمد عزیزی
۲۰- مهران تاجدار
۲۱- ندا جلیلیان
۲۲- حسینعلی حمله داری
۲۳- فرید زندی
۲۴- مهدی حکیمی زاده
۲۵- مهدی موسوی خواه
۲۶- حجت بختیاری
۲۷- شهریار ابوترابی
۲۸- منصور جواهری
۲۹- مهدی جمالوند
۳۰- وحید ویسی
۳۱- زانیار لطفی
۳۲- محمد باقر لطفی نژاد
۳۳- منصور سهرابی
۳۴- کیانوش رضایی
۳۵- امین هاشمی
۳۶- آکو امانی
۳۷- مهران فرج زاده
۳۸- فرزام نصرتی
۳۹- مژگان صادقی
۴۰- مهدی انصاریان
۴۱- زهرا حسینی
۴۲- مهدی مسافر قشلاق
۴۳- علی رضایی
۴۴- رشید عبدالرضایی
۴۵- مصطفی مهدیزاده
۴۶- آیدا شاکر
۴۷- ابوالقاسم قابل
۴۸- مریم اصلانی
۴۹- محمد عبدلی
۵۰- میلاد کرملو
۵۱- ساسان منبری
۵۲- فاطمه طاهری
۵۳- محسن راهوار
۵۴- مهدی زینلی
۵۵- محمد جواد عبدیان
۵۶- محمد صیادی
۵۷- مهدی مسلم خانی
۵۸- ابوذر ترابیان
۵۹- یونس سلیمانی
۶۰- سجاد معظمی
۶۱- فرشته بهشتی
۶۲- پوریا شریفیان
۶۳- سحر حاجیلویی
۶۴- فاطمه موسوی
۶۵- شیرین آشورلو
۶۶- جواد آشورلو
۶۷- نگین حقیقی صابر
۶۸- کیوان پوریا ور
۶۹- آرش باقرزاده
۷۰- مهدی جوادی
۷۱- مجید بیگی
۷۲- پوریا عباسی
۷۳- سیاوش فارسی
۷۴- میلاد کرملو


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.