عفو بین‌الملل: ایران در مورد حوادث بند ۳۵۰ اوین تحقیق کند

پنجشنبه, 25ام اردیبهشت, 1393
اندازه قلم متن

zendaniandar band350

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی از ضرب و شتم اخیر زندانیان بند ۳۵۰ اوین به استفاده از زور توسط نیروهای امنیتی علیه زندانیان اشاره کرده است. این سازمان از ایران خواسته تا در این مورد به طور مستقل و بی‌طرف تحقیق کند.

سازمان عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه (۱۵ مه/۲۵ اردیبهشت) گزارشی را در مورد حمله به زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین و ضرب و شتم آنان توسط مأموران امنیتی منتشر کرده است. عفو بین‌الملل در این گزارش با نام “عدالت کلمه‌ای بیگانه است: بدرفتاری با زندانیان سیاسی اوین” از شواهدی می‌گوید که نشان می‌دهند ده‌ها تن از زندانیان این بند مورد ضرب و شتم و بدرفتاری قرار گرفته‌اند و در این میان برخی از زندانیان آسیب دیده ‌از حق دسترسی به مراقبت‌های کافی پزشکی محروم هستند.

“سعید بومدوحه” معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل، می‌گوید: «مقام‌های امنیتی در سطح وحشتناکی از خشونت به اعتراضات زندان اوین پاسخ دادند، زندانیان را به روی زمین کشیده و به طور لفظی به آنان توهین کردند.»

در این گزارش آمده است که زندانیان این بند با چشم‌بند و دستان بسته از “تونلی” عبور داده شدند که در دو طرف آن مأموران زندان باتوم به دست ایستاده و به کمر، سر و صورت زندانیان ضربه وارد می‌کرده‌اند.

غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌ها، پس از حوادث بند ۳۵۰ اوین برکنار و به ریاست کل دادگستری تهران منصوب شد

عفو بین‌الملل می‌نویسد که دستکم ۳۲ زندانی اندکی پس از این حادثه به سلول انفرادی منتقل شده‌اند و گروهی دیگر نیز پیش از آنکه در سلول‌هایشان حبس شوند، از سوی مأموران امنیتی مجبور شده‌اند تا لباس خود را از تن درآورده و برهنه شوند.

این سازمان از مقامات ایرانی خواسته است تا دسترسی تمامی زندانیان به امکانات پزشکی را فراهم کند و همچنین به آنان اجازه داشتن وکیل مدافع و نیز ملاقات با خانواده‌هایشان را دهد. عفو بین‌الملل همچنین خواستار آن شده تا دستگاه قضایی ایران تحقیقاتی مستقل و بی‌طرفانه در مورد وقایع پیش آمده در بند ۳۵۰ اوین به عمل آورد.

تهیه گزارش توسط وزارت اطلاعات و دادگستری

سایت کلمه ۲۸ فروردین‌ماه گزارش داد که بیش از ۱۰۰ نفر از مأموران زندان اوین پس از اعتراض و مقاومت زندانیان بند ۳۵۰ در برابر “برنامه خشن بازرسی”‌، به آنها حمله‌ور شده و به شدت آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. در جریان این حمله که به گزارش کلمه پنج ساعت به طول انجامید، بیش از ۳۰ زندانی مجروح شده و دست‌کم ۴ تن به دلیل خونریزی به بیمارستان منتقل شدند.

در پی بازتاب گسترده ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰، ریاست سازمان زندان‌های کشور تغییر کرده و غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌ها تا آن زمان، به ریاست کل دادگستری تهران منصوب شد؛ هر چند مقامات قضایی کشور اعلام کردند که این برکناری “ارتباطی به مسائل زندان اوین نداشته است.”

همزمان صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه نیز در واکنش به اعتراض‌ها علیه ضرب و شتم زندانیان سیاسی، این انتقاد‌ها را محکوم کرده و آنها را کوششی برای “زنده‌کردن جریان فتنه” خواند.

با این همه محمد باقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور، روز چهارشنبه (۱۴ مه/۲۴ اردیبهشت) اعلام کرد که وزارت‌خانه‌های اطلاعات و دادگستری گزارشی را در مورد وقایع اوین آماده خواهند کرد. آقای نوبخت در پایان نشست خبری خود پس از پایان جلسه هیأت دولت گفت که دولت منتظر دریافت این گزارش است و “بعد از دریافت و جمع‌بندی، این گزارش را به اطلاع مردم خواهد رساند.

از: دویچه وله فارسی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.