رویترز: صادرات نفت ایران از حد مجاز گذشت

چهارشنبه, 28ام اسفند, 1392
اندازه قلم متن

naft

خبرگزاری رویترز نوشت که صادرات نفت ایران در چهار ماه گذشته میلادی تا پایان ماه فوریه، بیشتر از میزانی بود که تحریم‌های غرب اجازه می‌دهد و این مسئله واکنش احتمالی واشینگتن را به دنبال خواهد داشت.

این گزارش که روز چهارشنبه، ۲۸ اسفند، منتشر شده است، بیان می‌کند که بیشتر میزان فروش نفت ایران در این چهار ماه به مشتریان اصلی آن در آسیا و همین‌ طور ترکیه بوده که پس از توافق‌نامه موقت اتمی ژنو و کاهش تحریم‌ها علیه تهران امکان‌پذیر شده است.

مطابق توافق‌نامه ژنو، صادرات نفت ایران برای مدت ۶ ماه تا روز ۲۹ تیر به‌ طور میانگین به روزی یک میلیون بشکه محدود می‌ماند، اما رویترز می‌نویسد اطلاعات گمرکی که به آن دست پیدا کرده نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران به آسیا از ماه نوامبر به این سو بالاتر از این میزان بوده است.

بر اساس این گزارش، فروش نفت ایران در ماه فوریه به چهار مشتری عمده آسیایی آن، یعنی کشورهای چین، هند، ژاپن و کره‌ جنوبی به یک میلیون و ۱۶۰ هزار بشکه در روز رسید، به انضمام ۱۱۷ هزار و ۸۵۷ بشکه نفتی که روزانه به ترکیه فروخته شده است.

ماه ژانویه نیز ایران توانسته است روزانه ۹۹۴ هزار و ۶۶۹ بشکه نفت به مشتریان آسیایی خود و ۱۰۵ هزار و ۸۲۴ بشکه نفت به ترکیه بفروشد که مجموع این اعداد هم به بالاتر از یک میلیون می‌رسد.

به همین ترتیب فروش نفت ایران به چهار کشور آسیایی چین، هند، ژاپن و کره‌ جنوبی و همین طور ترکیه در ماه‌های دسامبر و نوامبر سال ۲۰۱۳ هم بیشتر از یک میلیون و ۶۰ هزار بشکه بوده است.

این در حالی است که دولت آمریکا بارها نسبت به نقض تحریم‌های ایران هشدار داده و گفته است که هسته اصلی تحریم‌ها همچنان باقی است.

از سویی صداهای منتقدی در سنای آمریکا نیز شنیده می‌شود که از باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، می‌خواهند سخت‌گیری‌ها درباره برنامه اتمی ایران را ادامه دهد و اجازه ندهد حلقه تحریم‌ها سست شود، چنان‌چه روز سه‌شنبه ۸۳ سناتور آمریکایی در نامه‌ای به آقای اوباما خواستند «مانع از آن شود که ایران از طریق غنی‌سازی اورانیوم یا تولید پلوتونیوم به بمب هسته‌ای دست یابد».

این سناتورها همچنین نسبت به نقض تحریم‌ها هشدار داده‌اند و گفته‌اند در حالی که مذاکرات اتمی با ایران در جریان است، برخی شرکت‌ها و کشورها به بهبود موقعیت تجاری‌شان در تهران می‌اندیشند.

دور جدید گفت‌وگوهای اتمی ایران و قدرت‌های جهانی با هدف دستیابی به یک راه‌حل جامع از روز سه‌شنبه در وین آغاز شده است و امروز، چهارشنبه، به پایان می‌رسد.
منبع: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.