مشکل آب در ایران: آلودگی آب علاوه بر خشکسالی

شنبه, 9ام فروردین, 1393
اندازه قلم متن

ab

به گفته‌ی مدیرعامل آب و فاضلاب کشور در تمام مناطق شهری و روستایی کیفیت آب جزو خط قرمزهاست. این مقام مسئول از آلودگی منابع آب محلی و ضرورت انتقال آب از نقاط دور سخن گفته است.

ایران بیش از یک دهه است که وارد یک دوره‌ی خشکسالی شده که کارشناسان آن را نزدیک به ۳۰ درصد ارزیابی کرده‌اند. بحران آب در ایران ظرف چند سال گذشته به صورت هشداردهنده در آمده است.

ناتوانی در تامین آب مورد نیاز مردم، تنها به کمبود آب خلاصه نمی‌شود. حمید جانباز، مدیرعامل آب و فاضلاب ایران، به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) درباره مشکلات آبرسانی به موارد متعددی اشاره کرده است: “موانع اجرای خدمات‌رسانی مطلوب به مشترکین، عدم تکمیل طرح‌های آبرسانی در سراسر کشور به دلیل مشکلات مالی، مشکل انتقال آب به دلیل رشد فزاینده جمعیت در شهرها و مهاجرت از شهرهای کوچک به کلانشهرها را از جمله مشکلات بخش آب” در سال گذشته بوده است.

هفته گذشته نیز حمیدرضا تشیعی، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب، گفته است که ۵۰۰ شهر در ایران دچار “تنش آبی” هستند. به گفته‌ی او مشکل کم‌آبی در ۴ شهر ایران به حدی است که آب شرب این شهرها جیره‌بندی می‌شود.

تهران و چند کلان‌شهر نیز با این تنش روبرو شده‌اند. چهار شهر نیز دچار کم آبی شدید هستند و مشکل اساسی تامین آب دارند که آب آشامیدنی آن‌ها جیره‌بندی می‌شود.

البته مدیرعامل آب و فاضلاب به ایلنا گفته است که تلاش می‌شود “آب جیره‌بندی نشود”. اما روشن نیست با وضعیتی که سدهای ایران در حال حاضر دارند، این وعده چقدر عملی است.

سایت وزارت نیرو در اسفندماه گذشته گزارش داد که در زمان حاضر تنها ۲۱ درصد از حجم مخازن سدهای استان تهران از آب پر شده است. این تنها شامل حال سدهایی نیست که آب تهران از آن‌ها تامین می‌شود. بسیاری از شهرهای دیگر نیز در مرحله هشدار قرار گرفته‌اند.

شهریورماه گذشته حمید چیت‌چیان در یک برنامه تلویزیونی خبر داد: «در شرایط فعلی ایران با کمبود شدید منابع آبی روبروست و با توجه به قرار گرفتن کشور در اقلیمی خشک و نیمه‌خشک، سرانه آب تجدید شونده هم به زیر ۱۵۰۰ مترمکعب کاهش یافته است».

بنا بر این گزارش کلان‌شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، اراک، همدان و کرمان نیز با تنش آبی روبرو شده‌اند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.