پیش‌بینی افزایش زنان سرپرست خانوار به ۱۵ درصد در سال ۹۵

شنبه, 28ام تیر, 1393
اندازه قلم متن

zanan-kargar

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد با بیان اینکه چهار استان موفق در حوزه حقوقی داریم، اظهار کرد: مدیران هر چهار حوزه زن هستند که شامل استان‌هایی مانند چهارمحال و بختیاری، مرکزی و قزوین می‌شوند.

به گزارش خبرنگار«اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منصور قمشه در نشست مشاوران امور بانوان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: یکی از رویکردهای کمیته امداد در جهت حمایت از خانواده‌های تحت پوشش ورود به مشکلات حقوقی و مددکاری حقوقی آنهاست. در سال ۸۵، ۶.۵ درصد زنان سرپرست خانوار بودند. این آمار در سال ۹۱ به ۱۲.۵ درصد رسید و براساس پیش‌بینی‌ها در آمار زنان سرپرست خانوار در سال ۹۵ به ۱۵ درصد می‌رسد.

وی در ادامه گفت: حدود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند که حدود یک میلیون آنها را زنان تشکیل می‌دهند. ۳۰۰ هزار نفر از این زنان مطلقه هستند و کم سن و سال‌ترین بیوه براساس یک آمار ۱۶ ساله و براساس آماری دیگری ۱۴ ساله است.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد در ادامه اظهار کرد: در کنار حمایت‌های معیشتی، مسکن و درمان بحث حقوقی زنان سرپرست خانوار را در دستور کار قرار دادیم و با همکاری قوه قضاییه، وکیلان و حقوقدانان ۱۸۶ شورای حل اختلاف ویژه خانواده‌های زن سرپرست دایر شده است. علاوه بر آن دفتر معاضدت را در کنار مددکاری کمیته امداد راه‌اندازی کرده‌ایم که مشکلات حقوقی این خانواده‌ها را رصد می‌کند.

قمشه افزود: طرح غربال‌گری را از سال گذشته آغاز کرده‌ایم و قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه، مشکلات حقوقی ۲۰ درصد از خانواده‌های تحت پوشش حل شود. این کار در ۱۲ استان به اتمام رسیده و مشکلات حقوقی ۱۲۶ هزار خانوار شناسایی شده است.

وی با اشاره به حضور وکلای نیکوکار گفت: مجمع وکلای نیکوکار تشکیل شده است و ۳۵۰۰ وکیل در کشور با کمیته امداد همکاری می‌کنند. علاوه بر آن طرح “وکیل خانواده” را تعریف کرده‌ایم. در پایگاه جشن رمضان تهران و شهرستان‌ها نیز یکی از غرفه‌ها مخصوص مشاوره حقوقی است.

قمشه با اشاره به مطالبات حقوقی زنان سرپرست خانوار گفت: در بحث قوانین کشور معافیت هزینه‌های دادرسی خانواده‌ها در محاکم قضایی مطرح است و در کمیسیون قضایی تلاش کردیم که مستمری خانواده‌های کمیته امداد بویژه زنان سرپرست خانوار قطع نشود. علاوه بر آن در کل کشور آموزش حقوقی برای زنان سرپرست خانوار آغاز شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.