“چطور جامعه بدحجاب را تحمل کنیم؟”

یکشنبه, 28ام اردیبهشت, 1393
اندازه قلم متن

hejab

تجمعات برگزار شده در مصاحبه با نماینده مجلس

درنماز جمعه گذشته پایتخت، آیت‌الله صدیقی، امام جمعه موقت تهران انتقاداتی را نسبت به وضعیت حجاب درکشور مطرح کرد و نمازگزاران در اعتراض به “بدحجابی” با به همراه داشتن پلاکاردهایی که روی آنها سخنانی از رهبر جمهوری اسلامی و یا احادیث مذهبی نوشته شده بود، دست به راهپیمایی زدند(عکس).

پیش‌تر و در ۱۷ اردیبهشت ماه هم گروهی با تجمع درمیدان فاطمی “به وضع نامناسب پوشش و حجاب” اعتراض کردند و شعارهایی از قیبل “ای مرد غیرتت کو؟حجاب همسرت کو”، “نجات هر جامعه؛ پیروی از فاطمه، “نیروی انتظامی چشم و چراغ مایی” و … سر دادند. تجمعی که سازماندهی آن به “حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی” نزدیک به جبهه پایداری نسبت داده شد.

استاندارتهران اما این تجمع را “بدون مجوز و خلاف قانون” دانست و تاکید کرد که دولت به هیچ‌وجه با تجمعات غیرقانونی موافق نیست. پس از آن اما گروهی از نمایندگان مجلس با تذکر به وزیرکشور، خواهان برخورد با کسانی شدند که از برگزاری تجمع مردمی در روز عفاف و حجاب ممانعت کردند.

حجت‌‌السلام سید علی میرخلیلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با “روز” می‌گوید: “ملت ما روی همه موازین شرعی و دینی حساسیت دارد. یکی از این موازین حجاب است. آن چیزی که برخلاف اسلام باشد و برخی در جامعه آن را علنا انجام بدهند، مردم را نگران می‌کند.” میرخلیلی ادامه می‌دهد: “افرادی که پایبندی دینی دارند، برحسب وظیفه امر به معروف و نهی از منکر نمی‌توانند ساکت بنشینند.”

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه غربی‌ها از هر وسیله‌ای برای از هم پاشیدن نظام خانواده در ایران استفاده می‌کنند و به بی‌حجابی دامن می‌زنند می‌گوید: “این نیاز وجود دارد که جامعه نشان بدهد این‌ دشمنی‌ها را می‌فهمد.” او در ادامه مثالی برای اثبات حقانیت برگزاری چنین تجمعاتی می‌آورد: “در سراسر دنیا و همینطور در کشور ما هم وقتی گروهی یک خواسته صنفی داشته باشند تجمع می‌کنند؛ تجمعاتی که اغلب برای آب و نان و رفاهشان است، آن‌وقت ما که مسلمانیم چطور برای مسائل دینی و معنوی‌مان عکس‌العمل نشان ندهیم و جامعه بدحجاب را تحمل کنیم؟”

او درپاسخ این سوال که پس چرا از تجمعات صنفی جلوگیری شده اما تجمعات مربوط به مسائل مذهبی با وجود اینکه مجوز ندارند برگزار می‌شوند، می‌گوید: “وقتی تجمع صنفی انجام می‌شود ممکن است حق عده‌ای ضایع شده باشد، اما این مساله بدحجابی به هر حال منکری است که دارد در سطح جامعه صورت می‌گیرد و اینجا واجب است که امر به معروف و نهی از منکر انجام شود، البته با حفظ مقررات.”

گاهی روسری‌ها برداشته می‌شود

“برخی از نقاط شهرها گاهی روسری‌ها هم برداشته می‌شود و بی‌حجابی کامل دیده می‌شود و انواع بی‌حجابی در ماهواره و اینترنت به خانه‌ها راه پیدا می‌کند.” این‌ها سخنان آیت‌الله صدیقی امام جمعه موقت تهران است. او گفته در هیچ کشوری فضای مجازی را آزاد نمی‌گذارند چون نرم افزارها علاوه بر بعد جاسوسی و امنیتی، مسائل اقتصادی هم دارند و همه باید به قانون عمل کنند. صدیقی همچنین تاکیده کرده است: “ما مسلمان هستیم، باید به داد دخترها و جوانان رسید و نباید گذاشت گناه شایع شود.” سید علی میرخلیلی نماینده مجلسی که با روز گفت‌وگو می‌کند هم معتقد است وضعیت حجاب راضی کننده نیست: “وقتی یک خانم بدحجاب می‌بینیم نباید از کنارش بگذریم، چون امر به معروف و نهی از منکرواجب است.”

او “ّبدحجابی” را با “ریختن زباله در خیابان” مقایسه می‌کند و می‌گوید: “باید جلوی منکر را بگیریم، همانطور که اگر کسی خیابان را آلوده بکند به او می‌گوییم این کار را نکن باید به بدحجاب هم بگوییم.”

میرخلیلی در توجیه ضرورت حضور و فعالیت گشت‌های ارشاد هم می‌گوید با یک منکری باید پلیس برخورد بکند و در منکردیگری تذکر کافی است. او همچنین خوستار توجه بیشتر دولت به مقوله حجاب، به ویژه در دستگاه‌های زیرمجموعه‌اش است و معتقد است اگر در سازمان‌ها و نهادها بر نظارت بیشتری داشته باشیم حجاب در جامعه تسری پیدا می‌کند.

صدیقی و اغلب امامان جمعه تهران و شهرستان‌ها و همچنین نمایندگانی مثل میرخلیلی تفکری را نمایندگی می‌کنند که مدت‌هاست طرح‌ موسوم به امنیت اخلاقی و حضور گشت‌های ارشاد را به شدت حمایت می‌کنند و خواستار نظارت هر چه بیشتر به حجاب زنان هستند. این در حالی است که کنار گذاشتن گشت‌های ارشاد در سال‌های اخیر به یکی از خواسته‌های بسیاری از شهروندان به ویژه زنان ایرانی بدل شده است. برخی کاندیداهای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری نیز با توجه به همین خواسته، تلویحا یا صراحتا مخالفت خود را با دخالت نیروهای انتظامی در مساله حجاب و برخوردهای خشن اعلام کرده بودند. حسن روحانی هم در یکی از سخنرانی‌هایش گفته بود: “نخواهم گذاشت ماموری بی‌نام و نشان از کسی سئوال کند. دختران جامعه خود حافظ حجاب و عفاف هستند.”

تجمع ضد “بدحجابی” در خیابان، آزادی‌های یواشکی درفیس‌بوک

این روزها که خبر و عکس‌های برگزاری تجمعات ضد “بدحجابی” منتشر می‌شود، نگاه‌ها به سمت یک صفحه فیس‌بوکی هم هست. صفحه‌ای که توسط مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار ساکن انگلستان راه‌اندازی شده است و عکس‌های زنان بدون حجاب در ایران را منتشر می‌کند. صفحه آزادی‌های یواشکی زنان در ایران را تنها در مدت حدود دوهفته بیش از ۲۷۲هزار نفر پسندیده‌اند (لایک کرده‌اند) و شمار دنبال‌کنندگان آن همچنان رو به افزایش است. درقسمت توضیحات این صفحه آمده است: “این صفحه متعلق به هیچ گروه و جریانی نیست. صفحه دغدغه‌های زنانِ داخل ایران است و عکس‌ها تماما مربوط به عکس‌هایی از شهرهای مختلف ایران است که زنان خودشان می‌فرستند. تمامی دختران و زنان ایرانی در زادگاه‌شان گرفتار محدودیت‌های اجتماعی و قوانین بازدارنده هستند و در انتخاب پوشش آزاد نیستند. اما با وجود تمام این محدودیت‌ها گاهی خودشان آزادی‌هایی را تجربه می‌کنند که برای لحظه‌ای از بند این حصار‌ها‌‌ رها می‌شوند. این صفحه فقط همین لحظه‌ها را ثبت می‌کند تا دست‎یابی زنان به حق انتخاب پوشش. آزادی‌های یواشکی زنان در روایت‌های این صفحه آشکار می‌شود.”

خبر حضور این صفحه به رسانه‌های فارسی زبان محدود نمانده و در رسانه‌های جهانی هم بازتاب ‌ داشته است. به تازگی معتقدان به حجاب اسلامی هم صفحاتی مثل آزادی‌های حقیقی زنان ایران راه‌اندازی کرده‌اند. در توضیح کارکرد این صفحه نوشته شده: “آزادی حقیقی زنان ایران، جنبش زنان آزاد ایران اسلامی است که به مقابله با فرهنگ برهنگی غرب برخواسته است.”

باید دید در نخستین تابستانی که در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی آغاز می‌شود، دولت در تقابل میان معتقدان به حجاب اجباری و گشت ارشاد، و قشر عظیمی که مخالف سخت‌گیری‌های حکومتی در موضوع پوشش هستند، به کدام سو متمایل می‌شود و هر طرف را چگونه راضی نگه خواهد داشت.
از: روز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.