اعتراف وزیر بهداشت: تعداد فقرا به خاطر هزینه‌‌های سلامت، ۱.۵برابر شده‌

یکشنبه, 17ام فروردین, 1393
اندازه قلم متن

بیمارستان امام و مشابه آن ورشکسته است

قاضی زاده هاشمی، در برنامه تلوزیونی خود درباره اقدامات وزارت بهداشت در سال گذشته و برنامه های نظام سلامت در سال ۹۳ توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت دیشب در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما از اجرای برنامه جدید این وزارتخانه با اجرای ۹ بسته جدید خدمات سلامت، کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی سهم مردم از هزینه های سلامت، افزایش پایگاههای اورژانس هوایی از ۳ به ۲۴ پایگاه با همکاری ارتش، نوسازی بیمارستانهای کشور و ارتقای خدمات درمانی دولتی، ارتقای اولویت سلامت از رتبه ۱۱ به رتبه ۳ در دولت، گسترش پوشش بیمه ای، کاهش قیمت برخی داروها و خوداتکایی به داروهای ایرانی و اختصاص ۶۸۰۰ میلیارد تومان از هدفمندی یارانه ها به بخش سلامت در مرحله دوم اجرای این برنامه خبر داد.
قاضی زاده از اختصاص ۶۸۰۰ میلیارد تومان از اعتبار هدفمندی یارانه ها به بخش سلامت و اجرای ۹ بسته خدماتی ویژه با استفاده از این اعتبار در سال جاری خبر داد و گفت: دوران حرف زدن تمام شده و نوبت عمل است.

وزیر بهداشت در سخنان خود که به صورت زنده از تلویزیون پخش می شد، گفت:‌ با استفاده از اعتبار ۱۸۶۰ میلیارد تومانی که دولت برای حمایت از داروی بیماران قرار داد و با اقدامات سازمان غذا و دارو بحران کمبود دارو را در سال ۹۲ بر طرف کردیم و اکنون در مورد برخی داروها تا ۲ سال ذخیره داریم.

او گفت: واردات دارو از این پس محدود می شود و امسال بیشتر روی قیمت گذاری مناسب دارو ها تأکید داریم، البته قیمت داروها با حمایت دولت به قیمت سال ۹۱ کاهش پیدا کرد اما هنوز هم برای برخی بیماران این داروها گران است، به خصوص بیماران مزمن، سرطانی، روانی، فشار خونی و قلبی.

رئیس جمهور، نظام بهداشت را می شناسد

دکتر هاشمی گفت: مهمترین اتفاقی که در دولت جدید افتاد این است که رئیس جمهوری اشراف خوبی نسبت به مسائل حوزه سلامت دارد، نظامهای سلامت دنیا را به خوبی می شناسد. البته هیچ نظام سلامت برتری در دنیا وجود ندارد و مسائل سلامت بسیار پیچیده و هزینه بر است. و خوشبختانه اکنون مسائل سلامت که اولویت ۱۰ یا ۱۱ دولتها بوده امروز اولویت ۳ یا ۴ دولت است و همه وزرا با وجود کمبودهایی که دارند برای سلامت مردم فداکاری می کنند.

قاضی زاده توضیح داد: مجلس ۴۸۰۰ میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه ها به سلامت مردم اختصاص دارد و رئیس جمهوری نیز ۲ هزار میلیارد تومان به ‌آن اضافه کرد که بر اساس این اعتبار جدید و قابل توجه ۹ بسته خدمات سلامت طراحی شده است که همزمان با ثبت نام مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اجرای آنها شروع می شود و جزئیات آن اعلام می شود.

او گفت: در این دوره برای اولین بار با حمایت دولت (پرداخت ۸۰۰ میلیارد تومان در اسفند) بدهی بیمه ها به داروخانه ها، مراکز درمانی و شرکتهای دارویی که یک معضل قدیمی است به حداقل ممکن در سالهای اخیر رسید و هیچ وقت داروخانه ها و شرکتهای دارویی در وضعیت امروز نبوده اند.

وزیر بهداشت گفت:‌ با برنامه ریزی های انجام شده، دوره حرف زدن دیگر تمام شده و دوره عمل کردن فرارسیده است بایدبه گونه ای عمل کنیم که مردم تا ۳ ماه آینده تغییرات و بهبود خدمات را در حوزه سلامت احساس کنند گر چه به علت پیچیدگی مسائل سلامت اصلاح همه مشکلات نیاز به زمان کافی دارد.

به گفته او اصلاح سلامت مردم فقط با اقدامات دولتی میسر نیست و حتماً به اقبال مردم نیاز دارد. به خصوص پیشگیری از بیماریها که به علت گسترش بیماریهای غیر واگیر ناشی از تغذیه نامناسب، کم تحرکی و افزایش وزن در حال افزایش است. همین طور افزایش بیماریهایی مثل سرطان به علت آلودگی های محیطی نیز از جمله مسائلی است که نباید نادیده گرفته شود و باید همه برای کاهش این معضلات همکاری کنیم.

وزیر بهداشت گفت: مشکلات حوزه سلامت بسیار متنوع است، در بسیاری از مراکز درمانی کشور پزشک و بهورز نداریم و بیش از ۲۵۰۰ پزشک کم داریم، در حاشیه اغلب شهرهای کشور هیچ خدمات بهداشتی و درمانی وجود ندارد، شبکه بهداشتی فرسوده شده و در شهرها امکانات چندانی ندارد. حتماً باید بازسازی شبکه و با محوریت ارتقای خدمات بهداشتی و پشگیرانه در دستور کار دولت است.

پرداخت از جیب مردم را ۱۰ درصد کم می کنیم

وزیر بهداشت و درمان گفت: با اقدامات دولت پرداخت از جیب مردم تا پایان امسال حدود ۱۰ درصد کم می شود و به حدود ۵۵ درصد می رسد. یکی از بسته های خدمات طراحی شده پرداخت هزینه های درمانی مردم از طریق مددکاری بیمارستانهاست که حدود ۹۰۰میلیارد تومان از اعتبار هدفمندی یارانه به این بخش اختصاص یافته که رقم کمی نیست. البته ما در هزینه کرد این بودجه نظارت جدی خواهیم داشت، بیمه ها هم نظارت می کند و می خواهیم ثابت کنیم که نظام سلامت چاه ویل نیست و با مدیریت درست می توان بهره وری و رضایتمندی را بالا برد.

قاضی زاده مردم را اینطور به مشارکت طلبید:‌ برای اینکه وضعیت سلامت مردم بهتر شود نیاز به فداکاری داریم؛ هم دولت و هم مردم باید فدکاری کنند، کشورهایی که پیشرفت کردند و خودساخته شدند نیز همین مسیر را طی کردند، هیچ راهی جز این نیست، همان طور که در دوران انقلاب، دفاع مقدس و حتی هم اکنون که دوران مقاومت است مردم فداکاری کردند، اکنون نیز برای اصلاح وضعیت سلامت باید فداکاری کنیم.

او گفت: یارانه ۴۵ هزار تومانی برای خیلی از مردم رقم قابل توجهی نیست اما اگر این رقم وارد نظام سلامت شود می توان با آن کارهای بزرگی انجام داد، در حالی که دولت در سال ۹۲ برای پرداخت ۴۲ هزار میلیارد تومانی یارانه نقدی مشکل داشت و نمی توانست کارهای زیربنایی انجام دهد.البته دولت توانست با همین مشکلات تورم را از ۴۲ درصد به ۳۲ درصد کاهش دهد.

این فوق تخصص چشم پزشکی گفت: در یکی از بسته های طراحی شده ۹۸۰ میلیارد تومان برای بیمه شدن افرادی که بیمه ندارند تعیین شده است که رقم مناسبی است، در مورد بیمه ها وزارت بهداشت با وجودی که بیمه ها در این وزارتخانه وجود ندارند، خودش تلاش کرد که بخش عمده ای از اعتبارات هدفمندی یارانه ها به بیمه ها بروند زیرا زیربنای بهبود خدمات سلامت تقویت بیمه هاست، ما گر چه معتقدیم که تولیت نظام سلامت باید یکپارچه باشد اما به دنبال ایجاد موازی کاری نیستیم و با وجود سابقه اختلاف نظر بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه در گذشته، امروز ارتباط صمیمی و همکاری نزدیکی بین این دو وزارتخانه وجود دارد.

۴.۵ درصد مردم به خاطر سلامت، فقیر شدند

وزیر بهداشت آمار قابل توجهی از وضعیت نابسمان بیماریها در سالهای اخیر ارائه داد: متأسفانه در سالهای گذشته تعداد افرادی که به خاطر هزینه های سلامت فقیر می شدند ۱.۵ برابر شد و حداقل به ۴.۵ درصد جمعیت کشور رسید در حالی که قرار بود بر اساس قانون به یک درصد جامعه کاهش پیدا کند.

او گفت: یکی دیگر از بسته های پیش بینی شده برای پرداخت هزینه های بیمارستانی مردم است. قرار بود افرادی که بستری می شوند حداکثر ۱۰ درصد هزینه ها را پرداخت کنند و ۹۰ درصد هزینه را بیمه ها و دولت بپردازند اما رفته رفته به علت مشکلات بیمارستان و بیمه ها، بیش از ۳۷ درصد هزینه ها را در قالبهای مختلف از جمله ارجاع بیماران برای خرید تجهیزات پزشکی، آزمایشگاه و حتی دستکش و دمپایی به بخش خصوصی هدایت کردند.

دکتر هاشمی توضیح داد: با اجرای این بسته جدید سهم پرداختی هزینه های بستری بیماران به همان ۱۰ درصد که در قانون تعیین شده، کاهش پیدا می کند و حدود ۳ هزار میلیارد تومان برای این بخش دیده شده است. ضمن ایکه بساط سودجویانی که در حاشیه خدمات بیمارستانی ایجاد شده برچیده می شود. یکی دیگر از بسته های خدمتی تعریف شده، حمایت از زایمان طبیعی و کاهش سزارین است که با اصلاع تعرفه ها، همکاری بیمه ها و همکاری متخصصان زنان و ماماها اجرا می شود.

به گفته هاشمی بسته دیگر بر تقویت اورژانس کشور و از جمله ایجاد ۲۴ پایگاه اورژانس هوایی با همکاری ارتش مبتنی است. نوسازی بیمارستانها نیز در این بسته پیش بینی شده است، متأسفانه ما تختهای بیمارستانی دارم که مربوط به ۳۰ یا ۴۰ سال پیش است تا کی مردم و بیماران باید در اتاقهای ۶ تخته و ۸ تخته بستری شوند.

بیمارستانهایی که توجیه اقتصادی ندارند

دکتر قاضی زاده هاشمی درباره اقتصاد بیمارستانهای کشور توضیح داد: بیمارستانهای زیر ۶۰۰ تخت بهره وری و توجیه اقتصادی ندارند و حتی بیمارستانهای مثل بیمارستان امام تهران که ۱۲۰۰ تخت دارند نیز اکنون ورشکسته هستند چون هزینه تمام شده یک تخت روز بستری بیمار ۱۱۸ هزار تومان است ولی تعرفه آن ۴۵ هزار تومان است. تلاش ما این است که با اصلاح تعرفه ها اقتصاد ورشکسته بیمارستانها را احیا کنیم.

او سیاستهای دولت در این عرصه را اینطور تشریح کرد: حمایت دولت پشتوانه این برنامه ها ماست و من مطمئن هستم که وعده های دولت مبنی بر اختصاص این اعتبارات جدید برای بخش سلامت عملی می شود و ما در دولت این قول را گرفته ایم که وارد این عرصه نشویم و بعد پشت ما خالی شود و در این دولت ما پایمان را جای محکمی گذاشته ایم و اکنون این برنامه ها را اعلام می کنیم.

قاضی زاده هاشمی گفت: یکی از اقدامات وزارت بهداشت این است که هلدینگ ها و شرکتهای بزرگی را ایجاد کنیم که مانند وزارت نیرو و نفت که عملاً کارهای بزرگ را چنین شرکتهایی انجام می دهند این شرکتها بتوانند تعریف جدیدی از خدمات سلامت را آنچنان که در شأن مردم کشورمان باشد ارائه کنند. تعریفی که ما از بیمارستانهای خصوصی جدید داریم با بیمارستانهای خصوصی که می شناسیم متفاوت است ما به دنبال بیمارستانهایی هستیم که خدمات خصوصی با تعرفه های مصوب دولت ارائه کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.