شهرداری تهران امنیت زنان را قربانی درآمد تبلیغات می‌کند

سه شنبه, 13ام خرداد, 1393
اندازه قلم متن

baner-tablighati

عدم امنیت زنان در برخی معابر شهری از جمله روی پل‌های عابر پیاده که تابلوهای تبلیغاتی بر روی آنها نصب شده‌اند، انتقاد فعالان حقوق زنان را برانگیخته است. منتقدان خواستار توجه به حقوق شهروندی زنان در مدیرت شهر‌ها هستند.

فعالان حقوق زنان، شهرداری تهران را به فروش امنیت زنان متهم می‌کنند. محمد کریم آسایش، یک فعال حقوق زنان به خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفته است: « بحث امنیت زنان در محیط‌های شهری گاهی تنها به کوچه‌های تنگ و تاریک تقلیل داده‌ می‌شود در حالی‌که نا‌امنی برای زنان در شهر به مسائلی ساختاری‌تر بر می‌گردد.»

او برای نمونه به ساخت پل‌های عابر پیاده بدون توجه به امنیت این فضا برای زنان اشاره کرده است. این فعال حقوق زنان با انتقاد از ارائه مجوز نصب تابلوهای تبلیغاتی بر روی پل‌های عابر پیاده تصریح کرده است: «احاطه این پل‌ها به وسیله تابلو‌های تبلیغاتی دلیل اصلی این نا‌امنی است و شهرداری با استفاده از این تابلو در واقع امنیت زنان را به فروش می‌گذارد.»

امنیت و حقوق شهروندی زنان در تهران و کلان‌شهرهای ایران از جمله موضوعاتی است که بارها ازسوی فعالان حقوق زنان مورد انتقاد قرار گرفته است.

شهرداری تهران برای پاسخگوی به نیازهای زنان در برنامه‌های مدیریت شهری، دو سال پیش برای نخستین بار همایشی به نام “همایش زنان و زندگی شهری” برگزار کرد.

هدف از برگزاری این همایش در پائیز سال ۱۳۹۱ افزایش کیفیت زندگی زنان در تهران و کلان‌شهرهای ایران با در نظر گرفتن فاکتورهایی از جمله “زنان، حقوق شهروندی و مدیریت شهری” ،”زنان و فضاهای عمومی شهری” یا “زنان و فرهنگ شهری” بود.

بی‌توجهی به نیازهای زنان در مدیریت شهری

دو سال پس از برگزاری این همایش محمد کریم آسایش، فعال حقوق زنان به خبرگزای ایلنا گفته است: «در بحث ارتباط فضای شهری و جنسیت، ابعاد مختلفی از جمله امنیت یا دسترسی به امکانات و خدمات مطرح می‌شود، اما به طور کلی در برنامه‌ریزی‌های شهری معمولاً گروه‌هایی از جامعه در حاشیه‌ قرار می‌گیرند که زنان نیز جزء این گروه‌ها هستند»

او در ادامه از فروپاشی ساختارهای محلی در شهر تهران انتقاد کرده و افزوده است: «زنان یکی از قربانیان فروپاشی ساختارهای محله‌ای هستند، زیرا این ساختار دسترسی به خدمات، امکانات و محل کار را در مسافتی نزدیک به خانه و یا مهد کودک مهیا می‌سازد که با توجه به نقش مادری زنان، می‌تواند کمک بسیاری برای آن‌ها باشد..»

آسایش همچنین در ادامه با اشاره به فضاهای شهری که آنها را “مکان‌های بی‌دفاع در شهر” خوانده گفته است: «این اصطلاح به فضاهایی در شهر گفته می‌شود که دور از نظارت عموم مردم هستند و به پاتوقی برای آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند.»

این فعال حقوق زنان پیشنهاد کرده است: «فضاهای بی‌دفاع می‌تواند با کمک شهرداری به فضایی مانند بازارچه‌های خود اشتغالی زنان تبدیل شود و از این راه، این فضا هم در حیطه نظارت عمومی قرار گیرد و امن شود و هم به ساختار محله و هم به اشتغال بانوان کمک کند.»
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.