افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما

چهارشنبه, 3ام اردیبهشت, 1393
اندازه قلم متن

havapayma

یکی از دست‌اندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی با اشاره به برنامه دولت برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما طبق قانون برنامه پنجم، گفت: متنوع‌سازی قیمت بلیت گام اول آزادسازی است که دولت قصد دارد در این گام، نرخ بلیت هواپیما را تا سقف ۳۰ درصد افزایش دهد.

یکی از دست‌اندرکاران حمل و نقل هوایی کشور اظهار داشت: موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما چند سالی است که طبق قانون برنامه پنجم مطرح شده است.

وی ادامه داد: در این راستا، برخی متنوع‌سازی و آزادسازی قیمت‌ها را «افزایش قیمت» می‌دانند، در حالی که‌ آزادسازی، غول بی شاخ و دمی نیست که از آن بترسیم، بلکه یک اصل اقتصادی پذیرفته شده در تمام دنیا است که اجرای آن در همه کشور‌ها پیامد مثبتی داشته است.

وی با اشاره به اهداف برنامه پنجم مبنی بر آزادسازی نرخ‌ها، بیان کرد: امسال که در سال چهارم برنامه پنجم هستیم هنوز این موضوع به طور کامل پیاده نشده است،در حالی که می‌توانستیم از سال اول برنامه آزادسازی را اجرا کنیم.

این دست‌اندکار صنعت حمل و نقل هوایی بیان کرد: نرخ‌های تکلیفی بلیت مانع رشد و توسعه ناوگان هوایی و ارتقاء کیفیت خدمات می‌شود در حالی که با پیاده‌ کردن آزادسازی نرخ بلیت همراه با آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی، متوسط سن ناوگان به تدریج کاهش می‌یابد و شاهد ارتقاء کیفیت خدمات خواهیم بود.

وی با اشاره به برنامه دولت برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما طبق قانون برنامه پنجم، گفت: متنوع‌سازی قیمت بلیت گام اول آزادسازی است که دولت قصد دارد در این گام، در راستای نیل به آزادسازی کامل، نرخ بلیت هواپیما را تا سقف ۳۰ درصد افزایش دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، آزادسازی نرخ در حوزه حمل و نقل هوایی به صراحت در برنامه پنجم لحاظ شده است، براساس قانون برنامه پنجم توسعه، موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و پیش‌نویس آیین‌نامه آزادسازی قیمت‌ها ‌آماده شده است.

ماده ۱۶۱ این برنامه درباره حمل و نقل عنوان کرده که دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع‌سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی در بخش بار و مسافر اقدام کند و سپس از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، قیمت خدمات فرودگاهی، شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره‌برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط را واقعی ‌کند که این مورد تکلیف دولت برای انجام ماده ۱۶۱ بند ب است. ‌بند (الف) این ماده قانونی مرتبط با برقراری پرواز و جابه‌جایی کالا و مسافر برای فرودگاه‌های بین‌المللی و بند (ج) آن درباره ساماندهی امور حمل و نقل هوایی و ارتقاء رقابت‌پذیری با رویکرد لغو انحصارات مربوط به حمل و نقل هوایی، شرکت‌های هواپیمایی و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، همین‌طور تسهیل قوانین مربوط به تأسیس هواپیمای جمهوری اسلامی ایران و از این قبیل است.

بنابراین گزارش ظاهراً شرکت‌های هواپیمایی‌ با همکاری یکدیگر جلساتی را در خصوص متنوع و آزاد‌سازی نرخ بلیت برگزار کرده‌اند و بررسی‌هایی در این‌باره انجام شد،بررسی فنی و بازرگانی برای اجرای نحوه آزادسازی را انجام داده‌اند. در این راستا تحقیقات گسترده توسط هیئت‌های کارشناسی بازرگانی ایرلاین‌ها ‌تهیه شده و گزارش تخصصی مفصلی درباره آزادسازی نرخ بلیت به وزیر راه و شهرسازی ارائه شده است. سازمان هواپیمایی کشوری نیز جلسات متعددی در این مورد با ایرلاین‌ها برگزار کرده است، با حضور کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی‌ برنامه‌ای در این باره تدوین شده است. همچنین در‌‌باره آزادسازی نرخ سوخت پیش‌بینی شرایط‌ مختلف از سوی ایرلاین‌ها انجام و این بررسی‌ها در قالب برنامه‌ای دقیق‌ ارائه شده است.

بر این اساس مقرر شده است دولت در ۵ ماه پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، نرخ بلیت هواپیما را به صورت پلکانی آزاد کند تا اینکه در ماه پنجم، آزادسازی کامل نرخ بلیت محقق شود،طبق قانون در ماه‌های اول، متنوع‌سازی نرخ در این بخش اجرا خواهد شد.
از: اقتصاد آنلاین


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.