گزارش چهارمین رویداد جانبی ۲۶ امین اجلاس شورای حقوق بشر: خشونت علیه زنان در جمهوری اسلامی ایران

چهارشنبه, 28ام خرداد, 1393
اندازه قلم متن

genf 26 omin khoshunat alayhe zanan

دوشنبه ١۶ ژوئن ٢٠١۴ (۲۶ خرداد ۱۳۹۳)، در جریان بیست و ششمین اجلاس شوراى حقوق بشر سازمان ملل متحد، چهارمین رویداد جانبى کارزار افشاى نقض حقوق بشر در جمهورى اسلامى ایران، برگزار شد.

این رویداد به تدارک سازمان غیردولتى و اتریشى سودویند، که در همکارى با همراهان ایرانى خود، از سال ٢٠١٠ در شوراى حقوق بشر از طریق تنظیم موضع گیرى ها و تدارک اجلاسی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران فعال می باشد، از ساعت ١۶ این روز با موضوع “خشونت علیه زنان در جمهوری اسلامی ایران”، با مدیریت جاوید گوانی، به شرح زیر برگزار شد:

روحینه شفیعی، مدیر اجرایی اعتلاف بین المللی علیه خشونت در ایران، سخنران اول این نشست بود که سخنرانی خود را به موضوع “زنان و تغییرات در نهاد خانواده در جمهوری اسلامی ایران” ، اختصاص داده بود.

او در آغاز با توضیح مفهوم خانواده در جمهوری اسلامی ایران و تغییر قانون خانواده پس از انقلاب ۱۳۵۷، در ادامه به شرح مختصری از قوانین تصویب شده پس از انقلاب بر ضد حقوق زنان و همچنین نتایج آن در جامعه پرداخت.

روحینه شفیعی در این سخنرانی با اشاره به اینکه بسیاری از زنان در ایران سرپرست خانه هستند، قوانین جمهوری اسلامی ایران که مردها را سرپرست خانواده لحاظ می کند، موجب مشکلات فراوان ایشان در جامعه خواند.

وی در ادامه به بیان مشکلات دیگر زنان از جمله بیکاری، اعتیاد، گسترش فاحشه گری پرداخت و در نهایت با بیان مسئله حجاب، تغییر قوانین در مورد زنان در ایران را لازم دانست.

سخنرانی کامل روحینه شفیعی، مدیر اجرایی اعتلاف بین المللی علیه خشونت در ایران، را به زبان انگلیسی از ویدئو دنبال کنید:

شعله زمینی، کارشناس ارشد فیزیک، فعال زنان، فعال حقوق بشر و نماینده دائم سودویند در شورای حقوق بشر، سخنران بعدی نشست این روز بود که با موضوع “کمبود اگاهی از ناقص سازی جنسی (ختنه) زنان در جمهوری اسلامی ایران”، صحبت کرد.

او با اشاره به نبود نام ایران در بین اسامی۲۹ کشوری که ختنه زنان را به رسمیت می شناسند، به شرح قوانین بین المللی و قطعنامه های صادر شده در جهان پرداخت.

او با انتقاد از فقدان قانونی رسمی در ایران در مورد ختنه زنان و همچنین نبود آماری رسمی از مناطقی که زنان در آن مناطق در ایران مورد ناقص سازی جنسی قرار گرفته اند، به توضیح اثرات این عمل بر سلامت و بهداشت زنان و خطرات ناقص سازی جنسی پرداخت.
شعله زمینی در این سخنرانی با شرح آمار مناطق مختلف ایران در رابطه با ناقص سازی، با توضیح راه حل های موجود برای رفع این مشکل، سخنرانی خود را به پایان برد.

سخنرانی کامل شعله زمینی، نماینده دائم سودویند در شورای حقوق بشر را از ویدئو دنبال کنید:

مهناز قزللو، زندانی سیاسی سابق، پژوهشگر و فعال حقوق بشر و کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، سخنران آخر این نشست بود که موضوع سخنرانی خود را به موضوع “ال جی بی تی در جمهوری اسلامی ایران”، اختصاص داد.

او که پژوهش در زمینه مقایسه قوانین شریعت و حقوق بشر و “اصول یوگیاکارتا” به عنوان حقوق بشر بین الملل در رابطه با گرایشات جنسی و هویت جنسیتی در مقایسه با قوانین جزای حکومت ایران ، و فعالیت در زمینه حقوق بشر و جامعه (ال جی بی تی) را در کارنامه دارد، سخنرانی خود را با انتقاد از تناقضات قانونی و فرهنگی موجود در جمهوری اسلامی ایران که موجب آزار و رنج فرانرم گرایان جنسی در این کشور شده است، آغاز کرد.

وی همچنین با انتقاد از نحوه برخورد جمهوری اسلامی ایران، از جمله انکار وجود زنان و مردان همجنس گرا یا دوجنس گرا، به گزارش دیده بان حقوق بشر اشاره کرد که در آن آمده است که در مواردی همجنس‌گرایان بازداشت شده، مورد تجاوز قرار گرفته اند یا در مدت بازداشت، از سوی ماموران امنیتی با تهدیدهای جنسی روبرو شده‌اند.

مهناز قزللو با اشاره به مشکلات مراقبت های اجتماعی و بهداشتی افرادی که عمل تغییرات جنسیت را انجام می دهند، در ادامه با بیان مشکلاتی که این افراد پس از ترک ایران با آن مواجه هستند از جمله روبه رویی با هزینه های درمانی، وضعیت این دسته از پناهچویان را بحرانی و طاقت فرسا وغیر انسانی خواند. اوصحبت خود را با بیان چندین مثال ازوضعیت فرانرم گرایان جنسی در ایران به پایان برد.

سخنرانی کامل مهناز قزللو، زندانی سیاسی سابق، پژوهشگر و فعال حقوق بشر را از ویدئو دنبال کنید:

 

از: زودویند


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.